/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
halmfyr
Fra : vaxen
Vist : 7159 gange
500 point
Dato : 06-03-05 13:20

Hejsa!

Jeg har brug for hjælp til at bruge mit halmfyr ordentligt!

Vi fyrer fortiden med 12 miniballer i døgnet, men kan under ingen omstændigheder få fyret over 50-55 grader. Det forstår jeg simpelthen ikke! Ham, der boede her før, kunne sagtens få det op på 80 grader. Han fortalte os, hvordan han gjorde, vi gjorde det efter, men nej... Vi har så tilkaldt en halmfyrkyndig gut fra Jylland, der lavede om på indstillingerne, fortalte os om, hvordan man tænder hensigtsmæssigt op, men nej. Det holdt meget kort, hvad han gjorde.
Fyret soder helt enormt. Det bliver aldrig så varmt i kammeret at røggasserne bliver brændt af, hvilket resulterer i store mængder løbesod i både skorsten, røgrør og kammer.
Lige nu har vi tændt for oliefyret - det varmer til 60 grader og huset er dejligt varmt. Med halmfyret kan vi max komme op på 15 grader. Det er til at blive tosset af!

Nogen, der har ideer, forslag, erfaringer de vil dele med mig? Vi har prøvet en del, men har brug for mere at prøve af.

Desperater hilsner

Vaxen

Kommentar
Fra : 5422

Dato : 06-03-05 13:33

Det ser ud til, at fyret ikke får tilstrækkelig luft. Har du prøvet at rense alle røgkanaler. De kan sagtens være fyldt med sod
sm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 13:42

Ja, alle røgkanalerne er fyldt med sod. Vores skorstensfejer har brændt hele skidtet ud og min samlever renser dem en gang om ugen... Men men... Dagen efter... Er de alle sodet til igen...

Jeg er iøvrigt enig i din betragtning om mangel på luft! Og derfor har vi prøvet en milliard forskellige indstillinger på fyret for at få maksimal lufttilførsel. Det har hjulpet noget idet vi til at starte med faktisk ikke kunne få det op over 40 grader... Men vi mangler liiige de sidste 10-15 - så er vi glade

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 13:44

den tidligere ejers forklaring? Kan det yænkes at han frygter et errstatningskrav, hvis fejlen var der da han solgte? Jeg siger det sådan fordi jeg tænker på skorstenen, giver den træk nok? Gjorde den i den tidligere ejers tid gør den vel også nu. Men når det ikke kan forbrænde røggasserne, så må det være fordi der er for lidt ilt. Det kan du da regulere med spjældet forneden, hvis bare der er træk nok i skorstenen.
Selvfølgelig skal askerummet være frit så luften kan komme ind under halmen.
Det var stort set hvad jeg ved om fyring

Kommentar
Fra : dausell

Dato : 06-03-05 13:50

Man kan da købe en blæser til a fyr` har i det??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 13:56

Tak for dit bud, Valde

Jeg ved med sikkerhed at fyret før har fungeret - om det også gjorde i den tidligere ejers tid kan jeg ikke være sikker på, men jeg kender folk, der har arbejdet her og derigennem har kendskab til fyret. Det har tidligere været brugt til korntørring og opvarmning af grisestald - så lidt har det da kunnet

Angående askerum - det findes ikke i denne model. Da vi flyttede ind var vores viden om fyring begrænset til brændeovne - vi har siden fundet ud af, at det nærmest er omvendt med et halmfyr. Meget lidt luft forneden, godt med luft foroven - og optænding oppefra... Det var denne teknik vi fik fra den halmfyrkyndige fra Jylland
Men det er jo stadig ikke godt nok.... SUK!

Vi har overvejet at forlænge skorstenen, da vinden bliver slået noget rundt på grund af nogle høje træer omkring vores grund... Men.... Det har jo for filen virket før, så det kan jo nærmest umuligt være den, der er problemet? Eller?

Flere gode forslag?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 13:59

Jeps, Dausell, det kan man da købe - og nej, det har vi ikke... Det er også en af vores overvejelser, men vi har udsat det af økonomiske grunde - og fordi, vi ikke ved hvor længe fyret holder. Og så det dælens faktum, at det jo har fungeret uden... Godt forslag, ellers Tak for det!

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 500 point
Dato : 06-03-05 14:21

Nå vaxen, det ser ud som om du ikke har sug i skorstenen,

Men du siger skorstensfejeren har været der???????????????

Er det nu gjort ordentlig? Er der noget der har sat sig i klemme halvvejs?? Er der en allikerede der ikke er kommet op?

For hvis det har fungeret, så er det sikkert røgafgangen det er galt med..............tror jeg.

Hilsen
Keldd (Blik og Rør.)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 14:23

Daw med dig Keldd!!!

Tjaaa tjooo, om han har gjort det ordentligt.... Nææ, det kan man ikke sige, da han simpelthen har opgivet - efter afbrændingen af løbesod var det slut med det. Der er simpelthen så meget løbesod i hele systemet, så den ikke kan fejes. Det eneste, han gør, når han har været her er, at ryste på hovedet og køre videre....

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 14:24

Foruden en blæser til fyret, er der også røgsugere til

skorstenen, hvis det skulle blive aktuelt.

Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 14:32

Det er også svært at rense det ordentlig, derfor skal i have een til det, der ved hvad han har med at gøre.

En fuglerede eller flere, der er stoppet ned i bunden, løber skorstensfejeren ad helvede til fra.

Gør sådan: Tag et spejl, kom det ind i den nederste rensekanal (Skorstenen), så stort som muligt, du skulle så gerne

se klart lys foroven. Prøv det i første omgang, og lad os høre.

Den lyder meget farlig den skorsten, med al det sod du taler om, men kig nu i spejlet, og skriv tilbage.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 14:34

Jeg har en tanke mere. (Det er ikke noget jeg er kompetent til at vide) Når nu fyret fungerede fin ved en højere ydelse, så fik det vel også en meget større ilttilførsel, Er fyret mon ikke for stort til den nuværende anvendelse, hvor det bare står og ulmer og oser, jeg ved ikke om lufttilførselen kan tilpasses den nuværende bruk. Ja jeg tror da gerne at en større lufttilførsel foroven skulle kunne forøge forbrændingen af røggasserne- demed minske osen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 14:45

Jeg iiiler ud til fyret og tjekker Keldd!!! Tænk hvis nu

Valde! Godt bud - endnu en ting, vi har haft op at vende... (vi har været vidt omkring, som du nok kan regne ud ) - så vidt vi er kommet frem til ved tankens kraft, er fyret ligeglad med mængden af vand, det skal opvarme. Kan faktisk ikke rigtig huske vores ræsonnement, men konklusionen var ihvertfald, at det ikke var det - men uddyb gerne, så kan det jo være der går et lys op for mig!... Med lidt held

Vaxen - på vej til fyret....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 14:58

Og som Valde er inde på, bør det nok have lidt mere luft.

Hvis det bare står og fedtfyrer (ulmer) sætter det jo gevaldige mængder af sod af, og røgtemperaturen er alt for lav.

Derfor er det farligt, din skorsten kan rissikere at brænde, under et kraftigt blæsevejr.

Jeg ved hvad det drejer sig om, jeg var jo selv i hovedrollen for 14 dage siden, da min skorsten futtede af.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 15:01

Så er jeg tilbage - der er fin hul igennem.... Så det er jo nok ikke der, hunden ligger begravet.....

Men har da lyst til at beskrive hvordan der ser ud i og omkring renselemmen.... Der render simpelthen væske og sød ud af lemmen - inden i den samler der sig på en uge til fjorten dage en kage af ulækkert klistret løbesod med en tykkelse på 10-15 cm... Det er simpelthen så grotesk at se på!! Og faren for skorstensbrand er jo tydeligvis ganske overhængende.... ØV!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 15:05

Halmen har altid kun ulmet - ligemeget hvor store eller små mængder der er fyret med - men det er jo faktisk halms natur at brænde på den måde... Sådan som fyret er bygget op, burde det blive overophedet, hvis der bliver overfyret - der er en overløbstank til formålet. Men som sagt bliver vandet aldrig varmere end 50-55 grader - og det kun i få timer i døgnet....

Jow, mere luft, det kan vi godt blive enige om - men prisen på en suger/blæser til et fyr af den kaliber er nok mere end vi kan gabe over - og som sagt, når fyret virkede fint for bare 2-4 år siden.... Begriber det ikke....
vi må da gøre et eller andet galt?

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 15:11

Du skal sørge for at røgtemperaturen bliver hævet i en fart.

Selve fyret kan sikkert også trænge til en kompetent rensning, allevegne hvor der er afgang for røggasserne.

Har i overset nogle rensesteder i fyret?? Kig ordentlig efter.Er der retarder i fyret (Røgforsinkere), så ud med dem.

Lad nu den kedel blive kold, og rens den så til den store guldmedalje.Og når i starter den op, skal der altså

mere luft til og sørg i det hele taget for. der er større temperatur på, det sod skal ikke være der. For lav temperatur.

Gør det Vaxen. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 15:21

æhhhh røgforsinkere??? hvordan ser de lige ud????

og.... hvordan filen får vi mere luft på? Altså ud over rensningen. Fyret har på lågen rækker af spjæld, nederst 3 lidt over 2 og over højden af halmen er der et.

Efter anbefalingen er alle de nederste spjæld næsten lukkede og det øverste helt åbent. Åbner vi yderligere for de nederste, vælter røg i stride strømme ud af det øverste spjæld - og stikflammer for den sags skyld, når den gisper efter ilt.

Ved siden af lågen er der endnu et spjæld, der har forbindelse til kammerets bagside helt nederst. Denne er også næsten helt lukket i, i det den i følge halmfyrgutten, ikke må få for meget luft nedefra...

Jeg ved godt, at jeg trækker voldsomt på jeres tålmodighed... Men er virkelig desperat!

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 15:30

Hvad tror du der sker hvis du "Håndfodrer" bæstet en søndag eftermiddag og med fuldt træk? Skorstensbrand måske?
Jeg er så gammel at jeg husker de tider hvor man fyrede med tørv og brænde, ikke altid lige tørt, Så opstod der tit skorstensbrande. Jeg husker tre forskellige udfald af disse skorstensbrande. Mange gange kom der træk som aldrig før, efter branden, nogle gange revnede skorstenen, og måtte fornyes, en gang ved et stråtækt hus, vil jeg ikke beskrive resultatet, det var om dagen og ingen kom af dage ved den brand!
Jeg forstår ikke at din skorstensfejer ikke kan overskue problemet

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 15:36

Blæs være med det.

Retarder har forskellige udformninger,tynde rør der er sat sammen, plader med huller i, som sidder inde i rensekanalerne, som man piller ud når man renser kedlen.De sidder der som regel kun til første gang kedlen bliver renset, så bliver de strittet væk.

Jeg er ligeglad med hvad ham der har kigget på fyret har sagt, de nederste skal åbnes så der kommer luft til,

og prøv og lade være at fylde hele brændkammeret op, fyld det kun halvt, og vær sikker på at selve røgafgangen fra fyret ikke er kokset til, altså det rør der går fra fyret og til skorstenen.

Der skal være en renselem i det rør,af med den,og kig ordentlig ind i den med lys og lygte.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 15:39

Vi har faktisk i flere omgange forsøgt at skabe en voldsom forbrænding - og det er egentlig også lykkes sådan at selve kammeret er brændt rent. Så har vi fjernet alt løbesod fra røgrør og renselem og dermed sikret os at vi har gjort hvad vi kunne for at få god træk... uden skorstensbrænd - om det er godt eller skidt ved jeg ikke rigtig

Halmen vi fyrer med reagerer selvfølgelig forskelligt afhængig af typen - det vi har mest succes med, med hensyn til hurtig afbrænding, er rapshalm.
Og vi har selvfølgelig også tjekket, at halmen ikke er fugtig, når vi tager den ind i sensommeren.

At skorstensfejeren har opgivet kan jeg godt forstå - han har brugt hele arbejdsdage på at rense systemet helt igennem - med dispensation fra brandinspektøren, da han brugte brænder. Alligevel går der kun et par dage, og det hele er sodet til igen.
Og tro mig - havde vi en masse penge til et nyt anlæg, havde vi også givet op

Min egen konklusion bliver ved med at være, at vi gør noget helt galt, når vi fyrer... men det er mig umuligt at gennemskue, hvad det er....

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 15:41

Valde :
Der er gode skorstensfejere, og dårlige.

Det er ikke de gode vaxen har haft fat i.

Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 15:47

hmmm.... ja, Kelld, det med at åbne forneden synes jeg også umiddelbart lyder logisk, men men.... Gør vi det, kommer der så meget røg ud af spjældende over det hele, at man ikke kan gå ind i fyrrummet.
Det var sådan, vi startede med at fyre og resultatet var, at vi ikke kunne komme over 40 grader. - og fyret kunne ikke forsikres p.g.a røgdannelserne. (Det er det dog nu)
Først da vi byttede rundt på det, kom den lidt op i temperatur... Og den voldsomme røgudvikling blev reduceret en hel del!... Jeg ved det ikke... Frustrationen er total...
Jeg kan godt se, at vi bliver nødt til at starte forfra med at eksperimentere... Vi har forsøgt en hel bunke i de to år, vi har boet her, som I jo kan se, men intet virker optimalt... Måske skal vi bare leve med, at vinteren her på Langeland er kold - inde som ude

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 15:47

Dit fyr får ikke luft nok,

det skal brænde, langsomt, ikke ulme.

Jeg er godt klar over du har gjort hvad der stå i din magt, lad være at give op.

Ikke for meget halm i ad gangen ,mere luft, mere luft.

Og kig med spejlet i alle røgkanaler, hvor du ikke kan komme til.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 15:56

Nu ved jeg ikke hvordan fyret ser ud, men noget tyder på at der kommer for lidt luft til gasafbrændingszonen(sekundærluft) og for måske for meget luft til afgasningszonen(primærluft), derfor sodudviklingen. Er det muligt at flytte på disse indstillinger?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:00

nnx:
Det har du da ret i.

Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:07

Daw nnx!!

Fortæl mig mere!!!

Uden at vide noget som helst om primær og sekundærluft formoder jeg, at det var det, ham halmfyrmanden der, snakkede om, da han regulerede spjælende. Altså - i forhold til denne teori - at det øverste spjæld giver sekundærluft til gasafbrænding og de nederste, der nu er næsten lukkede i primærluft... Hænger det sammen?

Og i så fald - hvordan regulerer jeg det - der er vel kun muligheden med spjældende - altså lukke de nederste spjæld fuldstændig og lad det øverste være helt åbent?

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:12

Skriv lidt nnx.

Måske du forklare det bedre end mig.

Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:19

Du er sgu et tålmodigt menneske Keldd Tak for det!

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 16:21

Hej Vaxen,

Primærluften sørger for at brædselet afgasses korrekt, ved at det kun at får nok af luft til at det gløder eller ulmer og ikke brænder, men langsomt forkulles. Gassen ledes videre til forbrændingszonen, hvor den blandes med sekundærluft og antændes. Hvordan står spjældene i dag? Prøv f.eks at formindske primærluften og øge sekundærluften, bare for at se hvad der sker. Det kann næppe blive værre eller hvad?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:22

Hæ Hæ, bare vent vaxen.
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:24

prøv at kigge i mit indlæg fra klokken 15.21... Der har jeg beskrevet, hvordan det står nu... Og tro mig.... Det lyder langt ude men det kan godt blive værre.....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:27

vaxen:
Har du nogen ide om fabrikatet af fyret? Jeg må gå ud fra du har undersøgt det.

Hvad sagde fabrikanten?

Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:33

ja, jeg har undersøgt fabrikatet. Halmfyret stammer fra 1980 og fabrikanten eksisterer ikke mere. Der var faktisk i søgningen efter denne, at jeg løb ind i et firma i Jylland, der laver halmfyr - derfra den meget omtalte konsulent

så vidt jeg husker, uden at kigge efter det, hedder firmaet, der producerede fyret BB.... Arj, jeg løber da lige ud og tjekker det også

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:35

Firmaet hed BB energi - Brødr. Bech akkumuleringskedler... Men som sagt findes det ikke længere, så jeg af gode grunde ikke spørge dem til råds. Firmaet konsulenten kom fra kendte godt producenten, men ikke kedlen...

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:41

vaxen:

Følg nnx's 16:21 forslag, som er et godt forslag.

Så brænder gasserne som de skal, det er jo sikkert luftstyringen det har været galt med altid.

Gør det vaxen. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 16:42

Hmmm, ja så er gode råd dyre. Og der er selvfølgelig ingen manual? Du omtaler et 3. spjæld, har du prøvet at justere det? Hvis ikke, så gør det og blæs på konsulenten (bare et forslag)! Det kunne godt være en lufttilførsel til det rigtige sted. Ellers ville et billede eller tegning af kedlen hjælpe gevaldigt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:44

Jeg skal prøve at konstruere en tegning.... Der går lige lidt

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 16:48

vaxen:
Find digitalkameraet, send billederne til mig, min E-mail er nederst i min profil,

Så lægger jeg dem ud på min hjemmeside tid ca.5 min.

Keldd

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 16:51

arrrhhh Du er da også praktisk anlagt... 2 sek, så kommer det!!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 17:04

Sorry, det tog en krig, men nu er billederne på vej

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 17:12

Der arbejdes med sagen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 17:41

nnx:
Og andre, kig her: www.keldd.webbyen.dk ,Tryk på de to små pile,nederst i menuèen til venstre.

Klik så eet billede frem ad gangen.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 17:45

Tarrrk!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 18:25

Keldd!
Jeg tænker endnu- nej prøver på det
Du talte tidligere om røgretarder (Kaldte du dem vist) Kan de lukkes, så aftrkket sker direkte til skorstenen?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 18:40

Valde:
Nej, det er nogen løse tingster, man stikker ind i kanalerne på større fyr.

vaxen:
nnx's 16.21, synes jeg du skal kigge på, og så prøve at justere efter.
Så må vi se til, at nnx,dukker op.
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 18:44

Jow jow.... Der er jo ikke andet for.... Må se om jeg kan lukke fuldstændig ned for de sidste spjæld... og så håbe det bedste... Indtil nnx dukker op igen... Men tusind tak indtil videre

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 18:52

Nej nej, ikke lukke fuldstændig.

Luk lidt ned for de nederste (primære).

Og luk mere op for de øverste (sekundære), det er hvad nnx foreslår, prøv det.

Lad os høre i morgen, om det blev bedre.

Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-05 18:56

Der er faktisk i forvejen lukket så meget ned for de nederste som muligt - uden at lukke dem helt... Men jeg prøver lidt frem og tilbage og giver besked om resultatet i morgen...

Tusind tak for nu!

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-03-05 19:03

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 13-03-05 16:01

Eftersom der har været stilhed i en uge nu, går vi ud fra at fyret brænder som det skal

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-05 18:26

Hej igen nnx... Gid det var så vel - nej, grunden til, at der har været stille er, at alting er fuldstændig som det plejer, og jeg sidder her i stille resignation.... SUK

Vi lukkede i, så der kun var/er en lille bitte smule åbent - det giver lidt mere varme til fyret, men desværre soder det ligeså meget som hele tiden - det vil sige, at det faktisk skal renses i bund hver dag for at kunne holde 60 grader. Det er en umulig opgave....

Vaxen

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 13-03-05 23:06

Hej Vaxen,
Du har nok undersøgt dette, men er du sikker på, at alle aftræksrør, samlinger og låger samt selve skorstenen er helt tætte? Hvis der er læk på aftrækrørene, suges der falsk luft skade for trækken inde i fyret.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 13-03-05 23:06

Hej Vaxen,
Du har nok undersøgt dette, men er du sikker på, at alle aftræksrør, samlinger og låger samt selve skorstenen er helt tætte? Hvis der er læk på aftrækrørene, suges der falsk luft skade for trækken inde i fyret.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-03-05 10:40

Da vi overtog fyret, var røgrøret fuldstændig mørnet og gennemhullet, og der var så meget røg i fyrrummet, at man under ingen omstændigheder kunne gå derind. Vi fik det repareret, men har ikke siden tjekket, at det er lavet godt nok. Der er måske en pointe der, for fyret fungerede jo efter sigende fint indtil da.
Så vidt jeg ved, er både låger, samlinger og skorsten tæt, men vi har ikke tjekket det yderligere end ti,l at der ikke kommer røg ud af dem. Er der andre måder at tjekke det på?

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-03-05 14:48

Jeg er bange for jeg ikke kan gøre mere pr. korrespondance, men een ting: Jeg kunne morderligt godt tænke mig at

få fingre i den kedel, og det gælder vel også for dig nnx?? Så vaxen, hvis du ikke selv kan justere fyret maximalt,

må du have een, med indgående kendskab til halmfyr, til at ordne den.

Hilsen Keldd, kedelmontør (Parca Norhammer) i over 25år, og er

lidt ærgerlig over at vaxen's kedel ikke kom til at køre, bare jeg knipsede i fingrene.

Sorry vaxen

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 15-03-05 21:58

Kære Vaxen (og Keldd og alle andre)

Nej, der kommer ikke røg ud, fordi der er undertryk inde i kaminen, men aftrækssystemet+låger må være tætte og der må ikke være forhindringer i kanalerne. Bare en ide, men du kunne måske checke for falsk luft ved at føre et stearinlys e.l. langs alle samlinger og låger, for at se om flammen trækkes ind i en sprække. Og selvfølgelig udføre en grundig visuel inspektion f.eks v.h.a en lommelygte inde i kedel/røgrør, kan du følge mig? Findes der forresten noget reguleringsspjæld på aftræk/skorsten? Hvis ja, har du prøvet at justere det?
Selfølgelig ville jeg meget gerne se kedlen med egne øjne, men det bliver lidt vanskeligt da jeg befinder mig i udlandet. Men måske når jeg komme tilbage.....

mvh
nnx
teknisk problemløser

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-03-05 12:47

Hej igen!

Keldd>>> Ja, kors hvor ville det være skønt, om det kunne løses med et enkelt fingerknips eller to - Det gad jeg også godt!!!!

nnx>>> Jeg skal få min bedre halvdel til at lave en lidt grundigere inspektion ved næste rensning. Så vidt jeg ved, er der ikke noget reguleringsspjæld - ikke noget der er faldet os i øjnene i alt fald - men dette undersøger vi selvfølgelig i samme ombæring!
Og jow! En teknisk problemløser ville da være et hit at få besøg af til det her irriterende fyr - så kommer du på et tidspunkt hjem til lille DK, så sig endelig til, hvis du har tid og lyst! Det ville jeg sætte enorm pris på! (Har du forresten set billederne på Keldds hjemmeside? Der kan du måske få et lille indtryk)

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 01-01-06 16:53

Tak for svaret Keldd.

Løsningen er præcis, som du skrev i tidernes morgen! Nu er halmfyret heldigvis udskiftet med et nyt og dejligt et fra Reka! Det kører bare!
Da vi begyndte at fyre med det nye fyr, poppede soden i den ellers gode skorsten op og faldt ned - en gang lå der to meter afbrændte sodrester ved renselemmen, og siden har vi en del gange skovlet flere skovfulde ud derfra. Hele skorstenen har simpelthen været så fyldt med løbesod, at der ikke har været træk til noget som helst!. Problemet er sandsynligvis opstået, fordi den forrige ejer ikke reparerede et røgrøret, som var defekt, da vi flyttede ind. Så er der dannet så meget sod i skorstenen, at det derfra blev en ganske ond cirkel...
Det er heldigvis overstået - vi er SÅ glade for vores nye fyr, der bare kører derudaf - og jo mere sod, vi får brændt af, jo bedre kører det... SKØNT!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : VinnieMJ

Dato : 23-11-09 17:39

Er der en eller anden hjemmeside (med billeder af halmfyr), så man som nybegynder kan få en masse gode tips?
Jeg er vant til at bo på anden sal, og er ny flyttet ud på en gård med både halm- og oliefyr. Jeg har INGEN ANELSE om hvordan tingene fungere, hvorfor de fungere osv osv. Det er faktisk lidt et mysteri for mig..

Jeg kan finde ud af at putte to stk. små baller halm og lidt pinde deri, sætte ild til skidtet og lukke lågen. Den lille luftting i selve lågen skal stå lidt åben for ellers ulmer det bare i stedet for at brænde.. Så I kan godt se, at der er laaaang vej igen.

Jeg har fået at vide at jeg skal holde øje med temperaturen på tre målere, og jeg har opdaget at kommer temperaturen over 80 grader på den ene viser, så smider fyret vand efter mig. Når den står på 60 grader, synes jeg, at det passer godt til huset.
Oliefyret er ikke tændt, men det skal det om en månedes tid eller to.

Hilsen Vinnie, den arme fyre-mester
Mail: alcapony@sol.dk
Mobil: 28737936

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-11-09 18:24

Vinnie
Find ud af at holde fyret på ca.60grader, så går det ikke galt.
Måske Vaxen dukker op, hun kan nok hjælpe dig, nu har hun haft 5 år (ca)
til at finde ud af hvad det drejer sig om.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : VinnieMJ

Dato : 26-12-09 23:29

Jeg har nu fundet en rytme, så temperaturen er rimelig fin, men jeg kunne godt tænke mig at hører hvor mange baller halm I andre bruger på års basis og pr. dag i disse kolde tider?