/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gør det selv/autoriseret
Fra : jacoblauvring
Vist : 2476 gange
100 point
Dato : 31-05-05 14:00

Hej
Jeg er ved at lave varmerør og brugsvand (det varme vand) om i min kælder, da rørene sidder uhensigtsmæssigt og fylder meget ud fra væggen.
Jeg mener selv jeg har styr på hvad jeg laver og kender et par personer i familien der har prøvet noget lignende før, jeg kan trække lidt på erfaringer fra.
Det skal lige siges at ændringerne af rørene ikke kommer til at betyde skjulte rør, alle rørene kommer til at ligge i bakker, så man hurtigt kan se, hvis der skulle være noget utæt.
Jeg skal i forbindelse med renoveringen/ændringen af rørene også have sat en ny vekselvarmer op (jeg har i dag en MEGET gammel vandvarmer tilsluttet).
Jeg har hele tiden ikke troet at det var lovligt selv at lave arbejdet, men jeg er nu kommet i tvivl om, om at når jeg er færdig med at lave renoveringen og inden tilslutningen til vekselvarmeren, kan få en autoriseret vvs mand til at sætte den nye vekselvarmer op og så tilslutte brugsvandet og fjernvarmen til den og så få det lovliggjort?
Med venlig hilsen
Jacob Lauvring

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-05-05 14:06

Det kommer da an på, for det betyder jo, at vvs-manden ved at godkende det, kommer til at stå inde for det, og det er slet ikke sikkert der er nogen der vil det, når det er arbejde de ikke selv har udført.
Det finder du kun ud af, ved at spørge nogen forskellige vvs-installatører om de vil.

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-05 14:06

Centralvarme må man normalt selv rode med.
Men fjernvarme - så er det ikke sikker du selv må lave noget. (det står i deres regler)
Brugsvand laves og godkendes af aut. gas og vandmester.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-05 16:20

Det er ikke helt efter bogen, men normalt er der ingen problemer med VVS-manden, han kører nok ikke igen, og lovliggør jo installationen, ved at lægge sidste hånd på værket.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-05 17:03

Hej Jacob.
Reglerne du taler om er "klokkeklare" -
alle rørinstallationer som er tilsluttet offentlige værker dvs. vand og fjernvarme
må KUN udføres af autoriseret installatør. (dette gælder selvfølgelig også gas)
-------------------------------
Hvis du har brugt lidt omtanke og trukket på erfarne folk er der god mulighed for at du har fået lavet et acceptabelt stykke arbejde. Problemerne kan ofte komme omkring anvendelsen af diverse ventiler, og placeringen af disse, her gælder nemlig særlige regler, som SKAL overholdes.
Men prøv at ringe til din lokale VVS-mand og forelæg sagen, så får du sikkert ham til at komme for at færdiggøre din installation omkring varmeveksleren, han kan så i den forbindelse efterse det du selv har lavet, og så enten godkende det, eller lave det om.
Jeg håber du har været opmærksom på at alle anvendte komponenter SKAL være VA-godkendt.
Held og lykke med projektet
mvh
<\\Benny (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-05-05 22:46
Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 02-06-05 08:34

Dvs at jeg trækker de nye relevante rør hen til det sted hvor den nye vekselvarmer skal sættes op og så skruer jeg vekselvarmeren op på væggen og så kontakter jeg en vvs mand som så forhåbentlig vil komme ud og tilslutte rørene til vekselvarmeren og gennemgå og godkende rørene og hele installationen.
Er der nogen her der vil og har mulighed for eller som der kender en VVS mand der vil påtage sig den opgave, i forbindelse med opgaven har jeg også en anden opgave som jeg skal have udført.
Jeg bor i Odense.
Mvh
Jacob

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 13-06-05 09:09

Tak for svaret bennymanden.