/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Vand og VVS
#NavnPoint
3773 14761
bennymand.. 7918
pbp_et 6990
pallebhan.. 5552
Keldd 4833
transor 4068
Hejdu58 3787
Fijala 3125
smuller54 2625
10  e.c 2605
Billig energikoks..
Fra : Mr3xS
Vist : 8077 gange
100 point
Dato : 06-07-06 08:53

Er der nogen der ved hvor man kan hente energikoks i en god kvalitet til rimelige penge i Tyskland? Hvad koster det?

 
 
Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-06 10:27
Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 06-07-06 10:42

Hvad er det der afgør kvaliteten? På energikoks.com er der følgende specs:
Ca. 8.000 kcal/kg,
Vand 7-12%,
Svovl i tørstof: max 1,0%,
Aske i tørstof: ca. 0,5%,
Volatile i tørstof: ca. 8-13%,
Sizing: +30/90 mm.

Hvad skal man forvente af pris?

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 06-07-06 18:52

Det er brændværdien du skal kigge på, den er i dit eksempel 8000 kcal. /kg . Det er ca. det samme som der er i 1 liter fyringsolie. Prisen kan variere noget. Hvis du kommer fra Sjælland-LF har jeg hørt der skulle være et firma der kan levere i sække på havnen i Rostock.

Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 07-07-06 08:18

Hvad så med resten af tallene?? Er det lige meget? Er der ikke noget med at billig koks, med dårlige værdier, kan give mere aske eller tilsmudse brændeovnen mere.. Eller brænde dårligere?

Med andre ord, hvad skal man gå efter??

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 07-07-06 09:19

Brændværdien er den varme du får for dine penge, sizing er størrelsen på koksene ( her er de mellem 30 og 90 mm ) og aske i tørstof er den askemængde der bliver tilbage ( her er det 0,5%) de andre tal skal du bare glemme.


Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 07-07-06 09:33

Jo tak... Men hvilke værdier skal man gå efter?? Er en brændværdi på 8000 kcal fint nok, eller skal den helst være over xxxx. Er 0,5% aske fint nok, eller skal den helst ikke være over xxxx?

Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 10-07-06 08:13

Slet ikke nogen som vil ud med lidt informationer?

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 13-07-06 10:14

Som tidligere sagt er brandværdien det der har mest "værdi" for dig. og du kan jo selv regne ud at når der er samme brandværdi i 1 L olie som der er i 1 kg koks (8000 kcal) hvad er så billigst at fyre med ???.

Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 13-07-06 11:51

Ja, det må jo være koks.. . Men der er vel stadig forskel på udnyttelsen af koks kontra olie.. Udnyttelsen af olie i et fyr er vel højere end udnyttelse af energikoks i en brændeovn..?

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 14-07-06 17:49

Ja, det er klart. De målinger der står her er den faktiske brandværdi. Du skal have fat i virkningsgraden for din brændeovn så kan du regne ud hvor meget energi du får ud af et kg koks.
Hvis det er en ældre brændeovn skal du ikke regne med en udnyttelse på over 50%.

Kommentar
Fra : Mr3xS


Dato : 17-07-06 09:06

Det er en smed der har haft huset, og har bygget en ret så kraftig brændeovn. Den er koblet på radiatorerne, således at vandet fra radiatorerne går gennem brændeovnen, og varmer det op.. Når brændeovnen ikke leveret varme nok (eller er gået ud), varmer fjernvarmevandet vandet i radiatorerne op... Jeg tror det er smart, men nu har jeg selvfølgelig ikke haft det i brug endnu

Men da han selv har bygget ovnen, aner jeg ikke hvor stor virkningsgraden er..

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS


Dato : 28-07-06 13:16

Tak for svaret Mokof.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste