/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Nattero
Fra : solveig
Vist : 1855 gange
100 point
Dato : 20-09-02 10:36

Hej.
Hjælp, jeg savner min nattesøvn!!.
Min hund er begyndt at gø hver nat, dette har stået på i ca. en uge. Det er ikke kun et par gange i løbet af natten, nej det er i timevis.
Jeg har prøvet alt (synes jeg). Tændt lys, tændt radioen, trøstet, skældt ud, jeg har endda haft hende med inde i soveværelset, og alligevel gør hun.
Hun er for tiden i løbetid, men det er ikke første gang. De andre gange har der ikke været noget i vejen.
Håber meget på et godt råd, da mine øjne efterhånden hænger nede ved knæerne.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 11:11

Hej

Har du nogen vinduer åben, så luk dem for ikke der komme nye lyde,

Du skal vise at det er dig der er føren og at du har fuld kontrol over
huse, tal rolig og sig nej, nejet skal komme hel nede fra maven.
En føre er altid stille og rolig og er selvsikker og det skal du visse.

Der findes mange bøger om hundes kropssprog f.eks. af Roger Abrantes

Jørgen Bodholdt

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RZAi9.9342$Qk5.467120@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Hjælp, jeg savner min nattesøvn!!.
> Min hund er begyndt at gø hver nat, dette har stået på i ca. en uge. Det
> er ikke kun et par gange i løbet af natten, nej det er i timevis.
> Jeg har prøvet alt (synes jeg). Tændt lys, tændt radioen, trøstet,
> skældt ud, jeg har endda haft hende med inde i soveværelset, og
> alligevel gør hun.
> Hun er for tiden i løbetid, men det er ikke første gang. De andre gange
> har der ikke været noget i vejen.
> Håber meget på et godt råd, da mine øjne efterhånden hænger nede ved
> knæerne.
> Mvh
> Solveig
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 16:01

Hej Solveig

Er du sikker på, din hund er klar over, at det er dig og ikke den, der er "førerhunden"?

Ved at gø om natten får den antageligt bekræftet, at du reagerer, som den ønsker.

Så du kan givetvis løse problemet ved at lægge taktikken fuldstændig om: Overse hunden, når den gør, ignorer den fuldstændig.

Det kan give problemer i starten, fordi den i en kort periode vil gø endnu mere ihærdigt. Men det vil hurtigt gå op for den, at den ikke opnår noget som helst med sin gøen.

Og så holder den op.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-02 14:22

solveig <solveig.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RZAi9.9342$Qk5.467120@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Hjælp, jeg savner min nattesøvn!!.
> Min hund er begyndt at gø hver nat, dette har stået på i ca. en uge.
( klip en masse )

Hej Solveig
Har en bekendt med det samme problem !
Hun fandt ud af at der rendte et par løse hanhunde rundt udenfor ..ikke på
samme tid , men det resulterede i at tæven blev urolig og gøede meget !

Har du hørt lyde udenfor ?
Jeg vil derfor give dig samme råd , luk alle vinduer ....giv evt . din hund
et godt ben der kan holde hende beskæftiget , eller gem godbidder ( f.eks
hendes foder ) forskellige steder, så kan hun bruge tid på at lede efter mad
istedet for at gø...
......køb dig nogle solide ørepropper.....og bliver problemet ved , må du
spørge en erfaren hundekonsulent (...eller Bjarne ...:0))

> Håber meget på et godt råd, da mine øjne efterhånden hænger nede

Ved ikke om dette kunne bruges, men jeg har virkelig ondt af dig , søvn er
dyrebart .....er hunden ikke søvnig om morgenen ?? he he ...!

mange hilsener Holm

Godkendelse af svar
Fra : solveig

Dato : 21-09-02 20:14

Hej igen
Mange tak for alle svar.
Vi har ikke haft vinduer åbne om natten. Det er "kun" om natten hun gør. Om dagen er hun rolig og dejlig som altid.
Jeg har nu prøvet at gì hende et ben, som hun kunne bruge lidt tid på. Det har også givet resultat, hun var rolig i ca. to timer, så tog f..... ved hende igen.
Jeg har nu fundet ud af at der faktisk løber en hanhund rundt udenfor huset. Det er godt nok ude på vejen ( vi har en lukket baghave ), men den kan min hund selvfølgelig lugte, så jeg har kontaktet ejeren til hanhunden, som meget venligt har lovet at holde sin hund inde om natten.
Og jo, jeg har styr på min hund, men prøv at stå op den ene nat efter den anden og vis hvem der bestemmer. På et tidspunkt er man faktisk ligeglad, bare hunden vil være rolig. Det er utrolig hårdt at være vågen både dag og nat, skulle jeg hilse og sige ( fra mig )*g*. Min hund er meget aktiv om dagen, også selvom hun har været vågen om natten.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-02 19:12

Min hund (han) gør også, når han hører nogen udenfor - jeg kan kalde ham til
mig og bede ham stoppe, men det er svært hvis de bliver ved med at luske
rundt og true territoriet. Når han har set hvad det er, holder han også op.
Han må godt markere - det ligger i racen og hans personlighed.

Din tæve har sandsynligvis mærket ham udenfor, og villet passe på samt været
urolig over at hun ikke kunne se ham. Især hvis hun ikke kender hunden.

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 21:48

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message
news:3d8b221b$1$75607$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> solveig <solveig.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:RZAi9.9342$Qk5.467120@news010.worldonline.dk...
> > Hej.
> > Hjælp, jeg savner min nattesøvn!!.
> > Min hund er begyndt at gø hver nat, dette har stået på i ca. en uge.
> ( klip en masse )
>
> Hej Solveig
> Har en bekendt med det samme problem !
> Hun fandt ud af at der rendte et par løse hanhunde rundt udenfor ..ikke på
> samme tid , men det resulterede i at tæven blev urolig og gøede meget !
>
> Har du hørt lyde udenfor ?
> Jeg vil derfor give dig samme råd , luk alle vinduer ....giv evt . din
hund
> et godt ben der kan holde hende beskæftiget , eller gem godbidder ( f.eks
> hendes foder ) forskellige steder, så kan hun bruge tid på at lede efter
mad
> istedet for at gø...
> .....køb dig nogle solide ørepropper.....og bliver problemet ved , må du
> spørge en erfaren hundekonsulent (...eller Bjarne ...:0))

Så så, men jeg kan da godt givet et råd som med garanti hjælper, men de
fleste vil vel syntes det er underlig, men jeg garanter at dette her
hjælper.
Ved alm problem løsning bør man bare finde årsagen i stedet for at helbrede
på symptomerne, og jeg vil tro at årsagen er mere mærkeligt end de fleste
vil tro.

Formentlig er færtbilledet udenfor ændret så radikal, at hunden ikke føler
sig midt i sin flok og mit sit eget terriotorie mere.

Det løses bedst ved at gå nogle lange ture rundt i nabolaget med sin hund
lige inden sengetid, så den kan være i det område, som den kan lugte, og
dermed få tryghed ved det nye færtbillede af dens territorie, altså det
område den bor i.

Jed ved at mange nu tror at jeg er gal igen, men blot det at der fraflytter,
eller tilflytter en ny familje, inden for nogle hundrede meter i et hus, kan
afsted kome nettop det, at ens hund pludselig ændre adfærd uden at vi
overhovet selv kan se årsagen.

Så gå rundt i nabolaget med din hund ved aftentide, lige inden i skal sove,
og den vil efter al sansynlighed selv vise dig hvad det er den gør af og
hvorfor.

Det er den korrekte måde efter min menig at behandle dette symptom på.

Her er den absolutte hurtige, og sikre metod, der får hunden til at holde op
med at gø, men som nødvendigvis ikke gør den mere tryg.

Læg dig i sengen som du plejer, men lad døren stå på klem, så du hurtigt kan
rejse dig fra sengen, skrigende og flyget ud i stuen, og gem dig bag sofaen,
næste gang din hund gør, inde i soveværlset.

Når hunden så kommer ud til dig, helt forviret, skal du blive glad og rose
den, sammen går i nu tilbage til soveværlset, og du putter dig trygt under
dynen, men vær klar til at flygte skrigende igen.

Efter tre gange, stopper hunden sin gøen, da den jo tydeligt kan se, at den
skræmmer dig fra vis og snans.

Altså stop skældud for at gøre det forkerte, men ros i stedet for hunden,
når den holder op med det forkerte, dermed fremmer du det rigtige.

PS.. Tilpas øvelsen til din egen hunds psyke, da det kan være et chock for
hunden, advar barn og mand, inden du starter, så hindre du et par nervøse
sammenbrud hos disse.

Men metoden er yderst effektiv, blot husk at det ikke fjerner årsagen til at
din hund gør, kun at den ikke gør længere.

MVH
Bjarne Østergård.

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 27-09-02 23:24

Jeg er spændt på om den med skrigeriet virker. Skriv endelig hvordan det går...for jeg venter med spænding.

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 28-09-02 13:59

Hej.
Jeg må sige det lyder lidt vildt det med skrigeriet, men jeg vil prøve det en dag. Lige nu må min hund tage den med ro. Hun blev opereret i onsdags. Hun havde slugt en gummibold.
Mvh
Solveig