/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP dvale/blæser kører videre...
Fra : smxxx
Vist : 880 gange
140 point
Dato : 15-08-05 19:12

Når jeg stiller Pc til at gå i dvale, går den i dvale, og slukker skærm og HD, men blæseren bliver ved at køre flere timer, har forsøgt at ændre det gennem bios, men forgæves. Engang gik den i`stå efter flere timer, men så hårdt arbejder min procesor altså heller ikke.
Bundkortet er et Asus p4s800-mx
Den burde lukke ned sammen med HD. ELLER???
Har prøvet alle indstillinger i bios, uden resultat, også lukke HD efter ??? antal minutter. Men intet virker. Stikket til blæser, sidder hvor det ifølge ASUS skal sidde, har også forsøgt at aktivere STANDBY, men det vil den ikke kendes ved, godtnok....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-05 19:44

Du har vel indstalleret hele din CD fra ASUS
Hvad siger temp (probe)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-08-05 20:16

Som sagt, prøvet alt temp er normal, CA 35 * ellers , skal jeg ind og se igen, men den er normal.
Alt fra Cd´en er installeret, ????? Når jeg siger alt, ikke antivirus. Der fulgte med.......
Probe, bruger den jeg ikke, da der gik KUK i den sidste gang jeg brugte den, den er også under Bios, men TØR jeg, der står ignorer TEMP/eller skal jeg sætte temp til noget andet,,,,det står efter antal grader, som prosseren kører med
Men jeg kan sætte den manuelt/i BIOS, altså tempen/hastigheden, på blæser, kan ikke lige huske hvor den står nu, men jeg har lige nulstillet Bios.
Men det har aldrig virket, fik bare lige lyst til at få den til at spare lidt energi.
Jeg kan bare ikke forstå, at den skal være SÅ lang tid, om at gå dvale, MED blæseren, da den jo, blæseren lukker ned sammen med, at jeg slukker Pc`en...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-05 20:43

Enten bliver den cpu varm eller stikket sidder forkert. Men det kan stikket næsten ikke for der er jo kun et stik for oven (på tegningen)
Der er vel tre ledninger på cpu-blæserstikket.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-08-05 20:53

2 ledninger standart. RØD/HVID.
Og kan ikke vendes forkert...
???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-08-05 20:56

RØD/SORT??? men kun 2 ledninger. Til standart stik.
Processor fulgte med som standart, med køler, så jeg fatter det ikke, da jeg ikke har lyst til at skifte Bios sætning.
Det burde jo, virke fra nyt af....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-05 20:57

Så kan bundkortet ikke styre hastigheden - det gør den 3. ledning.
Og i dvaletilstand er CPU "parat" og derfor kører blæseren også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-05 21:03

Men når din CPU "kører" selv i tomgang - så varmer den.
Husker jeg ret så har du en Celeron 2,8 - siden du har så god en temp på 36 gr.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-08-05 21:05

??????og det kan ikke ændres under Bios,,,,
For som sagt, efter laaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnngggggggtttttiiiidddddddd, går den ud
Der er et stik, standart, går jeg da ud fra, til styring af blæser, men kun DOBBELT sort/hvid, men kan jeg flytte dette stik, så der kan lukkes, som sagt ikke er et stik til 3 ledninger, medmindre jeg så skal til at finde dem andre steder, på kortet.
Men det mærkelige er JO, at den går ud, efter antal timer.....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 140 point
Dato : 15-08-05 21:29

Det kan godt være at disse to bundkort ikke er så ens som jeg troede.
Jeg sidder med tegningen over p4p800se, men på et billede ser det ud som om cpublæserstikket sidder lige ved siden af en ramslot. Men du har vel en tegning og beskrivelse over dit bundkort.
Efter den lange tid går den måske i standby, og cpu er uvirksom og varmer ikke mere.

Godkendelse af svar
Fra : smxxx

Dato : 16-08-05 15:07

Tak for svaret Eyvind.