/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Plombering af kloakrør
Fra : michaelsp
Vist : 4389 gange
150 point
Dato : 27-03-06 01:21

I forbindelse med totalrenovering af badeværelse på stueplan satte jeg et midlertidigt toilet i et afløb i kældergulvet med direkte forbindelse (uden vandlås) til kloakken. Det var etableret ved siden af et lignende afløb, hvor faldstammen fra badeværelse i stueplan er tilsluttet, men det har sit eget udløb til hovedkloakken som iøvrigt var blokeret med betonstykker og klæde. Det stikker et par centimeter op af gulvet på samme måde som ved et normalt toilet.

Nu da badeværelset står færdigt, skal jeg have lukket det midlertidige afløb igen, og efter at have spurgt mig lidt omkring, er jeg kommet til den konklusion, at jeg skal rulle en ordentlig pølse af hønsenet, som jeg skal stikke ned i røret som rotteblokade og derefter blokere hullet med en jernplade (eller jernrist) og sidst støbe en hætte af beton over det hele.
Med to småpiger, som en dag bliver teenagere, er det fristende at bygge et ekstra badeværelse i kælderlokalet, og så vil jeg da nødig støbe et gammelt støbejernsrør til, for det risikerer måske at flække, hvis jeg skal slå betonen af igen.

Er det virkelig det smarteste?
Hønsenetpølsen er intet problem, men findes der ikke en smart løsning med en metal/beton prop, der kan spændes fast om kraven på afløbet?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-03-06 06:17

du skal hugge betongen væk 5 cm ned og skær det øverste af røret af , så kan du få en prop af plast der er beregnet til formålet
læg et stykke plastik over før du støber igen , så hænger betongen ikke fast i røret når det skal op igen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-06 08:53

Hvor går det nye afløb ?? ka du ikke koble dig på det i kælderplan og derved helt undgå det gamle sikkert nogle steder næsten gennemtæret rør uden vandlås jeg ville ikke genbruge det men støbe det helt til el lignende
Mvh Sune

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 27-03-06 09:26

Hej Bredker og Sunowich

De to rør er lige gamle og har altid siddet lige ved siden af hinanden i et hjørne mod en ydermur, men de mødes først lige før mandehullet ca. 2 meter fra bygningen.
Hvis kloakrørene skal udskiftes på et senere tidspunkt, skal støbejernsrørene, der går op i kældergulvet, så også udskiftes?
(Jeg er ved at konstruere et lille USB-kamera med lys på en slange, for at få mig et billed af hele kloaknettets tilstand, så den slags overvejelser gør jeg naturligvis også.)

Hvis jeg gør som Bredker foreslår, vil det så ikke blive temmelig omfattende at genetablere et afløb til toilet - for ikke at sige ulovligt for menigmand? Jeg må jo ikke selv lave om på rør i væg/gulv/jord, men jeg må tilslutte et toilet, som det står nu, og hvis jeg ødelægger den del af røret, der stikker op, og støber det til, kan jeg vel lige så godt droppe proppen og støbe det helt til, sådan som Sune foreslår? (Det lovmæssige var lige et aspekt, jeg ikke fik nævnt i mit spørgsmål).

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-03-06 17:33

med at reetabelere det igen , så skifter du bare proppen med et nyt stykke rør og tilhørende tætningsring , så er det lovligt

med det lovmæssige ved gør det selv , så må du jo heller ikke selv lukke røret

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 28-03-06 00:05

Bredker - Det lyder alt i alt som det rigtige og pæneste at gøre. Og så naturligvis samtidigt at overveje det lovmæssige. Tak for korrektionen

Min lokale VVS-forhandler vil bare ikke kendes ved sådan en prop, så har du nogen idé om, hvor jeg kan få en sådan?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 150 point
Dato : 28-03-06 05:37

den må de kunne få hjem i ethvert byggemarked hvor de handler med fitting til kloak
jeg har selv kun brugt dem til beton eg plast , men har set flere gange at kloakmæsteren har brugt dem i nogle af de ældre boliger vi har bygget om

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 28-03-06 07:56

Vores 5 lokale byggemarkeder sælger dem ikke, og specialisten (en VVS'er der også har en butik med fittings og andre løsdele) vil ikke sælge dem, for han mener, det er en rigtig skidt løsning.

Ham om det. Jeg gør det på Bredkers måde, så jeg må på propjagt. Tak for hjælpen.

Mvh. MichaelSP

Godkendelse af svar
Fra : michaelsp

Dato : 28-03-06 07:58

Tak for svaret bredker.