/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
HJÆLP SØGES
Fra : Erling
Vist : 1149 gange
5 point
Dato : 20-10-02 12:40

Hvem var Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von Klingenberg, der fik fire børn døbt i Seest, Ribe, i 1740’erne:

Christiane Sophie, 8.1.1744
Charlotte Amalie, 5.3.1745 (død 1811, g.m. kammerherre Peder de Moldrup, Vestervig kloster)
Friderich Ludvig, 6.2.1746
Friderich Ludvig, 12.11.1747

Alt om Ditlev og Friderica Sophie samt deres oprindelse har interesse.

Erling Vester Jacobsen
erling@jp.dk

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-02 12:51

Dette fandt jeg på Google, håber det hjælper dig videre

Reventlow Genealogical Database Index
... Josephine Bender Af ( - ); Lie, Mathilde Charlotte Sofie (27 Apr 1830 - AFT 1883);
Liege, Albert Felix, Prins Af ( - ); Lieth, Anna Margrethe Von Der ...
www.reventlow.dk/reventlow33.php - 47k - Cached - Lignende sider

Reventlow Genealogical Database Surname Index
... 1644-1708 Conrad Reventlow. 1671-1738 Christian Ditlev Reventlow. ... VON KESSELL[2],
BUTENSCHøN[1], BUTLER[1], BUTTLAR ... 1], DELDEN[1], DEN HEUVEL[1], DENISON[1], DER ...
www.reventlow.dk/reventlow-surname.php - 101k - Cached - Lignende sider

Brieven Anthonie Heinsius 1702-1720
... LIETH, ALBRECHT VON DER. ... LOEFF, NN IV. Agent van Bruno van der Dussen? ... LÖWENDAL,
WOLDEMAR, Freiherr von. ... DBL. LØWENCRON, baron, zie PIPER, DITLEV NICOLAS. ...
www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BrievenAnthonieHeinsius1702-1720/

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-02 12:53

Dette fandt jeg også på Google.

Rusbult Decendancy List
... Jan 21 1847-) Luise Sophie ... Sophia Johanna Jacobs (-) Sophia Dorothea Friderica ... Von
Scoyoc (-) Halle Zabelle Von ... Johann David Bobzien (-) Catharina Klingenberg ...
www.nemontel.net/~jrusbult/page2.html - 15k - Cached - Lignende sider

Names Index Page
... ABT 1720-) ROENNE, Christen Pedersen (Klingenberg ... RONAN, Erik (1865-1915) ROSENBERG,
Friderica ... 13 Jan 1848) SOMMERFELDT, Sophie ... 1743-) STAFFELDT, Nina von (ABT ...
www.hagerup.com/users/hag04/famhagerup/ Hagerup_gen/names3.html - 47k - Cached

Names Index Page
... 31 Jul 1748-9 May 1828) KLINGENBERG ... Hersleb (31 Oct 1785-1867) KROGH, Sophie ... 23 Jun
1821-) KUEHLE, Carl von ... KUEHLE, Frederich Vilhelm (1802-) KUEHLE, Friderica ...
www.hagerup.com/users/hag04/famhagerup/ Hagerup_gen/names2.html - 81k - Cached

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-10-02 13:04

Hej Senta,

øh... jeg må vel ikke be' dig om at putte http:// foran de links du sender, det vil nemlig gøre det en del nemmere, og så er man fri for at ska' kopiere hele linjen over til adresse feltet men ka' nøjes med at klikke på det...

f.eks.
http://www.reventlow.dk/reventlow33.php
http://www.reventlow.dk/reventlow-surname.php

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Erling

Dato : 20-10-02 13:12

Jeg har naturligvis søgt på nettet, før jeg lagde mit spørgsmål på.

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Kommentar
Fra : Erling

Dato : 20-10-02 13:15

Jeg har naturligvis søgt på nettet, før jeg lagde mit spørgsmål på.

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-02 13:55

Jeg har kun kopieret navnet """ Kammerherre Peder De Moldrup """ på Goggle og det fungere fint.

Kommentar
Fra : Erling

Dato : 20-10-02 14:54

Til "senta"

Lad venligst være med at fortælle mig om, hvad du finder på Google, med mindre det drejer sig præcist om de mennesker, jeg søger oplysninger om. Jeg får nemlig en e-mail hver gang, du sender en kommentar, som ikke er et svar.

MVH

EVJ

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 15 point
Dato : 20-10-02 13:51

Kære Erling Vester Jacobsen

Jeg vil henlede din opmærksomhjed på bogen:

John T. Lauridsen
Marselis konsortiet
Århus 1987

den gennemgår Marselis og Klingenberg som indvandrer fra Holland til Danmark
omkring 1640, og som sætter sig efterkommere i Danmark såvel som i Norge i
årene herefter.

Noget tyder på at man har holdt den hollandske forbindelse, for "von der
Lieth" er sikkert også kommet fra Holland.

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

"Erling" <Erling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1Avs9.141368$Qk5.5480140@news010.worldonline.dk...
> Hvem var Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von
> Klingenberg, der fik fire børn døbt i Seest, Ribe, i 1740'erne:
>
> Christiane Sophie, 8.1.1744
> Charlotte Amalie, 5.3.1745 (død 1811, g.m. kammerherre Peder de Moldrup,
> Vestervig kloster)
> Friderich Ludvig, 6.2.1746
> Friderich Ludvig, 12.11.1747
>
> Alt om Ditlev og Friderica Sophie samt deres oprindelse har interesse.
>
> Erling Vester Jacobsen
> erling@jp.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-02 15:44

Mit svar var til Strarup og ikke dig, tag og søg lidt på Kammerherre Peder De Moldrup ,det kan være dit svar er der.

Godkendelse af svar
Fra : Erling

Dato : 20-10-02 16:40

Kære Ole S.D. Hansen,

Tak for henvisningen om Klingenberg. Jeg har ikke været opmærksom på John Lauridsens bog om Marselis.
von der Lieth'erne kommer enten fra Stade/Bremen eller fra Holsten. Der er to kendte von det Lieth-slægter, og den bremiske har jeg arbejdet med i mange år - faktisk mere end 20 år. Men der er alligevel stadig løse ender.

VH

Erling Vester Jacobsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-10-02 16:46

Hej Senta,

øh... det jeg mente var nu bare at når du postede et link, at du så puttede http:// foran det så man ka' klikke på det...

lidt a la...

på denne side nede under "Wall #31" står der noget omkring en datter til kammerherre Peder de Moldrup... -->
http://www.dkconsulateusvi.com/HDC/stThomas/thewall/thewall.html
(Catherine Elisabeth en Datter af Kammerherre Peder De Moldrup Ejer af Stamhuset Vestervig Closter og Ørum Slot)
der er lidt mere sparsom info omkring "Catharine Elisabeth de Moldrup" her... -->
http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=390014884&lds=2®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99

eller hvis vi ta'r din første kommentar... -->
-------------------------------------------------------------------------------
Reventlow Genealogical Database Index
... Josephine Bender Af ( - ); Lie, Mathilde Charlotte Sofie (27 Apr 1830 - AFT 1883);
Liege, Albert Felix, Prins Af ( - ); Lieth, Anna Margrethe Von Der ...
www.reventlow.dk/reventlow33.php - 47k - Cached - Lignende sider
-------------------------------------------------------------------------------
at du så putter http:// foran www.reventlow.dk/reventlow33.php

så det bliver til... -->
-------------------------------------------------------------------------------
Reventlow Genealogical Database Index
... Josephine Bender Af ( - ); Lie, Mathilde Charlotte Sofie (27 Apr 1830 - AFT 1883);
Liege, Albert Felix, Prins Af ( - ); Lieth, Anna Margrethe Von Der ...
http://www.reventlow.dk/reventlow33.php - 47k - Cached - Lignende sider
-------------------------------------------------------------------------------

det er ikke for at genere dig eller iritere dig, det var bare et tip, for at gøre det lettere for dem som læser dit indlæg ka' klikke på det link, istedet for at ska' kopiere det og indsætte det i adresse feltet... håber ikke jeg har trådt dig over tæerne for det var ikke min mening...

til Erling,

der står også noget omkring Charlotte Amalie von der LICHT som blev gift med Peter/Peder De Moldrup her... -->
http://home.swipnet.se/~w-17462/esch/d0000/g0000089.html#I1000
og de sku' ha' fået en datter... Nielsine Hendricke DE MOLDRUP... -->
http://home.swipnet.se/~w-17462/esch/d0003/g0000088.html#I998
"Nielsine Henrica DE MOLDRUP"... -->
http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=27032805&lds=4®ion=6®ionfriendly=Denmark&frompage=99
så passer disse informationer med hinanden bortset fra at hendes navn staves anderledes... hun bliver født d. 20 oktober 1776,

"Catharine Elisabeth de Moldrup" ser ud til at være født i 1756 og blive gift i 1782, så om der er tale om de er søskende ved jeg ikke... jeg har kun den gravsten fra skt. Thomas at hun sku' være datter af Peder De Moldrup, men han ka' jo være blevet gift mere end en gang, eller Nielsine ka' være en efternøler...

selvom jeg har lidt svært ved at se hvordan "Charlotte Amalie" der er født den 5.3.1745 sku' få en datter i 11 år's alderen... så mit bud er at Peder De Moldrup har haft to koner, eller at der har Været 2 Kammerherrere Kaldet Peder/Peter De Moldrup (fader og søn), men mit umiddelbare gæt er nu han har haft 2 koner...

ang. Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von Klingenberg... er det noglegange at navnene ser ud til at være stavet lidt anderledes fra gang til gang... f.eks. hedder Charlotte Amalie von der LICHT i det overstående eksempel... så i det tilfælde ka' det være "Ditlev von der Lieth" også optræder som "Ditlev von der Licht" nogle steder måske...

der er noget omkring en "Frederikke Sophie Klingenberg" der bliver begravet d. 6 Februar 1778 i Sest ved Ribe... -->
http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=190223435&lds=2®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99
men jeg ved ikke om det er den samme "Friderica Sophie" der er tale om da der mangler et "Von"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Erling

Dato : 20-10-02 19:11

Nielsine Hendricke de Moldrup er barn af Peder de Moldrups 1. ægteskab med kusinen Mette Marie Lucie de Moldrup.
I dette ægteskab var fire døtre.
Ægteskabet med Charlotte Amalie von der Lieth var, så vidt jeg har fundet frem til, barnløst.

MVH

EVJ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 18:38

Hej Erling!
Kender du nedennævnte hjemmeside? Det må være din slægt.
Hilsen
Bodil Madsen

http://www.pinaas.no/slekt/klingenberg.htm.

"Erling" <Erling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1Avs9.141368$Qk5.5480140@news010.worldonline.dk...
> Hvem var Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von
> Klingenberg, der fik fire børn døbt i Seest, Ribe, i 1740'erne:
>
> Christiane Sophie, 8.1.1744
> Charlotte Amalie, 5.3.1745 (død 1811, g.m. kammerherre Peder de Moldrup,
> Vestervig kloster)
> Friderich Ludvig, 6.2.1746
> Friderich Ludvig, 12.11.1747
>
> Alt om Ditlev og Friderica Sophie samt deres oprindelse har interesse.
>
> Erling Vester Jacobsen
> erling@jp.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 18:52

Adressen virker vist ikke, men prøv at søge på Poul Klingenberg.
Hilsen
Bodil Madsen
"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
news:aoupjq$7ec$1@sunsite.dk...
> Hej Erling!
> Kender du nedennævnte hjemmeside? Det må være din slægt.
> Hilsen
> Bodil Madsen
>
> http://www.pinaas.no/slekt/klingenberg.htm.
>
> "Erling" <Erling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:1Avs9.141368$Qk5.5480140@news010.worldonline.dk...
> > Hvem var Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von
> > Klingenberg, der fik fire børn døbt i Seest, Ribe, i 1740'erne:
> >
> > Christiane Sophie, 8.1.1744
> > Charlotte Amalie, 5.3.1745 (død 1811, g.m. kammerherre Peder de Moldrup,
> > Vestervig kloster)
> > Friderich Ludvig, 6.2.1746
> > Friderich Ludvig, 12.11.1747
> >
> > Alt om Ditlev og Friderica Sophie samt deres oprindelse har interesse.
> >
> > Erling Vester Jacobsen
> > erling@jp.dk
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 09:12

Kære Erling Vester Jacobsen,

Vedr. Klingenberg.
Artikel i Personalhistorisk Tidsskrift, 1992:2, side 213-228. Titel: "Poul
Klingenbergs selvbiografiske optegnelser", af John T. Lauridsen.
mvh/ Michael Adeler-Bjarnø

"Erling" <Erling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1Avs9.141368$Qk5.5480140@news010.worldonline.dk...
> Hvem var Ditlev von der Lieth og hustru Friderica Sophie von
> Klingenberg, der fik fire børn døbt i Seest, Ribe, i 1740'erne:
>
> Christiane Sophie, 8.1.1744
> Charlotte Amalie, 5.3.1745 (død 1811, g.m. kammerherre Peder de Moldrup,
> Vestervig kloster)
> Friderich Ludvig, 6.2.1746
> Friderich Ludvig, 12.11.1747
>
> Alt om Ditlev og Friderica Sophie samt deres oprindelse har interesse.
>
> Erling Vester Jacobsen
> erling@jp.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Erling

Dato : 31-10-02 11:05

Med hjælp fra NG og gode venner har jeg nu fået løst problemet om ægteparret von der Lieth og Klingenberg i Seest. Da jeg har fået de fleste oplysninger i direkte mails, får interesserede her et resume af oplysningerne:

Ditlev von der Lieth, [af den svenske gren af den bremiske ridderadelsslægt von der Lieth, hvis danske gren jeg har oplysninger om] født 1701, død Vranderup hovgaard 1733, søn af Christoph von der Lieth til Elmlohe [født Bremen 19.1.1678, død Elmlohe 13. 8. 1741, svensk kaptajn, fanget ved Poltava, ført til Galitj, hvor han måtte forblive til fredsslutningen] og hustru Cathrine Elisabeth Marschalck [født 11.6.1680, død 15.1.1706. Hendes oprindeligt bremiske familie blev optaget i den danske adel]. Gift med

Friderica Sophie von Klingenberg, født 1713 Ørum, Thisted, død Vranderup Hovgaard 16.1.1778, begravet Seest, Ribe, 6.2.1778, datter af Poul von Klingenberg, [født 3.8.1659, Tersløsegaard ved Holbæk, død 3.4.1723, Højriis, Ljørslev, Mors, godsejer, Højriis på Mors, søn af den fra Hamburg indvandrede Poul von Klingenberg, der bl.a. blev dansk generalpostmester og optaget i den danske adel] og hustru [gift 1683] Edel Elisabeth Bielke [født 1.11.1664, København, død 29.2.1708, af dansk uradel]

MVH

Erling Vester Jacobsen