/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Familie
Fra : svigermor
Vist : 321 gange
100 point
Dato : 08-10-02 10:58

Min far døde i 96. og jeg har nu kun min mor tilbage, på min mors side er der ikke længere noget familie, alle er døde, men min fars familie var stor. Hvordan finder jeg oplysninger på min fars familie,når jeg ikke kender efternavne på dem alle, kun hvad vi som børn kaldte dem? Jeg ved med sikkerhed at 3 af mine fastre er døde, men de havde mange børn.

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 100 point
Dato : 08-10-02 16:40

Du kan finde alle i Folketællinger op til 1950 på Rigsarkivet, hvis du ved hvor de boede da din farfar levede. Du skal lige huske at søge om speciel tilladelse til at se FT af Nyere dato. Derved får du data vedr. deres fødselsdage. Derefter må du kunne finde dem via Folkeregisteret. Eller også skal du have fundet skiftet fra dengang din farfar døde, der kan man også få mange gode oplysninger om diverse børn etc.

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-10-02 16:51

Hvis du ved, hvor din fars familie boede, ved din mor ikke hvad din fars familie hedder til efternavn ??
kontakt så folkeregistret i kommunen, det vil nok koste et lille beløb --ca. 60 kr, men er pengene værd.
Du skal bekræfte de familiære bånd til din fars familie.
Ellers må du på lokal arkivet i byen og til Viborg, men det er så nye data at du skal længere tilbage i familien, for at finde oplysninger om din fars familie. Folketællinger og kirkebøger, jeg er ikke helt sikker omkring årene, men mener de skal være ca. 90--100 år gammel inden de er tilgængelige, .

Kommentar
Fra : svigermor

Dato : 08-10-02 17:21

Til senta. Vi mistede forbindelsen med min fars familie p.g.a. arvespørgsmål, jeg kender mine fastres navne, ved ikke om de stadig lever, ved at 2 af dem er døde, måske også den 3. Ved at 2 af dem havde en del børn, den ene 12, den anden 8 , en af mione fastre var barnlø, og en havde kun et barn. Jeg kender begge mine bedsteforældres navne, men ikke fødested eller år.Jeg er lidt på herrens mark som du ser, jeg kender også kun få af navne på mine kusiner og fætre.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 08-10-02 22:11

Hej Svigermor.
Ved din Mor ikke hvor din far er født? så må du kunne starte derfra. Ellers må hun da vide hvor og hvornår de blev gift. det kunne også være et udgangspunkt.
Lis

Kommentar
Fra : svigermor

Dato : 08-10-02 23:17

Til LisBJensen! Desværre nej, vi ved at han kom fra Randers egnen, men præcist hvor, ved min mor ikke, eller også kan hun ikke huske det, en del af hendes papirer er gået tabt, under flytning, eller forsvundet på anden vis, deriblandt deres vielsesattest. Min mor er 81. Jeg har dog fået oplyst at min bedstefar var af taterslægt,hvilket ikke var så fint dengang. Med Venlig hilsen Lena Andersen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-10-02 12:31

Hvis din mor kan huske hvor hun er gift , kontakt kordegnen og bed om en kopi af vielsesattesten, på den står hvem din fars forældre er. Din mor må have en vielsesattest, den er anvendt ved din fars død,har du prøvet ved bedemanden der begravede din far. ?

Kommentar
Fra : svigermor

Dato : 09-10-02 15:14

Hej senta. Vi kender begge navne, men ikke fødested, vi er dog kommet lidt nærmere, da vi nu ved at min bedstemors forældre solgte en stor gård ved Skælskør, og at hun muligvis kommer fra Sjælland. Gården blev revet ned og der er nu et stor raffenaderi på grunden.Min bedstefar er der dog ingen ting om, da han som sagt var tater. Med Venlig hilsen Leena Andersen.