/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Cykel computer på mc med støbte alufælge
Fra : gti
Vist : 1437 gange
40 point
Dato : 16-07-01 16:44

Jeg har en kawasaki gpx 750r og vil gerne montere en sigma 600 cykelcomputer den kan klare hastigheder til 300 km/t så det skulle være nok... Men hvordan monterer man magneten på alu fælgen, det var nemmere hvis den havde eger!! nogen der har erfaringer med at montere sådan en?? i følge "din fart" målere viser mit speedometer ca 13 km/t for meget allerede ved meget lav hastighed!! Dvs de 240 jeg troede den kunne nok nærmere er 227 rigtige km/t
Håber på svar..
M.v.h
Søren N

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-01 17:08

Jeg havde læst flere indlæg på nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel, hvor godtfolk skrev om det sjove i, at have en cykelcomputer monteret. Jeg har haft 2 monteret - ja, det vil sige det var ikke tilsluttet så'n rigtigt, for jeg skulle bare bruge et ur. Men nu skulle det være. Jeg købte en Sigma BC800 som kan måle op til 300 km/t. Den kan indkodes med en hjulomkreds fra 1mm til 3999mm, hvilket svarer til til hjul op til 1,27m i diameter.
Ud over at vise hastighed kan den vise: Gennemsnitshastighed, tilbagelagt distance (trip), total distance (som kan sættes til en given værdi, når man tager computeren i brug), klokken, forbrugt tid ("stopur") og max. hastighed.
Den kostede 200 kr og blev indkøbt hos den lokale cykelsmed. Sigma har en hjemmeside her

Det første jeg gjorde var at finde et godt sted at placere selve computeren. Jeg valgte at sætte den i cockpittet, hvor der lige var en lille plads, hvor den kunne sættes. Det er vigtigt at måle ud, hvor lang ledningen mellem føler og holder er, så man ikke løber ind i problemer senere. Prøv dig frem - det vil spare dig for at skulle afmontere og montere en masse gange. Føler og magnet kan med fordel prøvemonteres med tape, snor, elastikker eller noget andet, hvorefter du tager en lille tur, for at se om det virker OK.

Nu til selve arbejdet:

Jeg monterede at stykke velcrobånd med dobbeltklæbende tape (af den tykke fjedrende type - lidt skumgummiagtig) på instrument-panelet, efter en grundig aftørring med rense-benzin.

Holderen til computeren er naturligvis lavet, så den passer til en styr: Den er hvælvet på bagsiden. For at gøre den plan, så jeg kunne montere et stykke velcro bagpå, tog jeg et stykke rundstok ca 20 cm langt og flækkede et lille stykke af. Det skulle 'fylde bugningen ud'. Jeg valgte at male træstykket sort med blank spraymaling, af 2 grunde. 1) For at det skulle se pænt ud og 2) for at jeg kunne klæbe dobbeltklæbende tape på træet. En blank overflade er at foretrække i den sammenhæng.
På bagsiden af holderen var allerede monteret et stykke dobbeltklæbende tape, som jeg brugte til at fastholde træstykket med. På den (nu) plane bagside monterede jeg det andet stykke velcro med dobbeltklæbende tape.
Nu kunne holderen placeres på 'instrument-panelet'

kilde : http://www.hasselbalchs.dk/mc/bc800.asp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 16:37

"gti" <gti.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Y2D47.743$oH6.64107@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en kawasaki gpx 750r og vil gerne montere en sigma 600
> cykelcomputer den kan klare hastigheder til 300 km/t så det skulle være
> nok... Men hvordan monterer man magneten på alu fælgen, det var nemmere
> hvis den havde eger!! nogen der har erfaringer med at montere sådan en??
> i følge "din fart" målere viser mit speedometer ca 13 km/t for meget
> allerede ved meget lav hastighed!! Dvs de 240 jeg troede den kunne nok
> nærmere er 227 rigtige km/t
> Håber på svar..
> M.v.h
> Søren N

Jeg har lige monteret en Sigma BC800 på F'eren..
Jeg monterede en forholdsvis kraftig magnet på den bageste bremseskive, og
den lille "sender" der er beregnet til at sidde på cykelegerne satte jeg
indvendigt på bagsvingeren...
Det fungerer fint (endnu da), og jeg syntes det var rart ikke at skulle føre
ledningen op ved siden af forgaffel mv. ved montage på forhjulet...
Det krævede lidt lodning for at forlænge ledningen (husk at mærke de to
ledninger op inden du klipper dem over), og husk ligeledes at montere
magneten så tæt på navet som muligt for ikke at bringe ubalance i
hjulet.....

Mureren

( med 10% fejlvisning over hele spektret, 221 ægte km på toppen.....)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 16:40

Hej,

Jeg havde en cykelcomputer på min Suzuki GSX750ES, og den havde også støbte
fælge. Jeg pillede magneten ud af dens holder, og monterede den på
indersiden af fælgen med dobbeltklæbende tape. Det arrangement overlevede al
slags vejr og regelmæssig vask i flere år. Pick up'en (eller hvad den nu
hedder) monterede jeg på en hjemmelavet holder på en af de bolte der holder
skærmen, meget diskret og stort set skjult af forgaflen. Så rent kosmetisk
så det pænt ud.

Funktionelt virkede det udmærket til omkring 130 km/t, men ved højere
hastigheder begyndte tallene at flicke helt ukontrollabelt over hele
hastighedsskalaen (op til 199 km/t). Jeg ændrede afstanden mellem pick up'en
og magneten, flyttede rundt på både selve computeren og ledningen, men
ingenting hjalp. Jeg tror at det var hastigheden af impulserne fra pick
up'en den simpelthen ikke kunne kapere. Det lille 16" forhjul roterede ret
hurtigt, og jeg husker at hjulomkredsen kun lige kunne være på den nederste
del af skalaen ved indstillingen. Så den har nok ikke været egnet til det
formål. Jeg husker ikke længere fabrikatet. Med en cykelcomputer der kan
klare 300 km/t burde du dog ikke støde ind i det problem.

Held og lykke med projektet!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

gti wrote:

> Jeg har en kawasaki gpx 750r og vil gerne montere en sigma 600
> cykelcomputer den kan klare hastigheder til 300 km/t så det skulle være
> nok... Men hvordan monterer man magneten på alu fælgen, det var nemmere
> hvis den havde eger!! nogen der har erfaringer med at montere sådan en??
> i følge "din fart" målere viser mit speedometer ca 13 km/t for meget
> allerede ved meget lav hastighed!! Dvs de 240 jeg troede den kunne nok
> nærmere er 227 rigtige km/t
> Håber på svar..
> M.v.h
> Søren N
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 18:32

> Jeg har lige monteret en Sigma BC800 på F'eren..
> Jeg monterede en forholdsvis kraftig magnet på den bageste bremseskive, og
> den lille "sender" der er beregnet til at sidde på cykelegerne satte jeg
> indvendigt på bagsvingeren...
> Det fungerer fint (endnu da), og jeg syntes det var rart ikke at skulle
føre
> ledningen op ved siden af forgaffel mv. ved montage på forhjulet...
> Det krævede lidt lodning for at forlænge ledningen (husk at mærke de to
> ledninger op inden du klipper dem over), og husk ligeledes at montere
> magneten så tæt på navet som muligt for ikke at bringe ubalance i
> hjulet.....

En ting der undrer mig lidt: Hvorfor ikke bruge nogle af de cykelcomputere
der er trådløse?
Bliver de forstyrret af motoren eller?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 19:29

Hej

Mit projekt startede med at jeg smed magneten væk (monterede skidtet en
sommerdag i haven, og pludselig var den forsvundet

jeg skilte derefter et gammelt PC kabinet ad, tog magneten af den indbyggede
højttaler, flækkede magneten til en ca 6 grams "klods" og blandede noget
araldit 2 komponent lim, og limede magnetstumpen fast på fælgkanten (siden)
helt ude ved dækket. (på forhjulet)

Jeg monterede derefter "sensoren" på forgaflen med de medfølgende
elastikker, og skidtet fungerer fint, og der er ukke noget der virker som om
det er i ubalance (har dog ikke været højere oppe end 210 kmt)

Mike-G
cbx750f

"Ped" <pedmail@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3B530ABA.9EB882BD@post4.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg havde en cykelcomputer på min Suzuki GSX750ES, og den havde også
støbte
> fælge. Jeg pillede magneten ud af dens holder, og monterede den på
> indersiden af fælgen med dobbeltklæbende tape. Det arrangement overlevede
al
> slags vejr og regelmæssig vask i flere år. Pick up'en (eller hvad den nu
> hedder) monterede jeg på en hjemmelavet holder på en af de bolte der
holder
> skærmen, meget diskret og stort set skjult af forgaflen. Så rent kosmetisk
> så det pænt ud.
>
> Funktionelt virkede det udmærket til omkring 130 km/t, men ved højere
> hastigheder begyndte tallene at flicke helt ukontrollabelt over hele
> hastighedsskalaen (op til 199 km/t). Jeg ændrede afstanden mellem pick
up'en
> og magneten, flyttede rundt på både selve computeren og ledningen, men
> ingenting hjalp. Jeg tror at det var hastigheden af impulserne fra pick
> up'en den simpelthen ikke kunne kapere. Det lille 16" forhjul roterede ret
> hurtigt, og jeg husker at hjulomkredsen kun lige kunne være på den
nederste
> del af skalaen ved indstillingen. Så den har nok ikke været egnet til det
> formål. Jeg husker ikke længere fabrikatet. Med en cykelcomputer der kan
> klare 300 km/t burde du dog ikke støde ind i det problem.
>
> Held og lykke med projektet!
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
>
> gti wrote:
>
> > Jeg har en kawasaki gpx 750r og vil gerne montere en sigma 600
> > cykelcomputer den kan klare hastigheder til 300 km/t så det skulle være
> > nok... Men hvordan monterer man magneten på alu fælgen, det var nemmere
> > hvis den havde eger!! nogen der har erfaringer med at montere sådan en??
> > i følge "din fart" målere viser mit speedometer ca 13 km/t for meget
> > allerede ved meget lav hastighed!! Dvs de 240 jeg troede den kunne nok
> > nærmere er 227 rigtige km/t
> > Håber på svar..
> > M.v.h
> > Søren N
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 22:53

Hej Søren

Du kan evt se hvordan jeg har gjort det på min gpz 500s på min hjemmeside
http://mpoll.homepage.dk/

Med venlig hilsen
Martin Poll
GPZ 500S
Fra i morgen Nye sort Falco.