/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Mørke filmklip. Hvad er galt?
Fra : durchhanz
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 08-04-06 00:07

Hejsa,

Jeg har et problem, når jeg afspiller nogle filmklip f.eks. i Windows Media Player med at de er utroligt mørke på min skærm. Jeg har set nogle af klippene på nogle venners skærm, og der kan man tydeligt se hvad det forestiller, men når jeg afspiller det på min computer ker det så mørkt at man næste kun kan se silhuetter på mange af klippene. Jeg har prøvet at pille ved skærmen, men den er i forvejen ret lys. Tror ikke det er der problemet ligger. Er der nogen steder der er sat op hvor mørke filmklip eller multimedie skal være på computeren, hvor man kan bede om en lidt lysere fremvisning eller har det noget med Windows opsætning at gøre? Håber I kan hjælpe mig.......

Kommentar
Fra : steno

Dato : 08-04-06 01:43

Hej durchhanz, jeg tror problemet er, at du mangler et codec så du kan afspille videoen som den skal, du kan få en codec pakke som hedder Ace Mega Codec Pack 6 Pro, som fås gratis her:
http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=297&s=83
og hvis ikke den Server som jeg henviser til virker når du prøver den, får du også lige et link til adressen hvor du selv kan vælge server til downloaden
http://www.free-codecs.com/ACE_Mega_CoDecS_Pack_download.htm

Hilsen
steno

Kommentar
Fra : durchhanz

Dato : 08-04-06 01:53

Jeg tror nu ikke at det er et codec. Jeg har rimelig nye codec-pakker, og det er for mange forskellige filmklip til at det er et bestemt codec der mangler. Det bliver jo afspillet fint, men er simpelthen bare så mørkt i mange tilfælde....

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-06 06:42

Start Windows Mediaplayer. Højreklik på menulinien til højre for knappen 'Guide'. På menuen der kommer frem, pger du på 'Vis', peg på 'Forbedringer', klik på 'Videoindstillinger', så vises et videopanel i bunden af Media player, hvor du kan indstille, 'Nuance', 'Lysstyrke', 'Mætning' og 'Kontrast'.
Hvis ikke dette er nok, kan det være 'Overlay'- indstillingerne for dit grafikkort der mangler at blive indstillet. Jeg har mdiaPlayer version 10.00.00.3646.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 07:40

En sidste mulighed er at ændre indstillingerne vha. knapperne på selve din skærm. Øg værdierne i indstillingerne for lys og kontrast.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : durchhanz

Dato : 08-04-06 12:29

Hej Brassovitski. Det var lige netop noget der virkede med at kunne justere lysstryke osv. på det enkelte klip. Det var godt nok lækkert. Kan man gemme de ændrede indstillinger for samtlige videoklip, så jeg ikke sidde og skrue op for lysstyrken hver gang jeg åbner et nyt videoklip?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 13:47

durchhanz og Brassovitski -> Sjovt nok: Jeg højreklikker og højereklikker og højreklikker.. på:
Citat
..menulinien til højre for knappen 'Guide'.

men får intet frem ???

Altså : NUL menu? Hvorledes ka' dette være?

Jeg bruger: Mediaplayer ver. 10.00.00 3990

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-04-06 14:22

Til 'molokyle'
Prøv at maximere MediaPlayer ved at klikke på maximerikonet i øverste højre hjørne (Brug ikke ALT+Return). Så kommer der en menulinje frem øverst, med punkterne: Filer - Vis - Afspil - Funktioner - Hjælp.
Derefter er metoden som tidligere beskrevet.
Klik på 'Vis', peg på 'Forbedringer', klik på 'Videoindstillinger', så vises et videopanel i bunden af Media player, hvor du kan indstille, 'Nuance', 'Lysstyrke', 'Mætning' og 'Kontrast'. Med denne funktion kan en hel stribe andre justeringsværktøjer også kaldes frem, f.eks. equalizer etc.

Til 'durchhanz'
Jeg mener ikke man kan gemme indstillingerne pr. videoklip. Men jeg forstod også at det kun var nogle af klippene der var for mørke? Hvis det er alle dine klip det er galt med tror jeg (gentager) at det er overlay-indstillingerne på grafikkortet der er forkert. Eller at du ikke har installeret den rigtige driver/farveprofil til din skærm. Windows-Standard 'Plug and Play' skærmdriveren egner sig ikke til alle typer skærme, selv om de er 'Plug and Play' kompatible.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 14:46

SMART Brassovitski

Da jeg ikke bruger Mediaplayer særligt ofte... ( Tro på det ! )
..havde jeg ik' li' lagt mærke til denne ganske brugbare detalje:
Citat
Klik på 'Vis', peg på 'Forbedringer', klik på 'Videoindstillinger'...

TAKKER </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : durchhanz

Dato : 10-04-06 11:01

Tak for svaret Brassovitski.