/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad er det? side
Fra : rosekamp
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 26-06-06 07:07

Hej alle I kloge Kandu'ere

Nogen af jer der kender en side, hvor man kan stille spørgsmålet "hvad er det"?. Jeg får nogle gange hænderne i nogle underlige ting, jeg ikke lige kan regne ud, hvad hedder og er til og så kunne det være rart om nogen kunne hjælpe.

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 26-06-06 07:24

Hvis jeg har forstået dit spg ret, så leder du efter en side,
hvor man kan finde oplysninger om noget, man ikke fatter en disse af?
http://www.wikipedia.org

//Kettedk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-06-06 07:29

Kandu er jo en god begyndelse
Nu er du jo ikke særligt oplysende om, hvad det er du går og har/får hænderne i.
Ellers er der jo "nettet" som Kandu jo er en del af
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Hvad+er+det&meta=
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Kemikalie+database&meta=
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Kemikaliedatabase&spell=1
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Forum&meta=
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Forums&meta=
bare for lige at vise et par eksempler, men på kandu er der jo op til flere indelte kategorier, så hvorfor ikke starte her?
Go' sommer
Søren

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-06 07:41

Nej det var ikke lige det jeg mente. Jeg har f.eks. fået fingre i en gammel elektrisk dims fra Deleuran elektro-installatør i Aarhus (som ikke længere eksisterer) og jeg vil gerne vide, hvad det er. Så jeg leder efter noget i retning af "Gæt en dims" (eller det der er større).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 08:50

På Kandu er der mange som har set en del mærkelige ting.
Men du skal finde ud af at oploade et billede af de ting som du gerne vil vide noget om.
Og så er det bare at henvise til dette billede.
Eks. koster det kun ca. 9 kr. om måneden at have en hjemmeside kørende som du kunne bruge til formålet.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-06-06 09:40

Tja kanud er jo et udmærket sted at begynde. Men hvis det er en elektrisk dims, så kan du maile et billede, eller besøge Tangeværket. Det er jo et museum for elektriske ting. Et ret spændende sted i øvrigt. Også for legesyge sjæle.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 10:29

Mon ikke det er et forum, du søger, hvor der sidder nogen (indenfor et vist tidsrum) klar til at svare på sådanne spørgsmål?

Man sender en mail og får rimeligt hurtigt svar?

Hanne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-06 10:50

Jo, Hanne det har du ret i. Men det kan jo selvfølgelig være der ikke findes sådan et sted.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 12:07

I USA findes der et chatroom / forum beregnet til EDB spørgsmål.
Det hedder Nerd and Nerdettes.
Man kan naturligvis se hvem der er online.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-06 12:14

Du tager da bare et billede af dimserne.

Så uploader du dem her:

http://peecee.dk/index.php?p=4

Og så skulle der nok være et eller andet klogt hovede der kan hjælpe dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-06 12:15

Øeh glemte, at så skal du selvfølgelig stille spørgsmålet her, og linke til

det billede du lægger på http://peecee.dk/index.php?p=4

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 13:11

Nu må vi altså se den dims..........................

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 13:21

Spørg Århus:

http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/sporg/

Ved selvfølgelig ikke, hvor du bor...

Hanne

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-06-06 13:40

Send lige et billede af dimsen. Måske er der faktisk nogle her der har svaret...
Bliver jo helt nysgerrig.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-06 14:37

Jeg tager lige et billede af den senere i dag og smider den op på min hjemmeside

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-06-06 11:38

oki. Hvad er så din hjemmeside? Så kan vi da kigge.
Min svoger ved en del om den slags, så måske kan han svare.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 13:12

Tjek billederne nederst på denne side:

http://rosekamp.homepage.dk

Klik på dem for at få dem i stor størrelse.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-06-06 13:41

Spørger lige min svoger. Får besked i løbet af dagen eller imorgen formiddag.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 14:59

Det haster ikke - nu har mor og far haft den stående i mange år men da de skulle flytte røg den videre til mig, for at jeg for sjov måske kunne finde ud af, hvad det er.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 15:50

Torturindstrument/ormeopgravningshjælpeapparat
De rør er til at holde om eller til at stikke ned i jord/vand
Det kan også være til en forkromer/fornikler til at give strøm til badene.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 16:40

Måske man også kan aflive akvariefisk med den?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-06-06 19:32

Et relæ af en art...

Det, der først faldt mig ind var, at det kunne være en pult til styring af jernbanespor.....

Hanne

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 19:46

Yes guys and dolls - dér kan I se, det er ikke lige til at gætte, hvad det er/var

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 19:50

Altså et billede lidt tættere på og med flere pixel så man kan forstørre det ville hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-06 00:40

Mit bud er, at det er et gammelt apparat (jævnstrømsdynamo) til elektrolyse:

Metode hvor stoffer i en væske deles/skilles ved, at der ledes elektrisk strøm gennem væsken. De partikler, der er positivt ladede, "fanges" på den negativt ladede elektrode ("ledning"), mens de negativt ladede partikler fanges på den positivt ladede elektrode.

Elektroderne er i dette tilfælde de to rør med den hvide ledning på.

mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 29-06-06 06:58

e.c. > har du evt. prøvet at klikke på billedet som jeg skrev?
De ligger i 1683*1863 pixel så du burde nok kunne se, hvad det er

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 09:47

Går alt galt så læs brugsanvisningen....................
Der sidder en regulator
Og noget der kan tåle 1000 volt
Noget som mekanisk kan regulere (alá ringeapparat)
Måske occilerende (nok stavet forkert) jænstrøm
Stadig til en forkromer/fornikler

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 29-06-06 23:05

Har nu spurgt min svoger.
her er hans svar:

Desværre. Det er svært at se på et billede, hvilken ledning/terminal, der går hvorhen. De to rør ligner noget, man skal holde i hænderne. Så er der et dreje potentiometer (variabel modstand) og en kontakt. Det undrer mig at der står elektroinstalatør på kassen. Umiddelbart ville jeg have troet at det var en detektor (gammeldags primitiv radio), men der er hverken højtaler eller kvarts i (højtaleren kunne nu have været seperat). Der er ingen strømkilde (bateri) jeg har en skummel mistanke om at det drejer sig om en spøg ( man holder rørene i hånden og får et stød)

Tja, hvad ved jeg.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-06-06 23:29

Rekvisit fra en film eller et teaterstykke...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-06 00:09

Mit bud er, at det er et gammelt apparat til elektrolyse:

Metode hvor stoffer i en væske deles/skilles ved, at der ledes elektrisk strøm gennem væsken. De partikler, der er positivt ladede, "fanges" på den negativt ladede elektrode ("ledning"), mens de negativt ladede partikler fanges på den positivt ladede elektrode.

Elektroderne er i dette tilfælde de to rør med den hvide ledning på.

Og det kunne se ud som om, de tor rør har været dyppet i væske, grundet deres "forskelligfarvede" udseende.

mvh dova

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 04-07-06 13:05

Nu hopper jeg af, jeg bliver overspammet med mails

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 04-07-06 13:06

D'oh, glemte at fjerne fluebenet :P

Men NU er jeg hoppet af

//Kettedk

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 06-02-07 07:19

Tak for svaret dova. Ikke at jeg lige fik et svar på spørgsmålet, men jeg kan da bruge dit link til noget andet