/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fugt i skorsten
Fra : BoMobil
Vist : 2357 gange
20 point
Dato : 17-03-06 09:09

Jeg har for 3 måneder side skiftet min 30 år gamle fastbrændselskeddel ud med en ny moderne. Denne har en meget lav temperatur i røgafgangen, hvilket bevirker at der nu dannes fugt i toppen
af skorstenen. Dette er især uheldigt da jeg fyrer med energikoks. Er der nogen der erfaring med evt. at sætte en rustfri stålforing i skorstenen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-03-06 09:34

du skal få en isokern sat i skorstenen. fugten opstår fordi din skorsten er for stor eller for dårligt isoleret. du kan også prøve at regulere på lufttilførslen. der skal overluft til for at få en god forbrænding, da de gasser der udvikles, ligger i toppen af kedlen og skal have luft for at forbrændes korrekt. der skal være rolige blå flammer oven på brændslet når det brænder korrekt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 17-03-06 16:04

Der er vanddamp i den luft, som tilføres forbrændingen.
Der er mere eller mindre bundet vand i alt fast brændsel.
Det meste vand opstår dog i forbindelse med forbrændingen af brændslet hydrogen.

Vandindholdet i røgen beskriver man ofte ved der for er røgens dugpunkt. Typiske værdier er mellem 50 og 70 °C afhængig af brændslet og luftoverskuddet. Skorstenen skal overalt være over dugpunktet, hvis man skal undgå kondens.

Man må enten have en skorsten som tåler kondens eller også må man holde den så varm og tør at der ikke kommer kondens.

For at skorstenen skal kunne tåle kondens skal den være af rustfrit stål fra top til bund, og med afløb i bunden til kloak, der tåler syre. Kondensvandet vil indeholde svovl- og salpetersyre i en ikke ubetydelig koncentration.

For at få en varm og tør skorsten skal balancen mellem isolering og røggastemperatur fra kedlen passe. Hvis skorstenen bliver fugtig skal røggastemperaturen hæves.
Lidt kan man også opnå ved at tilføre mere sekundærluft, som kan optage noget af fugtigheden. Det er ikke nok med en rustfri foring i toppen af skorstenen. Vandet forsvinder jo ikke, det løber ned indvendig, så du ville bare flytte problemet.

Dit hovedproblem er nok at du har fået en for stor kedel, så du fyrer for småt i forhold til kedlens størrelse. Det giver for meget køling af røgen. Jeg håber for dig at kølingen først sker efter forbrndingszonen ( også for gasserne) ellers får du foruden vand i skorstnen også dårlig nyttevirkning og forurener for meget med uforbrændte gasser.

Fyring med fast brændsel er langt mere problematisk end folk tror.

Godkendelse af svar
Fra : BoMobil

Dato : 06-04-06 08:52

Tak for svaret transor.