/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
WC stinker
Fra : sfl17
Vist : 642 gange
50 point
Dato : 26-07-05 17:07

For to år siden fik jeg nyt WC, og det har aldrig været i uorden før nu. Problemet er, at det stinker af slam fra kummen ligegyldigt hvor meget, jeg skrubber og skurer. Det startede for en måneds tid siden, men er ikke aftaget, selvom jeg fik skrubbet en form for algevækst med fangarme væk fra bundens sider for en uges tid siden. Hvad kan jeg gøre for at slippe af med stanken? Der skal vel skrappere kemikalier til end skuremiddel ...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-05 17:09

Den kan jo være en utæthed ved gulvet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 17:16

Enten er din vandlås ikke i orden eller som "Teil" skriver en utæthed i gulvet.

Vand i sig selv burde ikke kunne stinke hvis toilettet ellers holdes rent....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 17:16

Hej, prøv at hælde en liter kærnemælk i kummen, og lad det stå natten over, plejer at tage ubehagelig lugte fra køleskabe...osv. MENER, DET ER KÆRNEMÆLK, DER SKAL BRUGES.
Men det koster ikke meget, at forsøge ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-05 17:17

Algevækst med fangarme

Det lyder ulækkert og som et bakterieangreb.
Du skal bruge noget Harpic toiletrens.
Hæld det i kummen og lad det virke natten over, inden du så skrubber med børsten.
Det er også bakteriedræbende.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:20

jeps dova har ret - og frem over så brug eddikke i - det kan holde de grimme lugte væk

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 26-07-05 17:35

Harpic toiletrens - hvor kan man få det mærke? Har det noget at gøre med harpiks?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 26-07-05 17:38

Det får du i ethvert supermarked.
Det er det der tidligere hed Hardol (flydende toiletrens).

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 17:45

Vær nu lige sikker på det er tæt inden du begynder at rense hele danmarks kloaksystem......

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 17:54

Det kan også være "muffen" der går ned i gulvet bag WC, der er utæt, af alt din rensen,,,,
Kommer der vand fra den, så er den ikke tæt. Den mest sandsynlige grund til dårlig LUGT
Hvis den er utæt, så stiger hele familiens GASSER op, og giver en temmelig klam lugt.
Jeg ved ikke om du selv kan udskifte den, men toilettet skal løsnes fra gulvet.
Og muffen kan købes i ethvert byggemarkede med respekt for sig selv. Der følger normalt bruganvisning med.
Men bor du til leje, skal du holde fingrene fra det.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 18:00

Endelig kan det være cisternen, da jeg kan se på dit indlæg, at det er et stykke tid siden, du har brugt ovennænte.
Men prøv at lukke for vandet, og smør cisternen invendig med kærnemælk, det tager som sagt mange en dårlig lugt.
Eller tror jeg dit afløbsrør er gået hen og blevet for bette, og revnet, af FOR stor belasning, så der siver vand ud i rimelig nærhed af gulvet.

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 26-07-05 18:08

Mange tak for svarene allesammen. Umiddelbart er der ikke nogen utætheder, og lugten kommer direkte fra "dybet", så tror ikke, der er andet at gøre end at hælde en masse flydende i....så det vil jeg prøve!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-05 18:35

sfl17

Jeg tror ikke, at du løser problemet ved at hælde en masse flydende i.

Bliver der regelmæssigt skyllet ud? (det er jo ikke sikkert at det er et toilet, der bliver brugt hver dag)

Algevækst med fangarme i en toiletkumme????

Det kan være vandlåsen eller et brud på kloakledningen.