/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
motorophæng
Fra : thyge1072
Vist : 5906 gange
200 point
Dato : 09-04-06 12:15

Har et spørgsmål angående motorphæng til min motor. Der er tale om en mercedes om 636. fire hjørner fire ophæng skal der til og disse skal sidde på vanger af træ, men disse koster jo numsen ud af bukserne!!!
Har GOOGLET lidt rundt og jeg skal bruge 4 styks af 431kr + moms pr stk. Dette syns jeg er noget dyrt for disse, så om der var en herinde der havde et godt bud evt.?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-06 13:08

Lyder ikke specielt dyrt. Dele til båd er "dyrt".
Du skal huske på at det er en tung motor der "træder hårdt".
Motorophæng til en båd skal være rimeligt hårde og alligevel kunne optage vibrationer.
Hvis motorophængene kan give sig for meget vil det kunne give vibrationer fra skrueaksel/drev.
Det hele skal være linet perfekt op og derfor skal du bruge stabile ophæng, hvor der er mulighed for justering.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 09-04-06 13:48

Ophæng til motor koster fra ca 175Kr og op og de holder mindst 20år.
De to vanger laves af bøge eller egetræ.
Hvis det er en glasfiberbåd du har,støber du fire platforme hvor ophængene
monteres men det skal laves præsis og motoren skal lines op præsis efter stævnrøret.
Husk lige at modregne ophænges tykkelse og de kan justeres ca 20-30mm fra nul.
På nettet kan du læse hvordan du gør.
Hos masnedø marine center mmc.dk kan du se priserne på ophæng til Wire+wolvo
samt Bukh.Jeg vil mene at feks Wolvos ophæng er gode nok.
Nu har du vel en marine gearkasse på grund af tryklejet.
Og til sidst.der er ikke mange penges forskel på de samme ophæng i hele danmark
Men kan købes billigere i Sverige.
God vind
Teas

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-06 13:55

Hej thyge1072
Som BjarneD siger så er det altså bare prisen.
Lige et tip om beregning af ophæng:
Det er MEGET vigtigt at du bruger den rigtige størrelse.
Nedenstående er kun et eksempel, for jeg aner ikke hvad din motor vejer.

Hvis din motor vejer f.eks. 150 kg og skal stå på 4 ophæng

(150 x 2): 4 = 75 kg

Kan du ikke få 75 kg's ophæng skal du tage dem der ligger nærmest over 75 kg.

Ifg. Palbys Marine katalog koster f.eks. en 90 kg's 495,- incl. moms
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 09-04-06 22:15

hej.
i gamle dage brugt man ikke disse ophæng, motoren blev spændt direkte på en træramme, det var et job at line helt op, der blev brugt alt fra avispaip til metalplader, men det var kun een gang at gøre det. Den gang skulle det passe, i dag har man jo kardanner, så det gør ikke så meget.
hilsen Erik

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-06 22:42

En god op-lining kan fjerne en unødvendig dirren når motoren arbejder og lidt spænd i ophængene kan også skabe unødvendig støj og smårysteri selv i tomgang.
Et problem som ikke var så kendt i træbåde da træ er mere lyd og "vibrationsdødt".

En OM 636 går dejligt når den er i orden, men alligevel - det er jo kun en gang at gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : thyge1072

Dato : 17-04-06 10:37

Tak for svaret BjarneD.