/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Fysik Eksame - Forsøg?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 14716 gange
100 point
Dato : 06-06-06 12:53

Imorgen er det for mit vedkommedne fysik eksame. Jeg kunne inde jeg gik op godt tænke mig at have helt styr på de forskellige emner, så jeg håbeede i kunne påpege nogle forsøg der vil være værd at lave.

Alkohol - gærings process og hvad mere?

Magnetisme - ved der er massere men hvad er relavant?

Atomets opbygning - er der overhoved forsøg til det?

Og så har jeg lidt svært ved at skille forsøge ad mellem

Elektromagnetisme
og
Induktion og Veksel strøm

Jeg går ud fra der regnes med cirka 3 forsøg til hvert emne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-06 14:05

Magnetisme:
I hvert fald det at du kan påvise hvad der er nord og sydpol på div. magneter du får ravet til dig (tag magnet, og nærm den til kompasset, når den frastøder en pol ved du at den pol den frastøder er den samme du nærmer kompasset med)

Atomets opbygning:
Tror ikke ligefrem der er nogle forsøg til dette, du kan eventuelt fortælle lidt om hvad der er inde i kernen (protoner og neutroner) lidt om hvordan elektronerne er fordelt i skallerne. Hvordan og hvorfor er nogle atomer ædle?
Fortælle lidt om div. tal der står i det periodiske system ud for atomerne. Om at atomer der har ændret antal nuklider er radioaktive.

Induksion og Vekselstrøm:
Er alle de forsøg hvor der indgår en spole og en magnet
fx: Induktion med roterende magnet: Forbind 400 vindings spole med osciloskop, tag en skiveformet magnet og få den til at dreje rundt ude foran spolen. på osciloskopet kan du aflæse at der dannes vekselspænding. anbring spolen held ude for enden af en U-formet jernkerne. Derefter tager du igen magneten og drejer rundt, hvad hjælper jernkernen? Hvorfor gør den dette?

Elektromagnetisme:
Er når du har en magnet, som du har strøm i, for at forøge produktionen af fx EL (EL kan produceres via Induksion)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-06-06 14:31

Okey tak - men der var ikke mere om Magnetisme? hvad med Alkohol - ud og gærings procesen så er der da ikke mere til det vel?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-06 14:35

Du kan også prøve at magnetisere diverse ting og så selvfølgelig afmagnetisere tingene igen. evt. påvise at disse ting også er magnetiserede/afmagnetiserede

jeg har ikke selv haft noget om alkohol og gæringsproces.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-06 14:36

--Og alkohol: gæringsproces og destillation..

Du fremstiller en alkoholholdig væske ved gæring, -f.eks. vin, -og derefter opvarmer du den så den rene alkohol damper fra. Alkohol fordamper nemlig hurtigere end vand. Alkohol-dampene ledes over i en anden kolbe, hvor den fortættes og drypper ned som ren(ere) alkohol.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-06-06 15:03

Sejt... hvad med Elektromagnetisme og Induktion/Veksel Størm? Kan jeg lave mini el værket til dem begge?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-06 15:08

hmm, jeg ville mene at kun du kan lave mini elværket til induktionen da det hovedsageligt bruger induktions princippet. men ved ikke helt om du også kan til elektromagneten. Teoretisk set kan du godt da det er det man bruger på de store el-værker

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 06-06-06 15:16

Nu trak jeg selv alkohol til min eksamen i 9. klasse, så skal gerne hjælpe dig lidt på vej der... hvis jeg kan huske hvad jeg sagde! =D

Tror faktisk ikke rigtig vi lavede noget forsøg, men vi fortalte om et gæringsforsøg vi havde lavet i løbet af året (da vi jo ikke kunne nå at lave det derinde), og så viste vi molekylemodeller af hvordan alkohol reagerer nede i kroppen, og vist også af en gæring. Vi fortalte desuden lidt om, at alkoholler har flere forskellige evner og kogepunkter o.lign, så de ikke ligner hinanden så meget der.
Men lav destillations-forsøget! Det gjorde vi ikke, og dte var grunden til at vi "kun" fik 10! =D

Og jo, så fortalte vi også, at hvis du blander 50 mL vand og 50 mL alkohol, så får du kun 96 mL af blandingen, ca. Og så forklarede vi hvorfor! =)

Som sagt... dette medførte et 10-tal til mig! =)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-06-06 17:44

Frk-Anna - ku du ik lige forklare mig det 50 mL alkohol og 50 mL vand? har jeg aldrig hørt
(men jo destilations forsøget er gjordt klart. Så jeg skal bare destilere)
Og angående elektromagnetisme, kom til at tænke på at vi har en trefaset generator model på skolen. - kan den bruges?

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 06-06-06 20:41

Kan prøve at forklare dig det, er ikke helt sikker på om jeg kender den rigtige begrundelse, men kan skrive hvad vi sagde. =)

Jeg kunne forestille mig, det har noget med kovalente bindinger at gøre, har i lært om det? jeg læste om det i 8.klasses bogen (tror vi har brugt de samme bøger - vi havde i hvert fald de samme emner) Men det er kort sagt når nogle atomer deler nogle elektroner, når der er dobbeltbindinger mellem dem. Og jeg tror det er det der sker når man blander dem, at de går sammen om nogle elektroner, så de på den måde fylder mindre - da de jo deler.

Er ikke sikker på, at dette er den rette forklaring, men det var i hvert fald, hvad vi sagde! ;) og hvis ikke du tør stole på det, så kan du jo i hvert fald altid bemærke at det er sådan (og evt lave et lille forsøg, hvor du viser det)

Håber det har været til bare lidt hjælp...

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-06-06 22:04

lyder godt, jo jeg har lært om bindinger... men det holder bare ik helt vand det der.

For selv om de skulle dele elektroner og fylder mindre, ændre det da på massen? altså vægten?

Desuden, min fejlmargin på forsøg plejer at overstige det jeg her skulle påpege... så det ville nok ik komme til at virke, men vil dag tage det i betragtning.

men tak alle, har været en stor hjælp. Feel free til at poste mere hvis i vil, men jeg skal på kl 8 så jeg går i seng

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-06-06 10:22

Okey igår var det engelsk, der fik jeg kun 11...
I dag var det fysik, gik lidt bedre....

MIT FØRSTE 13 TAL!!! WUHU!!!

Vil bare sige tak alle, trak SJOVT nok Induktion - fik vendt det om til drivhus effekten og antistof samt fusion teknologi... Damn....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-06 10:26

et stort tillykke til dig, her blev det til et 10 tal, jeg ved ikke hvad sønnen var oppe i, han har kun lige haft ringet hjem

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-06-06 22:14

hehe, takker, makes ya fell kinda special... taget i betragtning af hvor genialt undervisnigs ministiret havde planlagt det her betragter jeg "bestået" som værende en præstation

(skal lige siges at hende ved siden af mig gik med et 03... så... )

Men så igen, FSA'en skal alligevel i princippet ikke bruges til noget. IB, der hvor jeg skal hen, kræver sjovt nok bare at man er mødt op til eksamerne