/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Munks Konstant. (gåde).
Fra : tanker
Vist : 1173 gange
220 point
Dato : 22-06-05 01:03

Munks Konstant er antallet af 0,33 liter flaskeøl, der kan rummes i et kubiklysår... Kan nogen sige, hvor stor flaskebon'en ville være, hvis man afleverede tomme flasker fra et kubiklysår øl - og kender nogen en Bilka, der vil tage imod så mange flasker?

Skal lige for god ordens skyld nævne, at lys bevæger sig med 300.000 km/sek, og et lysår er afstanden, lyset bevæger sig på et år... der er ca. 8 lysminutter til solen, det giver lidt et indtryk af hvad vi taler om her...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-05 01:49

Næ, ikke lige en Bilka, men måske en fakta.... og det tager kun 5 minutter

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 06:24

lad det blive ved tanken

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 06:46

lad det blive ved tanken

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 22-06-05 08:53

jvf. Ole Rømer er 298.053 kilometer i sekundet den korrekte hastighed hvormed lyset bevæger sig igennem det tomme rum, og eftersom der er tale om en afstand og ikke et rummål er resten af din gåde irrelevant idet resultatet af tomme flasker der kan rummes i det fiktive kubiklysår du nævner (er det overhovedet et ord??) vil være 0

Flaskebonen og dermed indsatsten fra automatens side er derfor også 0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-05 09:13

Hvis det er Harboe-flasker, så kan min netto-butik, men så må jeg vente med mine egne flasker til en anden dag.
I øvrigt behøver jeg ingen bon - det omsættes straks til nye øller.

Kommentar
Fra : tanker

Dato : 22-06-05 10:13

Det er en opgave jeg skal løse.
Jeg fandt lidt om det her på nettet:

http://ing.dk/forum_message/53274t972357g1101217i/debat&Category=debat
Citat
Man er da nødt til at anvendende lysår som længdeenhed. "Munks konstant" (der er den største definerede masseenhed) er et kubiklysår fyldt med øl. "Den store polyteknikkerkonstant" er antallet af ølflasker, som rummes i et kubiklysår, og "den lille Polyteknikkerkonstant" er ændringen i kantlængden på "terningen", når man fjerner en flaske øl, og kassen stadig skal være en terning!

Da Munks Konstant er af samme størrelsesorden som massen af hele det kendte univers (før HST!), har det ingen mening at defindere masen af en kubikparsec eller lignende abnorme massestørrelser. Der vil jo være en faktor ca. 60 til forskel. Og så meget øl har man slet ikke! ;-))>

Er det her et svar man kan bruge til nogt?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 220 point
Dato : 22-06-05 10:18

Citat
For nogle dage siden fortalte min lillebror, der efter det oplyste frekventerede Vesthimmerlands Gymnasium i tre år omkring 1970, at han i sin gymnasietid ved flere lejligheder havde hørt omtalt en fysisk størrelse benævnt Munks Konstant. Den var søgt taget i anvendelse ved skolefesterne og er defineret som "det antal øller der rummes i et kubiklysår".

Jeg fik ikke at vide om øllet skal være i kasser og flasker, eller om det blot skal hældes i et gigantisk kubisk rummål med en kantlængde på 9460,5 · 1012 meter.

Ved at stable ølkasser omhyggeligt (der er ikke regnet med paller; Statsbanerne mangler altid normpaller) kan der placeres 2,32 · 1049 kasser i ét kubiklysår. Da det meste af en øl er vand sættes øllets massefylde til 1 kg/l. Den samlede masse bliver derfor ca. 2,29 · 1050 kilo.

Sammenlignes med "Mælkevejens" masse, der kun udgør 2,2 · 1041 kg, ses at der til at fylde flaskerne medgår ca. 1,04 milliarder mælkeveje!

Jeg foreslår, at øllet købes i Mårslet Brugsforening. Da der er tale om ret store mængder, vil der kunne opnås en betydelig rabat, selvom uddeleren her ikke er kendt for lave priser. Prisen pr. kasse vil komme under 100,- kr. Vel at mærke for rigtigt øl.

Undertegnede køber øllet, pro forma, og scorer dividenden. (1 pct. nu og 1 pct. når jeg bliver 67 år, det skulle være til at leve af). Flaskepant er på 90 øre i Mårslet.

Efter brug indleveres flaskerne i Kvickly i Tranbjerg, hvor man kan få 1,- kr. pr. flaske. Denne transaktion betaler en del af transporten. For at spare på flaske- og kassepant, samt en del af transportudgifterne, kan man fylde Munks Konstant op med øl i "løs masse".

Sammenlignet med øl i kasser, skal der brygges ca. 3,7 gange så meget øl, idet det kun er godt en fjerdedel af volumnet af en almindelig ramme bajere, der er øl. Behovet for tilførtmasse er derfor ca. 4 mia. mælkeveje.

En samlet ølmasse på 4 milliarder mælkeveje vil udøve en kraftig tiltrækning på sine omgivelser. For ikke at skabe alt for ustabile forhold for de ølhungrende danskere, vil jeg stærkt anbefale en normal til Munks Konstant placeret et sted i rummet fjernt fra alle kendte galakser (det bliver nok heller ikke svært, da den samlede masse omfatter store dele af det kendte univers).

Viser det sig at normalen omfatter hele universets masse, bliver transportomkostningerne stort set eliminerede. De pågældende bryggerier behøver blot pumpe det bryggede øl ud af vinduerne og på den måde fylde konstantens volumen op.

Med hensyn til øllets holdbarhed, bør man nok vælge en type af lagerøl. Den gennemsnitlige rumtemperatur er omkring 3 K, så der vil ikke være behov for etablering af kølekapacitet af nogen art. Det største problem bliver, at styre de indre massekræfter i konstanten. Dette projekt må bestemt kunne samle nationen om en fælles opgave, der lader al den øjeblikkelige ævlen og kævlen tilbage, som noget aldeles ligegyldigt.

Uanset hvad man ellers mener om muligheden for etableringen af Munks Konstant, afslører analysen i hvert fald to ting af betydning:

1) Gymnasiasterne i Vesthimmerland har pralet groft, når de postulerer at kunne konsumere Munks Konstant til en skolefest.

2) Hvad der vedrører en større del af befolkningen, er det faktum at en ølkasse kun indeholder øl i 27 pct. af det volumen den optager (9,9 l/36,53 l) i spisekammeret eller i bilens bagagerum.

Her er nok en del af forklaringen på danskernes ølvalg, under indkøb syd for grænsen. En stor del af denne import er tysk dåseøl, i stedet for dansk øl på returflasker, selvom prisen er den samme (10 l dåseøl + 5 l rødvin fylder det samme som en dansk ølkasse!).

Derfor er der en god anledning til at bryggerierne drager grundforskning og astronomi ind i deres planlægning og prøver at rette op på denne klart urimelige tilstand, der skader både erhvervsliv og handelsbalance. Grundforskning og kommercielle interesser trækker i samme retning i denne sag.

Jens Lindhard

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-05 10:35

refi

M.h.t. dit citat......Findes der så i det hele taget brugsforening i Mårslet mere

Jeg mener, at mange af de små brugser er nedlagt.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 10:37

Aner det ikke - men de må have et stort lager til alle de flasker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 10:43

Uløselig - hvem har dog givet dig sådan en opgave
Citat
Da Munks Konstant er af samme størrelsesorden som massen af hele det kendte univers (før HST!), har det ingen mening at defindere masen af en kubikparsec eller lignende abnorme massestørrelser. Der vil jo være en faktor ca. 60 til forskel. Og så meget øl har man slet ikke!

Godkendelse af svar
Fra : tanker

Dato : 22-06-05 12:44

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 12:47

Selv tak.