/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
glasbyggesten
Fra : gubbierne
Vist : 1325 gange
100 point
Dato : 14-11-05 11:49

Hej...
Kan man ikke mure en væg af glasbyggesten, uden at bruge de plastik skinner man kan få dertil? Vi kender nogen der havde et 70èr badeværelse, med en mur af kæmpe glasbyggesten, der var ikke skinner imellem... Lignede fliselim??
Tak...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 14-11-05 11:53

Mange sætter bare stenene op med "Lip" fugemasse, så jow det kan man altså godt Erik Peitersen har også sagt

det i TV.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-11-05 12:32

Nordsted, min mand sidder og undrer sig over at du siger man kan sætte dem op med lip ?

Han er murer og siger at de vægge der blev muret i 70'erne blev muret op med en bastardmørtel 1 del cement, 5 dele mørtel og 3 dele bakkesand.
Så skal der 6mm rustfri stål i vandrette og lodrette fuger.
Man kan kun mure 3 skift om dagen ca.
Da det skal tørre for ikke at glide fra hinanden.
Det var sådan man murede i "gamle dage" før alle de der skinner kom. Det er et stort arbejde, men det bliver pænt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 19:12

Er "LIP" ikke fliseklæb/flisemørtel?

Man kan godt "klistre" glasbyggesten op med acrylforstærket mørtel, der har meget god vedhæftning, men den har svært ved at bære vægten af stenene og derfor er det ikke bare lige.
Ham Peitersen laver smarte ting (læs, hurtige løsninger), men holdbarheden er meget tvivlsom.
Jeg holder med mureren (mango-manden).

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-11-05 19:37

Ja, der som sagt 2 måder, enten den først nævnte eller med de såkaldte skinner.
Ingen nemme løsninger her

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 03-12-05 21:26

Tak for svaret Nordsted1. Har talt med en mand der har været murer i over 30 år, han siger, enten lip eller sand og cement... Vi prøver...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 21:31

Selv tak, nu håber jeg resultatet bliver tilfredsstillende, jeg kan nu heller ikke helt forstå hvis man i tv viser noget
som er "helt i skoven"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-05 21:32

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-05 21:44

Det er LIP fugemasse jeg hentyder til for det er kun til pynt og holder ikke spor.
Der skal bruges en klæbende mørtel (det laver LIP også), som desværre ikke bærer ret godt, men så kan man blande tørt kvarssand i så det fylder bedre, men husk at de glassren der blev sat op for 30 år siden ikke har andet til fælles med de moderne end at de er af glas.
Jeg kender for øvrigt mange murere der aldrig har sat en glasvæg op.
Bare klø på for du skal jo selv sørge for, at det bliver lavet om hvis det ikke holder