/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Astra med støj fra instrumentbræt
Fra : fisherprice
Vist : 2619 gange
200 point
Dato : 15-11-05 22:30

Hej

Har købt en astra fra 2001 og den er begndt at knirke/rasle fra instrumentbrættet. Lyden kommer ved en bestemt temperatur. Faktisk kom den da det begyndte at blive lidt koldere i vejret, men nu hvor det er blevet lidt koldere (igen) kommer lyden først efter at varmen har været på et stykke tid. Det "larmer" så meget at man sagtens kan høre det selv om radioen er tændt! Jeg kan få lyden væk ved at trykke på instrumentbrættet, rattet, radioen og et par andre steder, men forskelligt fra gang til gang!? Nogen der kender til dette problem? - samtidig med at knirkelyden begynder, begynder drejeknappen for valg af luft-dyse at skrabe imod/laver en lyd af plastik mod plastik når den drejes. (sammenhæng??)

Kan også mærke at koblingspedalen ryster hvis man sætter foden mod pedalen uden at trykke denne ned - det er da ikke normalt er det?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-11-05 22:51

Typisk Opel.Har selv haft et par Kadetter (E). Der raslede hele kabinen!!!Specielt handskerummet gik i selvsving.Jeg mener at det er fordi plastiken er lavet alt for tynd/ringe.Overvejede på et tidspunkt at forstærke det med træ og selvskærene skruer....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-05 22:59

Det er et velkendt problem, at nogen bilers plasticinstrumentbrædt bare larmer som ind i H......, med de mest irriterende knage/brage/knirke/pibe/rasle/skramlelyde.

Og som du selv er inde på, har både temperatur og vibrationer i bilen noget med det at gøre.

Og der er ikke meget at gøre ved det, medmindre du vælger at afmontere hele skidtet og ALLE de steder der er dele der kan bevæge sig mod hinanden, eller selve instrumentbrædtet kan røre ved karosseriet, der skal sættes tynde gummi eller skumstrimler imellem.

M.h.t. koblingspedalen, hvis ikke bilen ryster/vibrerer under kørslen eller du kan mærke det rusker når du kobler til eller ud, så er det ikke noget der betyder noget.

Men det kan skyldes flere ting for det forplanter sig rundt i bilen, slitage i mekaniske dele i undervognen, kardanled der er ude af balance, at selve koblingspladerne slår, slør i akslen som koblingen sidder på o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 16-11-05 14:37

jeg er i den heldige situation at der er 100% garanti på bilen i 5mdr endnu, så forhandler skal egentlig bare fikse de lyde! Men mht. koblingen siger han at det ikke har noget på sig. Jeg har det bare lidt sådan, at det skal ikke være der pr. definition, så hvis det er der må det betyde at et eller andet skal indstilles!!

Bilen trækker også lidt mod højre, kunne det have noget på sig eller blot en simpel sporing/afbalancering.

Hørte i går at motoren laver en lyd som en baby der prøver at lyde som en flyvemaskine - ja det er den bedste beskrivelse der falder mig ind....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-05 14:57

At bilen trækker til højre kan skyldes flere ting, f.eks. for lidt luft i dækket, bremser der hænger på det hjul, forkert sporing, slidt bære- eller styrekugle, defekt lejer ved støddæmper. Manglende afbalancering får som regel ikke bilen til at trække, men bare hjulet til at hoppe så det ryster i bilen (kan mærkes hvis rattet vibrerer).

Og m.h.t. babyen og flyvemaskinen ?..........jetjager eller propelmaskine

mvh dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-11-05 15:01

Typisk Opel.... Sikke noget vrøvl.Læs lige FDM "Motor" + andre bilblade.Alle biler med plastik interiør,giver knirkelyde fra
sig under opvarmning/afkøling.(Naturlov).Det samme med mange andre ting.Prøv at høre på dit tv efter den er lukket.Ford Sierre havde ry for at være vm mester i samme.(Ved ikke om det passer).Nu kører jeg i min femte Opel,siden 1983.Ingen af dem har haft lyde fra interiøret,når normal temperatur var opnået.Den ene Ascona,begyndte at klirre lidt
ved handskerumsklappen,men lidt justering kunne klare dette.(Sidebemærkning:Kørte 430.000 km).

Hilsen,Mosebaek.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-11-05 21:40

Har oplevet det samme med flere biler. Prøvede at smøre med silicone, det hjalp i ca 10 minutter. Endte med en løsning, der ligner dovas, jeg brugte bare strimler af pergament (madpapir). Det virker og holder længe.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-12-05 19:44

har faktisk næsten løst problemet - blot et spørgsmål om at varme hele bilen/instrumentbrættet jævnt op. Dvs. fordele varmen godt mellem fod og rude og så selvfølgelig gennem dyserne ud på rattet.

MEn det kan til tider være lidt svært, synes faktisk der er en kritisk område på 5-8graders udetemperatur hvor intet nytter....

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 03-06-06 14:44

Tak for svaret dova. - OPDAGEDE AT DER VAR UBESVAREDE SPG.