/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Taster???
Fra : swarn
Vist : 626 gange
500 point
Dato : 07-03-05 17:35

Hej
[hør] Jeg ved ikke om det er her det skal værer, men jeg prøver.

Kan man ikke sætte nogle taster på sit tastertur til at åbne Internet Explorer eller Outlook Express, nu har jeg prøvet at læse i hjælp, men syntes ikke at jeg kan finde noget, eller også er jeg ikke helt .

Er der en der vil fortælle om det vil jeg blive mega

Jeg gir den 200 point, for det er sikkert et svært spørgsmål

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-03-05 17:40

Hvis du lægger en genvej på skrivebordet, kandu tilknytte en tastesekvens f.eks. Ctrl_I Peg på Ikonet vælg egenskaber og genvej. Så kan du indtaste den taste sekvens du ønsker. Bemærk at det skal være en der ikke i forvejen bruges til noget andet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 17:40

Det bedste og nemmeste er nok at investere i et tastatur med genvejstaster.
Det koster ikke en herregård.
www.edbpriser.dk
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 17:41

PS : Logitech er kræs for kendere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 07-03-05 17:42

det kan lade sig gøre at tilføje genvejstaster, men det nemmeste er nok, hvis du søger på www.google.dk efter shortcut keys, så kan det være du finder et let program som du kan lave genvejstaster.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-05 17:47

Ikke mig bekendt med et standard tastatur! Men tastaturer med sådan funktionstaster fås rimeligt billigt!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-03-05 17:48
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 17:50

Hva' med :
Højreklik på programmet - Egenskaber - Start i og Genvejstast.
(Win XP)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 17:52

Har lige prøvet.
Ctrl. - Alt - E starter Everest.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-03-05 18:57

gå ud i det blå område tilvenstre>højreklik>opretgenvej>nu vil den lægge en genvej på skrivebordet>OK>
find din genvej>h-klik>egenskaber>fanen webdokument>stil curseren i feltet ud forgenvejstast>tryk på ctrl tasten>nustår der ctrl+Alt+ og nu trykker du et bogstav eks. k >anvend>OK
prøv så ctrl+Alt+k..................nu åbner dette spørgsmål (håber jeg)
I genvejens egenskaber kan du slette spørgsmålsnummeret eller lave en genvej til hovedsiden på samme måde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 19:01

Nemlig !
Gi' Emsen point. Jeg skylder ham.
Gambrinus

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 07-03-05 22:57

Til emsen [hør]

De genveje som man lægger på skrivebord, der kan jo blive mange, kan man ikke lægge dem væk et sted,
kan du svare pådet så er de 200 point dine.

Hilsen Swarn/Hvidovre
ikke en rigtig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-03-05 23:15

Han hedder ikke Emsen, men emesen.

Du Swarn har forlængst fået et godt svar på dit spørgsmål.

Gambrinus - Hvis du synes du skylder point, kan du jo bare åbne en tråd og betale dem. Hvad pokker er problemet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-03-05 23:15

Han hedder ikke Emsen, men emesen.

Du Swarn har forlængst fået et godt svar på dit spørgsmål.

Gambrinus - Hvis du synes du skylder point, kan du jo bare åbne en tråd og betale dem. Hvad pokker er problemet?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-03-05 23:58

Når du har oprettet genvejstasten, kan du bare slette genvejen på skrivebordet igen.
Genvejstasten henviser til selve programmet.
Alle ikoner på skrivebordet, der har en lille pil nede i hjørnet, er en genvej.
De kan slettes og oprettes igen, som du lyster.
Selve programmerne vil stadig ligge i : Start - Alle Programmer
Gambrinus
>AJ Knyt sylten.
Hvem har ringet dig op ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-05 00:53

Gambrinus

Spørgeren Swarn har ringet mig op. Du skriver:
Citat
Fra : Gambrinus Dato : 07-03-05 19:01
Nemlig !
Gi' Emsen point. Jeg skylder ham.
Gambrinus

Derfor svarer jeg:
Citat
Hvis du synes du skylder point, kan du jo bare åbne en tråd og betale dem. Hvad pokker er problemet?

Hvor svært kan det være at forstå?

Du skriver også
Citat
Når du har oprettet genvejstasten, kan du bare slette genvejen på skrivebordet igen.
Genvejstasten henviser til selve programmet.
Alle ikoner på skrivebordet, der har en lille pil nede i hjørnet, er en genvej.
De kan slettes og oprettes igen, som du lyster.

Ja men ikke alle genveje har en tilknyttet genvejstast. Og hvis genvejen er slettet eller bare lagt ned i bunden, virker genvejstasten ikke. Så det meste af det du siger er noget vrøvl.

Så den person der er dum/tåbelig er nok dig. Nu bruger jeg normalt ikke ord som "Knyt sylten", men jeg vil gøre en undtagelse i dit tilfælde.

Lad nu swarn bedømme vore kommentarer.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-05 01:01

SUK !
Mod ...... kæmper selv guderne forgæves.
Gambrinus

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 09:17

Jeg må give arne.jakobsen ret når jeg sletter en genvejstast på skrivebord, så virker den ikke,det jer tænkte på er jo at hvis man opretter en hel masse genvejstaster så kam man jo få hele sit skrivebord fyldt op med ikoner, men det er der altså ikke nogle der ved, så jeg lader mit spørgsmål stå åben lidt længer tid i håb om at få et svar,

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 09:23

Jeg vil mene at ikoner på skrivebordet er totalt ubrugelige. Når et vindue er åbent kan man jo ikke direkte klikke på dem !

Derfor må du lægge genvejene net i Quiklaunch på proceslinjen eller indsætte dem i din browsers Foretrukne, så kan du straks nå dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 09:28

Ok lav en mappe kaldet genveje.........................prop genvejene ned i mappen.
Nu kan du bare bruge ctrl+alt+det bogstav som du har tildelt genvejen.

I øvrigt er det ligemeget med de point - det er bare gambius som driller lidt.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 09:33

Til emesen
Det virker heller ikke???????????????????
Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 09:37

En 'smart' metode er at oprette et HTML dokument, som lægges i Quiklaunch og skrive sine adresser ind dér som link's, hvortil du knytter en accesskey attribut. Derved kan du. når siden er åben og har fokus (..ligger øverst), nå linkene vha. tastetryk kombinationen ALT + 'accesskey'

http://www.htmlcodetutorial.com/linking/_A_ACCESSKEY.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 09:41

Det finder jeg sku aldrig ud af
Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 09:52

Jeg kan lave en skabelon til dig, således du blot selv skal skrive URL'erne (http:// adresserne) ind. Jeg laver så også en forklaring, der guider dig igennem hvorledes du får oprettet, gemt, og lagt en genvej til HTML dokumentet ned på din proceslinje. Har det nogen interesse ???

..så skal jeg kigge på det i løbet af dagen og smide en løsning til dig i aften

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 10:54

Jo Swarn - hvis du følger min anvisning.
http://www.kandu.dk/dk/spg/62149#661847

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 11:07

Til emesen
Ja det er rigtig, men så får jeg jo måske, en bunke ikoner på skrivebord, jeg kan ikke rigtig finde ud af den sidste linje du skriver:"I genvejens egenskaber kan du slette spørgsmålsnummeret eller lave en genvej til hovedsiden på samme måde"

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-05 11:24

>Molo
Det ville bare være helt fjong. Kys og kram.
Hvor mange FF'ere skylder jeg dig nu ?
Så kunne jeg vise dig "Den Røde Baronesse" (Alfa'en)
Hulen (Pc-hulen)
De har længe drillet mig med, at jeg skulle flytte pc'erne ind i stuen og stuen ind i kammeret. <->
I stuen (Kammeret) skal jeg jo kun bruge en slidt lænestol, et TV, en mini-mini-bar, en brækspand og et askebærger.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 11:42

Gambbrinus -> Hvornår er du begyndt at hedde swarn ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-05 11:49

Jeg spare da point ik'
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 12:03

Ok. så : Kigger på det og vender tilbage senere (..omkring kl. 20 vil jeg tro)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-05 12:08

>Molo
Spøg til side.
Jeg synes, det er smartere at kommentere her, så Swarn også for glæde af det.
Jeg er en lille bitte bitte smule irriteret over alle de indlæg, der fylder op med til xxx
Men det vil jeg ikke blande mig i
Du kan jo altid sige til, hvis du har brug for lidt hårdvare.
Udfra dine billeder ser det ud til at du kunne bruge en 486 Ultra Turbo + lidt EDO RAM.
>Swarn
Undskyld hvis jeg spammer din tråd.
Du ka' bare smide mig ud, hvis jeg blander mig i noget jeg ikke skal stikke næsen i.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-05 12:09

Det haste ikke mere end det jav'er fra min side.
Har ikke tid lige med det samme.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 15:23

Indtil videre skal røbes : ...man skal trykke [RETUR]/[ENTER] efter man har valgt sit link med tastekombinationen :

ALT + 'accesskey'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-05 15:32

Lige for at give bare et eksempel på et billigt tastatur der kan det du efterlyser
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=40223&type=hardware#marketing

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-05 15:33

Og så er det endda stænktæt!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 15:35

OK Swarn vi prøver igen på en lidt anden måde.
Opret en mappe på skrivebordet og kald den genveje.
Åben Kandu seneste 25 her: http://www.kandu.dk/dk/last25.asp
Rul ned til efter "der er flere kurser på vej"
H-klik i det frie blå område>vælg opret genvej>den vil lægge sig på skrivebordet>OK
Find din genvej og træk den over i mappen genveje
Gå i mappen genveje og h-klik på din nye genvej >omdøb >kandu 25>tryk enter
h-klik igen på din genvej>vælg egenskeber>fanen webdokument>genvejstast>stå i det hvide område lige efter ingen>holdt ctrl tasten nede og tryk k>anvend>ok
tryk ctrl+alt+k og du åbner Kandu med seneste 25 spørgsmål
Brug så vidt mulig alm. bogstaver.
Sådan kan du lave alle de genveje du har lyst.
Eyvind.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 15:41

Tedd - et tastatur skal være cola og brødkrummetæt.
Og hvad skal i med genvejstastatur når man kan lave dem selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 15:44

CRTL + d tilføjer den aktuelle sides URL (http:// adresse) du skal 'huske' og vil gemme den i : Browserens [Fortrukne] menu, ...alene med denne ene tastekombination !!!

Dét er da nemt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-05 15:47

Indenfor PC er en genvej som regel en omvej, emesen! Du belaster jo hjernecellen ved at skulle huske på genveje som Crtl Alt Shift print screen I for at åbne Internet explorer og udover det er det besværligt at ryge samtidigt med at du skal holde alle de taster ned samtidigt!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 15:51

Ps. Husk du også kan tilføje genveje i [Foretrukne] der henviser til lokale filer, så som : "C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe"

I stedet for http skriver man blot ; file://C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 15:57

Vrøvl - følg min anvisning, som helt klart er til ikkerygere.
PS. Der må godt benyttes de to ctrl+alt som sidder rimelig tæt på hinanden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 15:59

[hør] Ja ja ja ja ja ja ja... jeg ska' nok barsle med den dersens 'Valg af program eller URL' ting, samlet i et enkelt HTML dokument, hvorfra man kan vælge at åbne hvad man lyster af tastaturkombinationer med ALT + 'et bogstav', man ka' ha' liggende som minimeret vindue på proceslinjen, medens man surfer ..og som man kan bringe frem med et enkelt klik på proceslinjen eller aktivere med tasterne ALT + TAB

Det ta'r kun 5 minutter, men jeg vil så gerne ha', I bli'r lidt længere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 16:10

emesen -> CRTL + ALT + DEL

..undskyld swarn

Jeg ku' bare ik' la' vær'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 16:38

Spændingen er ulidelig, så her er første etape :

Kopiér dette og gem det som genvej.html

Kode
<html>
<head>
<title>Genvejstaster</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="description" content="Genvejstater">
<meta name="keywords" content="Genvejstaster, Demo">
</head>
<body>
Genvejstaster Demo :
<br>
<UL>
<LI><A HREF="http://dmi.dk" ACCESSKEY="J">DMI</A> ( Klik på linket eller tryk: ALT + J ..efterfulgt af [RETURN]/[ENTER] tasten )
<LI><A HREF="http://www.kandu.dk" ACCESSKEY="K">Kandu.dk</A> ( Klik på linket eller tryk: ALT + K ..efterfulgt af [RETURN]/[ENTER] tasten )
<LI><A HREF="http://drv.dk" ACCESSKEY="R">Det Radikale Venstre</A> ( Klik på linket eller tryk: ALT + R ..efterfulgt af [RETURN]/[ENTER] tasten )
</UL>
</body>
</html>

Undlad at bruge 'kendte' tastaturkombinationer som f.eks. : ALT + c = Kopiér og ALT + v = Sæt ind !!!

Det er altid smart at understrege det bogstav der bruges til ALT + genvejstaster. Dét ka' vi da godt ta' op, men for nu vil jeg henvise til : http://www.webdesign101.dk/design/accesskey.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 16:42

[hør]
Hvordan syntes i det går, jeg må vist heller lade denne tråd stå åben et godt stykke tid, for at få det hele med

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 16:52

Nu er der merer end 3 ting , så er det det bliver meget svært, nu må i tage det lidt med ro jeg kan ikke følge med

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 16:56

Er det nødvendigt at påpege, man selvfølgelig kan bruge grafik/ikoner i stedet for tekst i sit HTML 'Genvejsdokument' ?

..igen en helt anden snak.

Når genvej.html er rettet til og gemt, højreklikker man på proceslinjens Quicklaunch felt (..har man ikke et sådant, opretter man dette ved at højreklikke på proceslinjen og vælge : Ny Værtøjslinie)

Derefter vælger man : Åbn mappe ...Ny->Genvej

Hér kan man så skrive stien til sin genvej.html fil ...f.eks c:\ekstra\genvej.html ..hvis man har gemt den i bilioteket 'ekstra' under roden på C: drevet.

Man kan vælge en passende Ikon under egenskaber for genvejen, således man ved hvad denne genvej.html indeholder.
Smag og behag.

Nu kan 'Oversigtsfilen over Genveje' altid nås med ét klik på ikonen og derefter blot, som alle andre aktive vinduer kaldes frem med enten et klik på det minimerede vindue nede på proceslinjen eller ved at trykke ALT + TAB gentagne gange.

Spørgsmål ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 16:57

Ctrl+alt+ kun et bogstav Molokyle og ikke tre som i del /ins/end/esc/win

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 17:00

Inden i begynder at vade over floden efter vand.........så prøv min anvisning.....prøv den.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 17:22

Til emesen
Din tråd ( 08-03-05 15:35) den er inde på lystavlen, så hvis du er der, så læg lige et par ord efter dette så er fler point
Hilsen en

Swarn/Hvidovre

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 500 point
Dato : 08-03-05 17:30

Ok - jeg håber du og de andre kan bruge det.

Godkendelse af svar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 17:38

Tak for svaret emesen.

Nu skal du jo ikke ha for mange stjerner, for det kan gå ud over din holdning hvis du står op, for du sidder vel ikke her ved din maskine altid vel eller gør du????

Spøg til side, det var lige det jeg kan bruge så jeg takker mange gange.

Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 17:46

[hør]Håber Gambrinus når at læse min svada inden det koster 50 stærke ! ( Gambrinus er en nærrigrøv )

Håber inderligt du får nogle returpoint swarn og tillykke med du fik løst dit problem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 19:53

Jeg sidder og står rundt omkring ved forskellige comp. Og kommer jeg forbi en comp så skal der lige tastes.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-03-05 23:09

Til emesen
Lige et tillægsspørgsmål, når jeg har oprettet de genveje, og lagt dem i den mappe på skrivebord, og så prøver at trykke på de genveje,som er tildelt til den mappe jeg vil åbne, så virker det ikke før jeg har været inde og slette det bogstav som ligger i egenskeber>fanen webdokument som er tildelt til den genvej, og sætter det samme bogstav ind igen,så virker det indtil jeg genstarte min maskine, så skal jeg gentage det hele igen.
Kan du se hvad det er jeg mener

Kan du klare den Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 08:13

Det vil jeg afprøve senere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 08:39

Jeg har lige testet................genstartet................virker stadig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 15:55

Men på min egen comp her - så taber den genvejen og virker først efter genindsættelse af bogstav........hmm........vil du ha, nogen af dine point tilbage.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 09-03-05 17:42

Til emesen [hør]

Nej nu stopper du, hvad skal jeg bruge dem til, det kan værer at der kommer noget jeg kan bruge, eller kan finde noget et andet sted, så lad det ligge, det var et forsøg værd.

Hilsen Swarn/Hvidovre

Ps.Får du e-mail fra Kandu.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 19:10

Det var min spøg med de point.
Ingen mail her.
Men det må være opsætningen på vores comp som sletter disse genveje.
Testen på arbejde var som her, på en win 2000 comp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 19:40

Se nu har jeg lige opdaget fidusen med disse genveje og så virker de ikke.
Så derfor følg med her: http://www.kandu.dk/dk/spg/62288

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 21:46

Det endte med; det blev mig der var så nysgerrig jeg lige sku' fyre 50 stærke af for at gå ind at kigge

.. og jeg kan se, der ikke er nogen der tør binde an med mit foreslag, men hellere slås videre med :

CRTL + ALT + DELETE

</MOLOKYLE>