/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kalk i cisternen
Fra : akslar
Vist : 22630 gange
110 point
Dato : 24-11-05 17:41

Hvad kan jeg bruge til afkalkning af cisterne ? - nogle VVS-folk anbefaler, at hælde salpetersyre ned i det rør, hvor ventilen trækkes op

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-11-05 17:55

Brug eddike, eller gå til matrialisten og køb noget eddikesyre. Det bruges nemlig til afsyring. Vi bruger det selv på jobbet til afkalkning af f.eks koldvandskølere og isterningsmaskiner

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 17:56

Jeg plejer at hælde ½ l. eddikesyre 32% i cisternen efter den er tom ..og så fylde op med vand. Efter ca. 15. min til ½ time trækker jeg ud.

Er det slemt? Får den en tur med en stiv (plastik) børste indvendigt i cisternen. F.eks. en lokumsrensebørste 'ting'

Hårdt vand på Ama'r sku' jeg hilse at sige

..så en gang om året er det nødvendigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-11-05 18:41

Yes molokyle, lige som jeg vil gøre det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-05 18:53

Vand ned i syre..............................fyyyyyyyyyyyyyyyyy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 20:46

Svag organisk syre XXX-COOH ...det er Evind

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 20:59

Delvis enig med molo. Ville dog bruge Citronsyre i stedet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-05 21:12

Ja ja - det var også bare en alm. betragtning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-11-05 21:44

Du må have hørt forkert, akslar, ingen VVS folk anbefaler salpetersyre, måske de har sagt saltsyre, og

hold også fingrene fra det stads, man skal vide lidt om de stærke syrer, inden man begynder at rode med dem.

Som arne foreslår, brug Citronsyre, som er et hvidt pulver, der står i samme hylde som krydderier,hos købmanden.

En stor spiseskefuld pulver, opløst i ligeså meget varmt vand, hæld det ned i tilgangsrøret til cisternen, og kalken er hurtigt væk.

Det er et godt middel til potter og pander også, der er lettere brændt på, og slet ikke så farligt som de forskellige stærke syrer.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-11-05 15:00

Jeg giver Arne og Keldd ret. Citronsyre virker ligeså godt som eddikesyre som jeg startede med at foreslå.
Og så er det "miljøvenligt"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-05 15:42

eddikesyre er altså også 'miljø venligt' og en svag organisk syre ..sku' jeg hilse at sige

http://www.formel.dk/kemi/tabeller/syrestyrker.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-11-05 15:49

jeps molo, med gåseøjnene mente jeg selvfølgelig at det ikke var noget jeg ville drikke, men det var jo ikke det jeg skrev.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-05 16:29

Fijala -> Fra mit hjerte; http://web.ics.purdue.edu/~malban/heart.jpg

...det var bestemt ikke for at klandre dig ...eller andre?

Jeg ka' blot ik' la' vær' at gi' mit besyv med

..og eddikesyre virker fint for mig i min husholdnings arsenal

Da jeg malkede køer, brugte vi fortyndet fosforsyre til at rengøre malkemaskinerne. Så fortyndet fosforsyre kan vel også du' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-05 16:35

[hør] Sjovt ! Det har jeg ikke tidlige tænkt over; rent sprogligt (jf. sprogspasser.. ) :

1.) ..og eddikesyre virker fint for mig i min husholdnings arsenal
2.) ..og eddikesyre virker fint for mig i mit husholdning arsenal

Smart ik' ?

</DANSK>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-05 16:38

Lidt hurtig

tidlige ??? = ..tidligere

</SKAMDIGMOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-06 09:57

5½ stjerne til citronsyren på keldds måde

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 12:10

Sidst men ikke mindst ...............Jeg plejer at gå ind på denne link og se hvad jeg kan få der ...De beskriver letfatteligt og oplyser om ting du ikke kan blande med alt ..Eks syre og klor.......
Jeg ville nok have gået for kalkfjerner i dette tilfælde
http://www.borupkemi.dk/

Mvh sverola

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-06 13:13

Edikkesyre ½l.32% til de ca. 8 l. som en cisterne indeholder og så knap ½ times trækketid.

Har lige selv måtte gennemføre 'stuntet' ..igen

Nu rækker det perfekt igen og 'render' ikke

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-06 18:17

tror i akslar har fået afkalket cisternen

Godkendelse af svar
Fra : akslar

Dato : 08-01-06 09:44

Tak for svaret Fijala.