/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Digital kamera til affotografering af ar~
Fra : snuf
Vist : 2149 gange
40 point
Dato : 26-06-01 21:32

Jeg har et digital kamera KODAK DC215 ZOOM til låns, og havde forventet at kunne bruge det til affotografring af arkivalier på bl.a. Landsarkivet i Viborg.
Resultaterne er ubrugelige. Kan ikke læses.
Hvad skal jeg kræve af et digital kamera, der skal kunne affotografere arkivalier på arkiver ved dagslys (uden anvendelse af blitz) i f.eks. vindueskarme.
Med venlig hilsen
Kjeld Buhl

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 40 point
Dato : 26-06-01 23:28

Jeg er ikke ekspert. Så vidt jeg kan se er modellen udgået. Den kostede ca.
2.500 kr så modellen hører til i den billige ende (i dag får man vist noget
mere for samme pris. Alligevel tror jeg nok at 1000 kr oveni giver
underværker). Kan du sige hvorfor resultaterne er ubrugelige?
(underbelyste, uskarpe ...?).

mvh tom brøndsted

snuf wrote:

> Jeg har et digital kamera KODAK DC215 ZOOM til låns, og havde forventet
> at kunne bruge det til affotografring af arkivalier på bl.a.
> Landsarkivet i Viborg.
> Resultaterne er ubrugelige. Kan ikke læses.
> Hvad skal jeg kræve af et digital kamera, der skal kunne affotografere
> arkivalier på arkiver ved dagslys (uden anvendelse af blitz) i f.eks.
> vindueskarme.
> Med venlig hilsen
> Kjeld Buhl
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-01 08:07

"snuf" <snuf.news@kandu.dk> skrev Tue, 26 Jun 2001 19:32:15 GMT

>Hvad skal jeg kræve af et digital kamera, der skal kunne affotografere
>arkivalier på arkiver ved dagslys (uden anvendelse af blitz) i f.eks.
>vindueskarme.
>
Først og fremmest et kamera med 2 eller 3 gange *optisk* zoom.
Dernæst et kamera med tilstrækkelig lysfølsomhed og / eller mulighed for
manuel indstilling af blænde og lukketid.

Samt et kamera der kan fokusere på meget kort afstand, eller endnu bedre
et kamera med mulighed for manuel afstandsindstilling - sådan på god
gammeldags maner.

Dernæst et fornuftigt display, så du kan se det færdige resultet (og
ikke bare noget der ligner) før du trykker på aftrækkeren.

Oven i dette skal selv du være så doven, at du ikke engang gider ryste
på hånden (som min skydelærer i sin tid så smukt udtrykte det). Eller
endnu bedre stativ + fjernbetjening, det kan meget vel være lukketider
på 1/4 til 1/1 sekund vi snakker om,

Mht. opløsning så skal du bare gøre dig klart hvor stort et udsnit du
vil affotografere, og i hvilken kvalitet, så er resten simpel matematik.
Hvis det kun er til skærmvisning, så kan 150 dpi fint klare det, men til
udskrift er 300 dpi (IMHO) *absolut* minimum.

Et 3Mega pix kamera kan klare ca. 2050 punkter på 'den lange led', og et
2Mega pix kamera ca. 1600. Og så kan du regne dig frem til at et 2Mega
pix kamera kan klare ca. 3x5 tommer i en nogenlunde printkvalitet, og
ca. det dobbelte til skærmvisning.

Og endelig vil det være en fordel, hvis kameraet kan gemme i RAW-format,
fremfor komprimeret JPEG-format (Flash Cards er altså ikke så dyre lige
for tiden).

Og, til aller sidst, hvis det er større serier af affotograferinger det
handler om, så vil det være en kæmpefordel, hvis du kan koble kameraet
(anbragt på stativ) til din bærbare og betjene det derfra.

--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Godkendelse af svar
Fra : snuf

Dato : 27-06-01 11:58

Tak for svaret Tom Brøndsted.

Kommentar
Fra : snuf

Dato : 27-06-01 12:03

Tak for svar fra Tom Brøndsted og Arne Feldborg.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 19:17

On Tue, 26 Jun 2001 19:32:15 GMT, "snuf" <snuf.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har et digital kamera KODAK DC215 ZOOM til låns, og havde forventet
>at kunne bruge det til affotografring af arkivalier på bl.a.

Den model er forældet - af flere årsager....

Dels har den for dårlig "optik", nemlig en støbt plasticlinse der ser
"lige uskarpt ved alle afstande" (Kodak's varemærke (!) for kameraer),
og under alle omstændigheder kommer i vanskeligheder på korte
afstande.

Dels har det for dårlig opløsning, gerne angivet i pixels. Du skal op
på 1.3 mill. som minimum. Da kamera-standarden idag er 2.3 mill. og på
vej mod 3.3, er 1.3 på det seneste blevet rimeligt overkommelige i
pris. Olympus Camedia C-860L fås til knapt 2.500 netop nu...

Venligst
John

Kommentar
Fra : malurt

Dato : 04-08-01 21:02

ja