/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeregnskab
Fra : Nanok
Vist : 630 gange
5 point
Dato : 20-09-02 12:56

Jeg er blevet nægtet adgang til Varmeregnskabet for ejerlejlighedsforeningen, da jeg ville se det hos Administrator. Kan det være rigtig, da jeg altid har kunne se dette??.

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 5 point
Dato : 20-09-02 14:05

Nej det kan ikke være rigtigt!

Du har som ejer (gælder muligvis ikke fremlejere) naturligvis krav på at se varmeregnskabet for ejerlejlighedsforeningen såfremt der er visse arealer eller rum som i er fælles om at betale varme for (det er der næsten altid). Som minimum er jeg 100% sikker på at du har ret til at se hvor meget koldt og hvor meget varmt vand som ejendommen har brugt i alt - og derefter hvor meget du har brugt i din lejlighed. Hvis du er i tvivl om rigtigheden af en varmeregning kan du prøve at udregne din procentmæssige andel af varmeforbruget for hhv. koldt og varmt vand og dernæst sammenligne med hvor mange lejligheder der er. Som hovedregel er dette naturligvis en meget upræcis måde, men det kan give dig yderligere argumenter for at kræve at se det regnskab som jeg vil mene du har krav på - såfremt der viser sig en uforholdsmæssig stor procentsats for dit forbrug.

Jeg har været ude for noget af det samme (dengang i en lejerforening) hvor jeg benyttede ovenstående fremgangsmåde; det viste sig at jeg skulle have brugt 25,5% af hele ejendommens koldvandsforbrug - der var 148 lejligheder på 100kvm!!! De måtte æde deres regning råt - mit forbrug var på 0,8% af hele ejendommens koldvandsforbrug - og jeg havde egen vaskemaskine!!!

Håber du kan bruge dette råd til noget. Hvis du vil have yderligere information skal du finde ud af hvilken virksomhed der står for varmeregnskabet og derefter kontakte dem direkte for at blive oplyst om dine rettigheder!

//mblm

Kommentar
Fra : Nanok

Dato : 20-09-02 14:43

Jeg er blevet nægtet adgang til Varmeregnskabet for ejerlejlighedsforeningen, da jeg ville se det hos Administrator. Kan det være rigtig, da jeg altid har kunne se dette

Tak for svaret.
Varmeregnskabet for min egen lejlighed, har jeg fået tilsendt.
Men det var regnskabet for samtlige lejligheder, som jeg altid har kunnet få af se, som jeg ikke kan få at se mere.... det var for at sammenligne, da jeg har fået en regning på over kr. 10.000.00...., for varme,varmeandele,varmt og koldt+ andele deraf. Det syntes jeg er lidt meget for en 60 m2 lejlighed.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 20-09-02 15:09

Brug den metode jeg har beskrevet i mit svar for at sammenligne procentvist! Det plejer at være et slående argument.

Min lejlighed er en andel på 58kvm - og jeg plejer at få en check på 349kr tilbage hvert år. Hvis ikke du har en topbetjent opvaskemaskine el. vaskemaskine sluttet til din vandhane er det fuldstændigt urealistisk. Prøv at udregne hvor mange kubikmeter de opkræver dig får og se om ikke du skulle have brugt vand nok til at fylde hele din opgang med vand...

Anyway hvis du har en af ovenstående maskiner kan du se det ved at dit koldtvandsforbrug er 10 gange højere end dit varmtvandsforbrug - altså hvis der er noget galt med maskinen...

//mblm