/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Kat og bladrian
Fra : Trine80
Vist : 3043 gange
20 point
Dato : 14-04-05 21:30

Hej.
Jeg har nogle natur medecin piller der hedder balriand, de skulle få en til at sove roligt.
Nu er der bare det at min kat har fundet dem, og han er helt vild med dem.
Jeg har givet ham 3 stk, og det ser ikke ud til han falder i søvn
Men, tror i der sker noget ved at give ham sådan en i ny og næ ?

Jeg har godt nok det der katteparfume, (baldrian dråber) men det syntes han ikke er sjovt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-05 21:38

Man skal ikke bare fylde dyr med naturmedicin.
Det er slet ikke sikkert det virker på samme måde på dyr, og de risikerer at blive syge af det.

Så det synes jeg er en dum ide, at give ham sådan nogen.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-05 21:39

De der tabletter indeholder de ikke også baldrian?

Øhh jeg ville da passe lidt på med at give min kat sådan noget?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-05 21:41

Katte skulle elske lugten af baldrian..

...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-05 21:41

katte tiltrækkes normalt af duften af baldrian - men om de skal spise det ??? De tiltrækkes faktisk også at sure tæer
Synes han ikke om baldriandråber så køb naturlig baldrian - det kan næsten ingen katte stå for - selvom vi mennesker helst er fri for "duften"
duften af baldrian gør katten euforisk (firkantet sagt men den opfører sig jo sådan - lol)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-05 21:42

hmm så forsvandt lige < tror ikke de skal have baldrian at spise>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 21:43

Trine80

Hvorfor giver du de piller til din kat?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-05 21:57

ans <Jeg har nogle natur medecin piller der hedder balriand, de skulle få en til at sove roligt.>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 22:06

miritdk

Har du prøvet dem

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-04-05 22:10

Det eneste der kan ske er vel at den falder i søvn?? Har ikke hørt om baldrian overdoser endnu, men det kan da være det kommer?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-05 22:11

nej ans - bare lugten kan holde mig væk -

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-05 22:18

Ja de lugter ganske forfærdeligt...de katte er nogle underlige størrelser...på den anden side..hmm en hund ruller sig jo også i diverse ildelugtende ting og sager...døde fisk, kolort, rådden tang...tror aligevel jeg så ville foretrække baldrian

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-05 22:21

tedd, nej til mennesker sker der ikke noget.
Det er også bare en reminder om at man ikke bare skal proppe hvad som helst i sine dyr, uden at vide noget om virkningen af det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 22:26

Jeg vil da gerne vide hvorfor Trine80 vil give sin kat "sovepiller" i ny og næ.

En kat sover jo det meste af tiden!!!!!!!!!!!!!

Ligger sådan piller ikke i et "glas"

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 14-04-05 23:35

Baldrian

Overlæge, psykiater og herbalist Klavs Nicholson

Roden af Baldrian også kaldet Valeriane (Valeriana Officinalis) har været medicinsk brugt i et par tusind år. Dens nuværende popularitet skyldes dens beroligende og søvnfremmende effekt. Ligeledes virker Baldrian overfor angst og uro. Baldrian er en staude, der vokser i våde områder i Europa og kølige regioner i Asien og Amerika (andre arter). Stauden kan sagtens vokse i ens have, hvor der er lidt fugtigt og halvskygge.

Man har forsøgt at finde de aktive substanser for virkningen i Baldrian, og har fundet to rimelige aktive substanser: valtrater og monoterpener. Stofferne ligner lidt en blanding af de to psykofarmaka: benzodiazepiner og klorpromazin, uden dog at ligne dem i kemi. Baldrian er ofte blevet kaldt naturens alternativ til Stesolider.

Historisk har Baldrian været kendt og beskrevet af Hippokrates i Grækenland fra før Kristi fødsel og af den berømte romerske læge Galen 200 år efter Kristus. Baldrian er særdeles kendt for sin ubehagelige ramme duft, som siges at kunne holde en heks vågen, og dem der kender til heksetrolddom ved, at alt der holder en heks vågen, vil få mennesker til at falde i en dyb søvn. Baldrian har igennem århundreder været brugt til mange psykiske lidelser og til personer med rastløshed og søvnproblemer. Baldrians blomster har været hængt op i huse, hvor man ønskede at holde trolddom og hekseri borte. Især var blomsten effektiv overfor heksens sorte kat, som ikke kunne lide Baldrian blomstens duft.Hysterikere og aggressive mennesker holdt sig borte fra stuer, hvor Baldrian blomsten var hængt op.

Baldrian er ofte kombineret med andre beroligende urter som citronmelisse, humleknopper, lindeblomst og passionsblomst for at øge effekten eller for at give større afslappelse. Det er med Baldrian, at små mængder er nok for at give en sløvende effekt. Tager man større doser vil man blot blive søvnig, når man ønsker at være vågen, idet hovedet føles mere tungt, og man tænker langsomt, har man taget for meget. Så Baldrian bør kun tages i små doser.

Tyske forskere fandt for nylig, at Baldrian virkede på vores hjernes GABA-system, som også påvirkes af alkohol og søvnmidler som Stesolid. De fandt også, at Baldrian kunne forlænge alkohol og Stesolids effekt. Effekten er dog langsom og ikke bedøvende som de to nævnte stoffer. Både tyske og schweiziske undersøgelser har vist, at Baldrian er et mildt og sikkert søvnfremmende stof med beroligende egenskaber ? også til lette depressioner. Man har ikke fundet, at der er afhængighedsskabende effekter af Baldrian. Der er dog beskrevet, at der kan forekomme lette forvirringstilstande, hvis man har taget Baldrian længe og pludselig stopper med det. Man bør nedtrappe Baldrian over et par uger, hvis man ønsker at stoppe, når man har taget det igennem mange måneder.

Ved epilepsi kan Baldrian virker let beroligende og forværrer ikke epilepsien. Men Baldrian må ikke tages ukontrolleret uden konsultation af en læge, hvis man har epilepsi. Visse epilepsimidler kan påvirkes af Baldrian.

Skulle man bedøves til en operation, bør man oplyse narkoselægen, at man tager Baldrian, fordi Baldrian kan forlænge effekten af en narkose.

Ved enhver søvnforstyrrelse bør man ikke tage naturlægemidler mere end højst nødvendigt, fordi hjernen vil vænne sig til de nye kemiske substanser, og efter en tid vil den søvnfremkaldende effekt forsvinde. Det bedste er kun at tage Baldrian i max. 14 dage og derefter holde en pause ? eller holde helt op.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-05 23:43

Rfou...super med noget konkret på banen..

Ikke at jeg tror katten tager skade...

måske katten netop elsker baldrian fordi den elsker afslapning, sove og dase ..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-04-05 00:29

Det er nok ikke en sort heksekat så!

Accepteret svar
Fra : o0ChriSSeR0o

Modtaget 20 point
Dato : 15-04-05 01:23

min ellers så velopdragne kat der aldrig går på bordene, blev helt vild da den fandt ud af jeg en dag havde noget te stående på sofabordet, med baldrian i. den sprang op på bordet og var ved at vælte det hele for at komme til teen...
for sjov gik jeg ud og dyppede teposen i dens drikkevand og hun gik helt amok, drak løs... jeg skyndte mig at ta det igen, så hun ikke skulle blive syg... efter det slæntrede hun rundt, kastede sig ned på gulvet, miauvede højlydt og var ret underholdende - lidt som om hun havde taget stoffer...

selv om kattene kan lide lugten/smagen, er det nok bare ikke ensbetydende med, at man bør give dem det! generelt har jeg det sådan, at alt hvad der er menneskeligt spise/drikke, bør katten ikke have i for store mængder...

køb en skumbold til katten istedet, som du kan dryppe lidt baldrian på... den vil sikkert kunne have det ligeså sjovt med den, som med piller...

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 15-04-05 12:37

Ans, citat: give sin kat "sovepiller" i ny og næ ??? Det vil jeg da heller ikke, det er jo ikke noget med den skal havde sove piler. Du misfortolker mit spg.
Grunden til den skal havde det, er fordi den kan lide det, og leger med længe med pillen.

Godkendelse af svar
Fra : Trine80

Dato : 15-04-05 12:38

Tak for svaret o0ChriSSeR0o.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 12:39

Trine
Spiser den de piller?

Det er ikke sikkert der kun er Baldrian i dem, men flere andre udtræk fra andre planter der kan være giftig for katten.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-05 12:44

Trine80

Hvis jeg var dig ville jeg opbevare de piller et sted, hvor katten ikke kan få fat i dem, mener bestemt ikke at det er legetøj for en kat.

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 15-04-05 12:49

dova< ja, den spiser dem, og jo, du har nok ret i det med udtræk fra andre planter.

ans< forstilller du dig at pillerne ligger spredet på bordet ?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-04-05 17:53

Trine *LOL*