/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskiftning af Danfoss RAVL
Fra : janengell
Vist : 3472 gange
20 point
Dato : 05-03-05 17:11

Hvordan skifter jeg ny termotatventil af typen RAVL?

Jeg har købt en ny ventil som er umulig at få på radiatorens ventil.
Den nye ligner fuldstædig den gamle

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 05-03-05 17:22

Jeg går ud fra at det er thermostaten der ikke kan komme på ventilen.
De findes med kærvskrue / sekskantskrue (indv) / klikmontering.
Hvis det er klikmontering så skal den sorte ring lige drejes lidt (med uret) og så sættes thermostaten på så den siger klik. Temperaturområdet stilles på "5" ellers er den svær at få på.

Kommentar
Fra : janengell

Dato : 05-03-05 17:29

Hej emesen,
Tak for dit svar. Min thermostat er ikke klikmontering, men har det gl. spændbånd

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 05-03-05 17:33

lad os sige at "termostatevntil" er 2 dele. En der sider på røret (ventilen) og en der sider på ventilen (termostat)
hvis den gamle er en termostat med en form som et "spændebånd" med skrue på siden, er der 2 typer en stor (spændebånd) og et lille (spændebånd) på bagsiden.
er det en termostat der har en umbraco skrue kan man bruge de ny med snapkobling
er lidt svært at forklare håber at du kan forstå det

Kommentar
Fra : janengell

Dato : 05-03-05 17:40

Hej hesp,
Det er føleren til termostatventil, som jeg skal skifte, da flere lameller på den gamle er "brækket" af

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-03-05 17:41

Når spændbåndet er løsnet og rillerne passer ind i hinanden kan den skubbes på plads.
Med en lille smule håndfasthed. Stadig med skalaen på 5

Kommentar
Fra : janengell

Dato : 05-03-05 17:47

Hej emesen,

Jeg kan kun se to riller på radiatoren, men 4 på thermostaten !!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-03-05 17:49

Du har fået en forkert størrelse.

Tag nu den gamle, og gå hen med den hvor du fik den nye, og få een mage til den gamle.

Der findes forskellige typer der ligner hinanden, så hen og byt.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : janengell

Dato : 05-03-05 17:52

Hej emesen,

Sagen er klaret, med lidt besvær kom thermostaten på plads.
Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : janengell

Dato : 05-03-05 18:23

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-03-05 18:49

Selv tak - og det kan godt drille lidt. Nu kontrollerede du vel at den lille stift kan bevæge sig ud og ind (den skal føles fjedrende med en skruetrækker)