/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sivebrønd stoppet
Fra : Mandrup72
Vist : 11340 gange
100 point
Dato : 09-03-05 22:25

Hej
Jeg har en sivebrønd til mit køkken, den er lavet af beton. Brønden virker ikke da den er stoppet, hele den tid jeg har haft huset. Jeg tror det er fedt prop i brunden. Kan jeg lave et huld i siden og mure et rør ind i den. Røret vil jeg føre op til en passen dybde, derved undgår jeg vel fedt i røret da det bliver samlet i brønden. Røret har jeg tænkt mig være et siverør/drænrør(hvad er forskellen?), men hvordan beregner man diameter og længede.
Jeg har også en anden sivebrønd for septiktanken, kan jeg lave det samme for denne sivebrønd. Grunden skånder let.
En anden men større løsning er rodzoneanlæg. Men pt. er jeg meget mere til rør, hvis det er muligt.
Ellers hvad er forskellen mellem rodzone/pileanlæg, fordele u/læmper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-05 22:34

En sivebrønd (faskine) består jo af et hul fyldt med store sten hvori enden af røret befinder sig så det rigtige ville værer at få den gravet op og genetableret eller lave en ny for det er ikke det lækreste arbejde med sådan en gammel en føj
Mvh Sune

Kommentar
Fra : theking

Dato : 09-03-05 22:45

Hej Mandrup.
for at starte "baglæns" i dit spørgsmål (hvad er forskellen mellem rodzone/pileanlæg) et rod zone anlæg kan kun rense til klasse SO men et pile anlæg renser til klasse SOP, så det kommer an på hvad din komune kræver ved nedsivnings anlæg.
under alle omstændig heder skal du have en bundfældnings tank foran det anlæg du måtte vælge.
Alt dette arbejde er selvfølge kun arbejde for aut. kloak mester.så mit svar er tag kontakt til din lokale kloak mester så kan han finde den bedste løsning der passer til dig.

Mvh. The king.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 22:58

Først og fremmest skal du forhøre hos Teknisk forvaltning i din kommune.
Der er flere forskellige regler for hvad man må ny-installere af forskellige kloakafledninger, alt efter hvor du bor, og om der foreligger mulighed for tilkobling af offentligt kloaknet.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-03-05 23:06

Det er ikke lovligt selv at lave dræn til sivebrønd.... Du skal have arbejdet lavet - eller i det mindste godkendt af en autoriseret kloakmester.

Vaxen

Kommentar
Fra : Mandrup72

Dato : 10-03-05 09:38

En nabo har fortalt at har har fået love til at lave hul i siden på sin samletank. Der er ikke noget offentligt kloaknet.

Kommentar
Fra : Mandrup72

Dato : 10-03-05 09:40

Hulet har han selv lavet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-03-05 10:39

Jeg ved af gode grunde ikke, hvem din nabo har fået lov af - er det en autoriseret kloakmester, der gerne vil tage ansvaret for det udførte arbejde, der det ok. Ellers er det ikke lovligt.
Det har ingen betydning at det ikke er et offentligt kloaknet.

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 10:42

Nej, der har Vaxen helt ret, det er ligegyldigt om der er offentligt eller privat kloak.
Man skal have tilladelse fra Kommunen, og det skal laves af en autoriseret kloakmand.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 10:59

I dag skal alt spildevand (ikke regnvand) ledes til septik/trixtank før det ledes til nedsivning.
I gamle dage gjorde man ikke den slags og havde derfor en "fedtfælde" så man kunne opsamle fedtet der ellers ville danne propper når det stivnede, men når der renoveres på systemet skal det altså direkte i septik/trixtanken før det udledes og som andre skriver så må man ikke selv udføre arbejdet og jeg mener at det endda er skærpet så man ikke længere må lave det med godkendelse af en kloakmester.
Miljøkravene er skærpet så de der udfører arbejdet skal være certificeret til den slags.

Bortset fra det så må din betonbrønd lede vandet videre ud i noget nedsivning med sten. Denne nedsivning kan så være groet til af alger og fedt og det kan jo være, at en spuling med højtryk kan løse problemet da de der gør det jo både spuler og suger.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 10-03-05 20:22

Alt arbejde på kloak ledninger på privat grund skal udføre af aut. kloak mester også nedsivning, der kræves ikke nogen speciel uddannelse (udover kloak mester) til nedsivningsanlæg. Den der lille komentar om at lave hul i siden på brønden Glem det, det er ulovligt!
En kloak mester vil / kan ikke tage ansvaret for sådan "makværk" undskyld mit sprog

mvh.
The King.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 14-03-05 23:07

er det stadig åbent dette spørgsmål?????

Kommentar
Fra : Mandrup72

Dato : 15-03-05 12:42

Ja, lige pt- Jeg vil se om der kommer andre svar. Der efter vil jeg give point til det jeg føler der er det bedste svar for mig

Kommentar
Fra : Mandrup72

Dato : 15-03-05 12:43

Ja, lige pt- Jeg vil se om der kommer andre svar. Der efter vil jeg give point til det jeg føler der er det bedste svar for mig

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-05 12:55

Sørg nu for, at få det lavet rigtigt da det ellers kan blive et problem hvis du på et tidspunkt vil sælge ejendommen.
Jeg har for nylig haft en lokal kloakmester til at se på mit lovlige siv, der er blevet lidt trægt, og han sagde, at kommunerne er blevet mere strikse med den slags, og han lagde vægt på, at hvis vi lavede det om skulle vi også sikre os at køkkenafløbet løb igennem septiktanken (det gør det) da det er et af de krav der stilles i dag.
Vandmiljøplanen har jo givet nye retningslinier for hvordan spildevand må afledes og derfor er man jo begyndt at kloakere i selv ret små bysamfund og inddrage de ejendomme der ikke ligger for langt væk.
De ejendomme der ikke kan tilsluttes skal så have en årlig tømning hvor der så skal rapporteres om fejl på anlægget og da man ofte taler om kontrol af private anlæg ville jeg ikke risikere, at ofre penge på noget der kunne blive kasseret hvis de skulle komme i tanke om at kigge på det. Bare lidt tanker om dit problem.

Godkendelse af svar
Fra : Mandrup72

Dato : 25-03-05 09:41

Tak for svaret BjarneD.