|
| Brug af tågelygte Fra : thulin | Vist : 4418 gange 10 point Dato : 14-02-06 08:41 |
|
Nu kom jeg til at starte en tågelygte snak i en andet spøgsmål, for at det ikke ender med tågelygte snak i det spørgsmål oprette jeg et nyt.
http://www.kandu.dk/spg83038.aspx
Opsumering:
Thulin skrev.
Mange danskere kører med deres tågelygte tændt selv om der kommer en bil op bagved dem.
BUHU jeg er bange for at køre i tåge så jeg tænder alle mine lygter (og slukker dem ikke før 3 dage efter tågen er væk).
BjarneD skrev:
Hver gang jeg hører nogen beklage sig overt tændte tågebaglygter i diset vejr spekulerer jeg på om det skulle være nogen af de alt for mange der ikke holder tilstrækkelig afstand, ikke mindst på den fugtige vejbane, der beklager sig.
Dova skrev:
Det er ulovlige at have tændt, såfremt der ikke er grund til det, altså der skal være så tåget, at føreren har en formodning om, at hans almindelige baglys ikke er tilstrækkeligt synligt.
Mange bilister forstår ganske enkelt ikke at bruge deres tågelygte, nok også fordi at den danske lovgivning er lidt tynd på området.
Kan du tydeligt se forlygterne på bilen bagved dig, kan bilerne bagved dig også se dine normale baglygter, og så er det ikke længere nødvendigt at anvende tågebaglygten.
Folk har bare en tendens til at tænde tågebaglygterne og så lade dem brænde.
Desværre er der ikke en ordentlig lov i DK for brug af tågelygter, står bare at de ikke må være til gene for andre.
I Tyskland f.eks. må man ikke anvende tågelygter hvis man kører hurtigere end 50km/h kan man køre stærkere end dette er det ganske enkelt ikke tåget nok til tågelygter, det skulle man lige tænke over.
Man skal selvfølgelig også slukke sin tågebaglygte når man kører ind i en byzone, lige såvel som man ikke bruger langt lys i en byzone.
Tågelygterne blænder folk bagved, og på nogle bilmodeller hvor der er 2 tågelygter, kan de forveksles med bremselys, derved ser man ikke bremselyset hvis det bliver aktiveret.
Det virker som om at når det er det mindste tåget skal tågelygterne ”luftes” det er jo så sjældent de bliver tændt.
Hvor tit ser man en bil med tågebaglygterne tændt, når man nærmer sig bilen bagfra, bliver de slukket ??? Sjældent ikke før man blænder op for det lange lys indtil personen foran ”fatter” at det er deres lygter som blænder.
Så en opfordring til de danske bilister om at bruge deres tågebaglygter med omtanke.
Sluk lige så snart man tydeligt kan se forlygter på bilen bagved.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 08:58 |
|
Hørt Thulin
Jeg bevæger mig rimelig mange kilometer hver dag og ofte på motorvej. Skægt nok er de styggeste eksempler nogen der er "dobbelt-trælse". Dvs dem der er rigtig dårlige til at holde afstand og tror de kommer hurtigere frem, ved at køre helt oppe i den forankørendes anhængertræk - ja han har ofte "tåbe-lyset" tændt. Ligeledes ser jeg en tendens til at dem med engelsk kørekort (holder konsekvent til ventre, ligeledes er overrepræsenteret ved brug af "tåbe-lys".
Manglende tegngivning set hos alle.
Da jeg kørte meget i DE og NL var tendensen der væsentlig anderledes. Men der faldt også prompte en bøde, hvis du havde forkert lysføring.
I Dk er kun fartovertrædelser og spritkørsel noget der jagtes. Alt andet gør man ikke rigtig noget ved!
PS Jeg har hørt om EEN der fik en femhundrede-mand i bøde for at køre med tåbelyset tændt.
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 14-02-06 09:04 |
|
Mht. tåge FOR-lygter - så må de også kun bruges i tåget vejr - og ikke som ekstra kørelys som mange gør! Man må GODT benytte tågelygterne spm kørelys, men IKKE samtidigt med almindeligt nærlys.
Nu vi er ved lys - så kunne vi også lige slå et slag for alle dem der drøner rundt med kun positionslyset tændt en tåget morgen som idag, eller alle de mange der kun har een nærlyslygte der virker - den anden er brændt over..... og det samme gør sig egentlig gældende for bremselygterne. Sikke en ballade, bulder og brag der kan blive når nr. 2 brænder over, og man ikke har den 3'e bremselygte....
Trailere der blinker til venstre, når bilen blinker til højre, hvis traileren i det hele taget blinker....
Check dine lygter ofte! ofte! ofte!
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 09:09 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 09:25 |
|
Yes Berpox. Det er en af de tricks der er indlysende. Men der er klart ikke mange der anvender det.
Her imorges på E45 var mængden af en-øjede pæn stor. Ligeledes havde der været lidt "VAT" ved Århus, som medførte brug af "tåbe-lygter" i stygt unødvendigt omfang.
| |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 14-02-06 10:45 |
|
Jeg bruger stort aldrig det bageste tågebaglys. Så skal det være meget slemt.!! Og jo, folk er meget dårlige, at slukke det når man kører bagved dem.
Men det forreste tågelys bruger jeg stort set altid under mørkekørsel for at opnå et så godt lys så muligt. Jeg ved det er ulovligt, men så'en er det-Det er der så meget der er. Og koster det 500.- koster det 500.- (7-9-13) Det kan ikke pisse mig af... Ej heller at jeg møder andre modkørende der bruger det forreste.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 10:53 |
|
-> Muligvis lader du dig ikke genere Taliskoko. Men tænk på de mennesker der har tendens til, eller er natteblinde. Bruger du tåbelys i f. eks. regnvejr, blænder du dobbelt så meget.
Er dine tåbelyger iøvrigt korrekt justeret? Det er nemlig næste problem!!
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 14-02-06 10:54 |
|
Den foreste tågelygte blænder praktisk talt aldrig.
Måske var det på sin plads at politiet checkede lygter samtidig med at man lavede spritrazzia.
Man er vel også forfalden til at tro dem som kører med en tåbebaglygte tændt, når man kører kø kørsel, allerede havde drukket.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 10:58 |
|
Ligeså vel med tåbelys tændt foran. Korrelt justeret tåbelys lyser i en flad bue lige foran bilen. Har man behov for yderligere oplysning end normal-lygterne der, i almindeligt vejr, har man et væsentlig problem som optikeren burde kigge på!
...og 99% at tåbelygter foran på biler, blænder unødigt, pga dårlig indstilling!
| |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 14-02-06 11:07 |
|
3773> Ja, mine lygter står som de skal... Og jeg oplever ikke at blive blændet, når jeg møder en modkørende med tændte for-tågelygter, jo måske på en bakketop, men det er så det. Kan man ikke håndtere dét, skal man lade bilen stå.!! Og nu er det vigtigere, at jeg kan se hvad jeg laver under kørslen end en natteblind flagremus der har forvildet sig ud på landevejen efter mørkest frembrud kan se, når han møder mig. Jeg kan ikke tage hensyn til hvilke lidelser mine medtrafikanter måtte have. Ham lige ved siden af under en overhaling kunne jo lide af dårligt hjerte eller få et ildebefindene... Skal jeg så lade være med at overhale, af hensyn til "trafiksikkerheden".???
Og der er også forskel på hvor meget en tågeforlygte "blænder", "set i lyset" af hvor de er placeret på fronten. Læg mærke til på mange nye biler sidder de lavt og lagt ude. Dét blænder faktisk mindre, men giver et bredere lys forneden på vejen. Det er jo ikke tågelygter mere, som dem man købte i BilTema i 1990.
thulin> "Man er vel også forfalden til at tro dem som kører med en tåbebaglygte tændt, når man kører kø kørsel, allerede havde drukket."
LOL... er det ikke liiige at trække stregen lidt hårdt op. Jeg tror nærmere det er glemsomhed og for stor koncentration til at skulle køre i tågeet vejr, der gør at man glemmer de(n) bageste tågelygte.(samt frygten for bagfra kommende kollisioner)
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 11:21 |
|
Arhhh Taliskoko. Du fortæller lige selv du er pisseligeglad med dine medtrafikanter!!! Og at folk med natteblindhed ikke burde køre! Du ved altså godt hvad der forårsager natteblindhed? Det er øjet manglende evne til at indstille sig hurtigt nok. Man bliver med andre ord lidt mere nærsynet når det er mørkt. Bruger man så briller og kører derudad, møder et sæt tåbelygter i regnvejr - korrekt indstillet så de lyser på vejen, resulterer det i dels blændingen fra lygterne, dels blænding fra vejbanen. Alt sammen fordi øjet lukker for meget lys ind - det kan ikke indstille sig tilstrækkelig hurtigt. Om alt er, er det ulovligt at anvende, det er disrespekt for andre trafikanter og til gene for nogen i trafikken. Og hvis der er noget vi kunne trænge til i dansk trafik, var det respekt og hensyntagen.
Hvad med at starte med at anvende korrekt lygteføring.
Næste kursus kunne være: Hold til højre.
Tredje kursus kunne være: Lær at blinke korrekt af, sammen med overbygningskurset brug dit bakspejl.
Fjerde kursus kunne være: Hold afstand og et opfølgningskursus i brug dit bakspejl).
Femte kursus kunne være: Håndholdte mobiltelefoner - kun for tumber.
Sjette kursus kunne hedde: Koncentrer dig om kørslen. Undlad at kigge på passageren ved samtale under kørsel.
Syvende kursus: Hedder det tåbelys, fordi tåber anvender det?
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 14-02-06 11:23 |
|
taliskoko - ved korrekt justerede tågeforlygter har du INTET at bruge dem til ved normal lygteføring.
Ved korrekt justering oplyser de kun vejen lige foran bilen i en afstand der modsvarer den normale bremseafstand ved hastigheder der passer sig til dårligt sigt der berettiger til brug af tågeforlygter.
Ved normale hastigheder, skulle alle forhindringer være fanget af både dit øje og af nærlyset/fjernlyset indenfor normal bremseafstand. 10- meter oplyst vejbane med tågeforlygter lige foran bilen....hvad kan du bruge det til ved normal kørsel?
Tågeforlygter er beregnet til kraftigt lys med kort rækkevidde - og tro mig - de blænder uanset hvad du siger. Og jeg er ikke natteblind, brille- eller linsebærer eller lignende.
/berpox
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 11:27 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 11:29 |
|
Jeg tror der er lidt mode i det! Man synes det ser "fedt" ud! Ellers kan jeg ikke se nogle fordele ved brug når det ikke er tåget.
Jeg har selv haft en del biler med tågelygter, men har altid anvendt disse når der var et reelt behov - altså tåget.
| |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 14-02-06 11:43 |
|
berpox> Du er ikke i stand til at sige hvad jeg opnår ved at bruge mine tågeforlygter.!!!!!! Hvis mit mål er at oplyse vejen lige foran bilen, ér det formålet. Slut. Det er sku´ ikke svært.
3773> Nej, jeg er ikke ligeglad med mine medtrafikanter, men med så mange modkørende man møder på en given rute, kan man ikke tage hensyn til om ham der nu lider at natteblindhed eller af mavesår.
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 14-02-06 12:03 |
|
taliskoko - det kan du bide dig selv i albuen på at jeg kan! Du opnår intet andet, end at genere dine medtrafikanter unødigt. Ellers må du stille med et bedre argument.
Er du i stand til at forklare, hvorfor det er nødvendigt med en kraftig belysning af vejbanen lige foran bilen ved normal sigtbarhed, ved normal hastighed, eller måske endda ved bykørsel med gadelys, når du nu ved at det 1) generer dine medtrafikanter, og 2) generer dine medtrafikanter.
Hvis du har brug for kraftigt lys lige foran bilen i disse tilfælde, så er det måske netop DIG der bør lade bilen stå når det er mørkt....
/berpox
| |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 14-02-06 12:07 |
|
Præcis, vi bliver ikke enige og ja, jeg overtræder ligesom alle andre gør flere gange i livet ved at køre uden lys på cyklen, parkerer uden p-billet hvor denne er påbudt, går over for rødt, kører uden sele, kører en forgænger ned, kører en cykelist ned under en højresving, kører med to uens farvet forlygtepære, ryger hash, tager speed i weekenden på diskoteket, udøver livsfarlig vold mod sagesløs, begår voldtægt, begår mord osv... Hold nu op... Det er en skide tågeforlygte vi snakker om. Sæt tingene lidt i relief.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 12:21 |
|
Det er netop kimen Taliskoko. Det ville være skønt hvis alle trafikanter en morgen stod op. Så sig i spejlet og sagde: I dag vil jeg forsøge at være en god trafikant. Jeg vil forsøge at tage hensyn til mine medtrafikanter. Jeg kontrollerer at mine lamper på bilen lyser korrekt, ikke blænder, de duer alle osv. Dernæst vil jeg på min færdsel koncentrere mig til fulde om trafikken, holde mig orienteret i bakspejlet. Holde til højre som loven foreskriver og blinke korrekt af ved vognbaneskift. Jeg vil kun tale i telefon under anvendelse af mit håndfrie sæt. Og kun alligevel helst ikke. Det svækker koncentrationen.
Så ville motorvejen være et mere sikkert sted.
At køre frem med, at fordi der findes værre kriminalitet, så må jeg godt være lidt kriminelt, er noget sludder.
..og Taliskoko. Generer du bare en af 100 bilister, har du generet en for meget.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 12:27 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 12:29 |
|
http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=76451
herfra er klippet:
Tågelygter må som udgangspunkt kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør (læs ”Tågelygter skal bruges rigtigt” ved at klikke her til højre). Når det igen bliver bedre sigt, så sluk tågelygten – den blænder!
Men de ved selvfølgelig ikke en skid!
| |
| Kommentar Fra : taliskoko |
Dato : 14-02-06 12:41 |
|
3773> Du kan linke herfra og til påskemorgen, det ændrer ikke på at:
Jeg føler en bedre oplsyning ved brug af tågeforlygter
Jeg ikke bliver blændet når jeg møder en med tågeforlygterne tændt(med mindre de står elendigt, eller det sker på en bakketop) Men så lade jeg være med st stirre direkte ind i dem...
Ja, det er ulovligt, at kører med dem tændt, bilen bruger i øvrigt også mere benzin, da der jo skal produceres mere, så jeg belaster også miljøet mere. I virkeligeheden en rigtig bandit, er jeg...
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 12:43 |
|
Se det er jo kun dig selv der siger det der pladder Taliskoko.
Du deltager i en debat, mand!
Der er jo ikke nogen her der påstår du kører som et råddent æble, vel?
Der er nogen her, der argumenterer for, at de ikke er enige i din holdning til anvendelsen af tågelys - that's that! Ligeledes er loven heller ikke enige, men sådan er der så meget!
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 12:45 |
|
Nu gider jeg ikke mere. Du er plat Taliskoko. Din argumentation er elendig. Du putter os noget i munden, med det klare formål at forpeste diskussionen. Det er langt fra seriøst.
...hopper af her...
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-02-06 13:21 |
|
Prøv nu lige at læse indad Berpox. Det er netop det der giver Wild West forhold på de danske veje. Nogle laver deres egne regler, og andre hævner sig på dem. Og hvis alle nu begynder at blænde de stakler der er mørkerædde, så bliver det jo et helvedes til blinkeri. Så eskalerer tingene
Eksempel er det jo sådan, at giver man een et forsigtigt blink, for at gøre opmærksom på han er i Danmark og ikke i Engalnd, og derfor bør holde til højre, får man straks fingeren og bliver truet. Vi har endda set i fjernsynet, at den slags "opmærksomme" bilister er så tåbelige at de "hilser" på ordensmagten på samme måde. Og det er æ' ret klogt!
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 14-02-06 13:25 |
|
berpox.... knæææækkk ...aaaarrrrghhhhh
Jep du har ret, smart nok
| |
| Godkendelse af svar Fra : thulin |
Dato : 14-02-06 13:29 |
| | |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 14-02-06 13:34 |
|
3773 .... ja ja - jeg ved det .... det var jo netop det der var "provokationen" i mit indlæg. Hvem synes det er sjovt at blive blændet af det lange lys? Eller af tågelyset?
Et kortvarigt enten kip med det lange for at gøre opmærksom på blænderiet (gerne lige inden bakketoppen så jeg ikke selv blænder den modkørende), eller som jeg ofte gør (specielt ved dem der kører med positionslys i vådt, tåget eller lignende føre), lige blinker lyset fra nærlys til positionslys og tilbage igen et par gange for at gøre opmærksom på ukorrekt lygteføring.
I de fleste tilfælde er det jo ubetænksomhed eller forglemmelser der ligger bag - kun enkelte vælger (forhåbentligt) konsekvent at genere andre.....
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|