/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
CD-r skiver
Fra : Mosebaek
Vist : 1031 gange
100 point
Dato : 16-06-06 08:20

Hej Kandu`er!
Jeg har et problem med nogle af mine cd-r skiver.Det drejer sig om en 10 stk.boks af mærket "globe", 52X - 700MB - 80 min. Ca.hveranden kan jeg slet ikke komme i "kontakt" med.Får bare meldingen:"Læg en skrivbar cd-r i........",jamen,den er jo i.Når jeg kigger under "egenskaber" er alt optaget,altså ingen ledig plads.Fakta:Der er ikke så meget som en pix på den.Andre "globe" skiver kan jeg brænde,måske en eller to gange.Når der så måske ligger 10 til 12 MB på den og jeg prøver igen at brænde,får jeg pludselig meldingen: Cd`en er ikke skrivbar.Fakta er jo der burde stadig være plads til flere hundrede MB.Er der mon nogle indstillinger i brænderprg.der kan rettes,eller er "globe" skiverne simpelthen for ringe. Jeg brænder med windows indb.brænderprogram.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-06-06 09:01

Jeg ville prøve med et andet fabrikat, men måske kan en firmware opdatering klare sagen. Du henter den hos producenten af din brænder.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-06-06 09:01

Hejsa

såfremt det er cd-r skiver du brænder på, kan du kun brænde een gang på skiven.
for at kunne brænde flere gange skal du i dit brænder program vælge
"ikke at aslutte" før du har lagt de sidste data på, ligeledes skal du vælge "multisession"

bruger du derimod cd-r/w skiver kan du skrive flere gange. data som er på skiven skal
dog slettes først. (medmindre du vælger multisession her også)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-06-06 09:03

Dk->Med multisession kan der lægges på, indtil skiver er fuld.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-06 09:36

Hvor finder jeg disse begreber,"ikke at afslutte" og "multisession".Er de fra et andet brænderprg.
Jeg bruger som sagt,windows indb./standard prg.De eneste indstillinger,jeg kan finde på den er i
Enhedshåndtering,og der er ikke meget der kan ændres.

VH.Mosebaek

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-06-06 09:38

Brænderprogrammen skal du kigge i. Starter du med multisession og du ikke starter næste gang med multisession, lukket skiven.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-06 12:01

Windows indbyggede brænder program afslutter CDen, du kan ikke vælge multisession her, brug et andet program til at brænde, for eksempel det gratis CDBurnerXP: http://www.cdburnerxp.se/ den kan brænde ad flere gange, indtil CDen er fyldt (multisession) version 2 kunne også overskrive en ganske almindelig CD-R og dermed bruge den flere gange, det har jeg ikke kunnet få version 3 til, men det er måske bare mig der skal have fundet funktionen CDBurnerXP kan også rippe dine lyd CDer til mp3

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 16-06-06 19:11

Ellers søg efter nero, evt. google søg og du vil finde det du leder efter, burde nok have fået nero med sammen med din brænder, hvis det da ikke er en oldsag, ellers køb dig en dvd brænder ca. 349.00Kr i dagens danmark, der er brænder prog med i mange af dem.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-06 07:27

Tak for svaret o.v.n..

Undskyld,jeg har været fraværende,på grund af travlhed.Nu vil jeg efterprøve dine gode råd.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-06 02:42

Selv tak Mosebaek, CDBurnerXP er et godt program, jeg kom igang med det da jeg købte DVD brænder, og først da jeg kom hjem, opdagede at boksen havde været åbnet og CDen med Nero 6 var fjernet, men nu kan jeg slet ikke drømme om at bruge andet,, den er på engelsk, men rimelig let at finde ud af, har du problemer så spørg igen