/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er vi til grin
Fra : Klumme
Vist : 639 gange
1 point
Dato : 17-03-05 20:19

Fandt denne tankevækkende skrivelse på nettet
*****************************************************

Vi har angiveligt en lov der skulle sikre lemfældig omgang med data, ligesom vi angivelig også har en grundlov og et demokrati, der ikke kan bruges til noget, så det hele hænger vel trods alt sammen.

For 35 millioner sælger Centralregistret vore personnummere med dertil knyttede private oplysninger.

Er vi andet end slaver og dybt til grin?

Kilde
René Cohrt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 21:02

Jeg har altid været så godtroende, at jeg mente at vore CPR-numre med tilhørende oplysninger var sikre i statens hænder. Men det ser jo desværre nu ud til at disse oplysninger bliver solgt vidt og bredt.
Så JA Klumme, jeg mener at de har holdt os for nar og at vi desværre ER til grin.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 11 point
Dato : 17-03-05 21:43

Min lillebror (..beskæftiget med internt regnskab i en større Dansk bankvirksomhed) jeg netop har været på besøg hos i anden anledning (..noget om; Intrum Justitia), fortæller at register loven ofte omgås ved de mange firma fussioner/opkøb. Derved kan registrene fra de forskellige firmaer/institutioner samkøres/fussioneres og registerloven ad dén vej sættes ud af kraft. For slet ikke at tale om 'Den Danske Praksis' ; at følge gældende EU-direktiver på området, selvom det ikke er funderet i nogen lov. Andre er af samme mening : http://www.sitecenter.dk/henrik2405/indlgomudvandingafregisterloven/

Læser man http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm eller http://home.tiscali.dk/8x012860/IT-supporter/registerloven.htm

..finder man næppe et større stykke lovarbejde der er så fuld af 'Gummi-paragraffer'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 21:44

Tag et kig i butikken for det er det det er med kunde login og hvad dertil kommer:
http://www.cpr.dk/Index/mainstart.asp?o=2&n=3&s=4

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 21:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 21:47

..næsten med Klummes ord : Et Slaraffenland... ....ja, men for dyneløftere og privatlivskrænkere !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 21:50

BjarneD -> Registreringsindsigt javel. Men ingen/intet hindre firmaet der sidder inde med oplysningerne (..hvis ikke lige det er en offentlig institution) at tage sig godt betalt for at udlevere disse, ensige fortælle; hvorvidt de overhovedet er i besiddelse af oplysninger om noget som helst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 22:00

Min smiley burde nok fortælle, at vi er enige Molo.
Loven overtrædes og manipuleres ude nogen form for konsekvenser. Jeg har anmeldt TDC for overtrædelse af datareglerne og har skam fået medhold og en kopi af brevet hvor TDC afkrævedes en forklaring på hvordan reglerne kunne brydes og hvad man har gjort for at forhindre, at det vil ske fremover, og så sker der ikke mere.
Gad vide om koncernchefen er i loge med ministeren? ....lad os nu også se om ARLA cheferne er i de rigtige loger!
Vi har ganske vist ikke den slags korruption, som findes i visse andre lande, men korruption må det da være når alle ikke er lige for loven.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 22:01

Hos RKI : http://www.rki.dk/ finder du oplysninger om dig selv ved at sende en emil til : mailto:debitorservice@rki.dk

Prøv ! ...og meld tilbage. Jeg gad nemlig ikke at give dem min/-e emiladresse/-r for blot at modtage en regning, men er der nogen der har mod ? Så synes jeg det ville være fint om de ville fortælle mig og andre hvordan det gik ?

Jeg giver gerne 200 point på sidebenene til 'Den Opsøgende Journalist'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 22:03

Nåh, ja for at svare på Klummes spørgsmål: Ja, vi er til grin!
Je ghar på fornemmelsen af cheferne i koncerne, de højere embedsmænd og ministrene er helt røde på lårene af at KSPLAG!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 22:04

BjarneD -> Har du læst : http://www.kandu.dk/dk/spg/62840

Jeg forventer nogenlunde samme 'behandling' som dig af TDC

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 22:05

Molo for pokker - CPR-registret ER en offentlig institution. Det er jo det der er hele humlen.

A propos Humle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 22:06

Molo, selv om jeg er sikker på at være ren som nyfalden sne så kunne jeg aldrig drømme om, at give oplysninger, som de ikke har til et privat firma, der sælger samme oplysninger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 22:07

Jeg henviser til
Citat
Fra : molokyle Dato : 17-03-05 21:50

BjarneD -> Registreringsindsigt javel. Men ingen/intet hindre firmaet der sidder inde med oplysningerne (..hvis ikke lige det er en offentlig institution) at tage sig godt betalt for at udlevere disse, ensige fortælle; hvorvidt de overhovedet er i besiddelse af oplysninger om noget som helst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 22:14

Jo Molo jeg har læst din tråd, men skulle lige lidt på farten ellers havde jeg været på banen.

Private firmaer er næsten umulige, at kontrollere, men lad endelig være med, at tro at man kan få alle oplysninger fra offentlige da fortolkningen af arbejdsnotater er utroligt nuanceret og efter min viden særdeles ulovlige (er selv undervist i forvaltningsret af eksperter fra Justitsministeriet), men vi kan intet gøre så længe de socialistisk orienterede partier i Folketinget er i mindretal.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 22:15

Af og til er man handicappet, når man ikke på skrift kan udtrykke hvad man vil sige, og i dette tilfælde hvisler det indædt og ildevarslende ud mellem mine tænder: "Hvis den danske stat for ussel mammon har solgt landets borgeres cpr registeroplysninger som den samme stat har påtvunget os, ..... ja hvad så....... Ikke en skid".

Man kan INTET gøre, og det jeg har lyst til at gøre stopper ikke katastrofen, og er bestemt ikke lovligt. Vor herre bevars siger jeg bare - Hold kæft hvor er det svinsk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-05 22:18

Hvorfor mon denne side er opstået? http://www.folkeafstemning.nu
Sikkert ikke på grund af magthavernes demokratiske sindelag!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 22:29

Klumme - læs mit første indlæg.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 22:31

Jeg kan ikke huske hvorfor jeg havnede på denne side, men det var der jeg fandt denne kommentar

http://www.dr.dk/p1/p1debat/debat.asp?action=showcommentuser&id=5545

Senere har jeg hørt det omtalt i Radioavisen. det stopper forhåbentlig ikke der. Der skulle gerne rulle nogle hoveder på den konto, men lad os nu se - Der sker sikkert ikke en dyt. Vi får en lang historie fra de varme lande og en goddagmandøkseskaft. Vi er oprørte i 3 dage, så er det såmænd glemt. Ligesom når vi får nye mønter eller sedler LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 22:33

Ja JA lille arne. LOOL - Jeg så det godt, men der er jo ikke så meget at kommentere. Du har jo ret.........vi er naive og godtroende..... og komplet til grin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 22:38

[hør] arne.jakobsen -> Når jeg læser dine bemærkninger til undertegnede :

Er det ikke sivet ind i dit hoved at RKI og Cpr. tilsyneladende er blevet samarbejdspartnere uden at spørge borgerne om lov at sætte deres personlige integritet til salg ? Derfor er der vel intet forunderligt i, jeg nævner private firmaer i forbindelse med registrering, betaling .....og spørgsmålet stillet af Klumme ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 22:47

Som supplement til Molos indlæg, og de som ikke ved hvad det handler om.

Citat
Samtidig sørger RKI for at verificere alle indberetninger op mod CPR- og CVR-registeret, hvilket betyder, at oplysningerne er kvalitetssikret. Inkassopartneren behøver ikke at sørge for opdatering af de indberettede data, da RKI automatisk får navne- og adresseændringer fra CPR og CVR

http://www.rki.dk/asp/page.asp?page_id=5001#a3

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 22:48

[hør] Molokyle -> Jo det er da for længst sevet ind. Jeg har også for længst kommenteret.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 22:48
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-03-05 23:47

Lige en kommentar. Man skal slettes hos RKI efter 5 år. Det burde gå automatisk, siger de. Min samlever troede han stod der, da vi flyttede sammen for 10 år siden. De det havde irriteret mig nogle år, skrev jeg til dem. Han var der slet ikke. Og da fik jeg at vide, at man blev slettet automatisk efter 5 år.

Og som kommentar til den oprindelige tråd: Staten er den største tyv, løgner og bedrager, der nogensinde er undsluppet at sidde bag tremmer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 00:03

Jette - Ja du har ret. Man bliver automatisk slettet fra RKI efter 5 år. Det siger LOVEN nemlig.

Men det er ikke det denne tråd drejes sig om.

Det Offentlige CPR-Register der jo har vore CPR-numre, fødsels og adresse-oplysninger SÆLGER disse oplysninger til danske virksomheder. Blandt andet RKI. På den måde tjener Staten Millioner af kroner hvert år på data, som VI troede var hemmelige.

Det er DET denne tråd drejer sig om.

Og jeg er enig med Klumme i at DET er noget Stinking Shit.

Har DU/I fattet det nu? Så kom med et svar?

Sorry Klumme - men du kunne jo have sagt det selv

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-03-05 00:10

Nåe, jeg havde fået det indtryk (gud ved hvordan) at I ikke var meget for at høre "sandheden", jeg er jo flere gange blevet sablet ned for det mindste, trods ytringsfriheden, HA, men siden jeg tager i hvertfald tager lidt fejl, ser det ud til, er her et link til de interesserede med artikler, de er ikke skrevet specielt om DK, men det er da det samme der forgår uanset hvilket land flasken peger på.
http://www.davidicke.net/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 00:29

Hej Mulle. Jeg tror nok at debatten er bedst tjent med at holde sig til DK. I hvertfald i Klummes tråd (denne).

Ellers kunne det hurtigt blive en UN-Tråd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-03-05 01:26

Det er da i orden Mulberry, hvis du vil snakke om hvedehøsten i Ukraine på russisk. Det er jo smalltalk, men det var nu tilliden til, og nu mangel på samme, at vores registre hos staten blev behandlet som fortroligt materiale, det var meningen vi skulle snakke om.

Og hvad jernladyen angår, så er det da klart hun misforstår det - Det handler jo ikke om katte. LOOL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 01:34

Den gode Jette er jo selv en del af staten.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-03-05 01:37

Ja ja den er go med dig BjarneD - Kløv noget brænde og lad ordene være

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 01:43

((((((((((((((hugge))))))))))))))))))))))) (((((((((((((((((((((((hugge))))))))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 01:46

..og så det energiske (((HUK))) (((HUK))) ((UK))

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 01:58

Så så Klumme, læs lige Jernladyens kommentar:
Citat
Staten er den største tyv, løgner og bedrager, der nogensinde er undsluppet at sidde bag tremmer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 02:26

Ja, som jeg ser det, er det en overtrædelse af persondataloven at sælge de registre.

Det er i følge persondataloven, strafbart at offentliggøre eller videregive personlige oplysninger af privat karakter, medmindre en person har givet sit skriftlige samtykke dertil.
og derunder høre CPR-nummer, adresse, telefonnummer o.s.v.

Så om ikke til grin, så i hvert fald ofre for simple lovovertrædere der for penge skider på løfter til folket om at de er beskyttet af......ja persondataloven, der skulle sikre at ingen uvedkommende skulle kunne få adgang til registrene og tappe oplysninger af fortrolig karakter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 02:33

dova - vi er 100% enige. Skal vi to ikke rejse sag imod Indenrigsministeriet p.g.a. CPR-registret har voldtaget lovene?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 08:02

Der er vist allerede stillet spørgsmål til ministeren!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 09:10

dova -> Loven tolkes nu ikke helt som du påstår : 'oplysninger af privat karakter' omfatter netop IKKE CPR-nummer, navn og adresse, da disse betragtes som essentielle for at håndtere keditoplysninger. Telefonnumre, familieforhold, ægtestand, helbred osv... betragtes derimod som værene af privat karakter og må derfor ikke registreres i forbindelse med kreditoplysningsbureauer.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 14-04-05 09:48

Tak for svaret molokyle. Rydder lige lidt op ;-=

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-05 22:11

..og takker for påængød

</MOLOKYLE>