/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrør uden stop
Fra : DocOne
Vist : 1555 gange
50 point
Dato : 12-02-05 12:57

Jeg er ved at overveje at installere en opvaskemaskine i min lejlighed, men er stødt på det problem at jeg ikke kan tilslutte den til vand. Vandrørene i mit køkken kommer op af gulvet far underboen, og går ud af loftet hos overboen. Vandhanen sidder så direkte på rørene. Der er ikke nogen steder hvor man kan slå vandet fra.
Mit spørgsmål er om dette overhovedet er en lovlig vandinstallation - jeg har jo ikke nogen mulighed for at slå vandet fra, hvis der går hul på vandrørene?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-05 13:01

Det kan ordnes af en fagmand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-05 13:08

Der er formodentlig en hovedafbryder hvor vandledledningen føres ind i bygningen, det er helt almindeligt.
Og hvis du skal have tilsluttet en opvaskemaskine skal du have fat i en VVS mand der kan sætte et udtag på vandrøret.

mvh dova

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 13:16

Ok. Jeg troede bare måske, at det var ulovligt hvis ikke der var en afbryder i hvert lejemål...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 13:17

I kælderen er der en stophane for varmt og koldt vand.
På loftet kan der være en stophane for varmt vand (cikulation)
Under alle omstændigheddder skal indhente tilladelse hus ejenren af bygningen og det skal være en autoriseret VVS mester der foretager tilslutningen.
Så er der lige det med El-indstallationen (aut.) - for din maskinne skal jo være lovligt forbundet.
Eyvind.
Det kan godt være du bliver ked af det nu - men det er for din egen skyld.

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 13:20

Hvad så hvis man sætter vandet direkte til den kolde hane - så skal man selvfølgelig tage den af og på ved brug, men kommer man så ikke uden om problemerne?
Mht. el, så er der en ekstra krafstikdåse omme bagved komfuret - så alt der kræves dér er vel at der sættes et kraftstik på ledningen fra opvaskeren?
På vandlåsen er der et udtag hvor man burde kunne sætte afløbet til.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 13:28

Jo det måtte man i gamle dage...............jeg ved ikke om det er tilladt i dag.
Men tænk lige på din ansvarsforsikring - hvis vandet drøner ned til underboen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-05 13:29

Det bliver jo mere og mere almindeligt at montere vandmålere i de enkelte lejligheder, som så får deres egen hovedhane, men det kræver en størrer ombygning, da stigrørene typisk stiger op gennem bade værelset, og et andet rør gennem køkkenet.
Der skal jo indskrues et t-stykke mellem koldvands røret og vandhanen (Og et tilsvarende afstandsstykke på varmvandssiden for at "vandhanerne" kommer lige langt ud over håndvasken. Inden disse iskrues skal der jo varsles at viseværten lukker hovedhanen i kælderen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 13:34

Dvs. den eneste løsning er så nok at skrue den på vandhanen - er der nogen der ved om det er "lovligt" i dag?
Jeg kan ikke umiddelbart se de store problemer i det - opvaskeren har "aquastop", så den stopper med at tage vand ind hvis der er utætheder, hvis der er utætheder ved vandhanen løber det ned i vasken. Og slangen kan jo altid blive utæt - uanset om man har fået en VVS-mand til at sætte den på...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 13:44

Ja ja -

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 13:49

Hm, mener du at mit ræssonement er for meget (eller bare at jeg arguementerer for meget)?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 13:57

Jeg accepterer bare din løsningsmodel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-05 14:34

Jeg tror ikke kraftstikket skal bruges.
De fleste opvasksmaskiner til privat brug er på 230 V.

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 14:36

Sidder der så et normalt 2-bensstik på? Så er det vel heller ikke nødvendigt med en elektriker?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 14:45

Hvis der sidder et to-benet stik medet et metalhul er det ikke lovligt ik DK
Der skal være tre ben, hvor det ene er jordtilslutning.

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 14:47

Ok.
HVis der så sidder et trebenet stik på, kan jeg så sætte dette i et 230V udtag foran på ovnen? På den måde kommer den på samme sikringsgruppe som ovnen - der sidder en 16A sikring her.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-02-05 15:06

Som Hr. Emesen påpeger skal der være jord til vaskemaskinen.
Du bør også få skåret et té ind på dit vandrør et passende sted, med en kontraventil, så du ikke har det cirkus med at skrue slangen af og på.
En anden ting får at gøre indstallationen lovlig er, at selve maskinen skal stå i en bakke.
Hilsen Keldd ( Blik og Rør.)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-05 16:01

Hej DocOne !
Hvis du har blot en lille smule teknisk snilde, så kan du sagtens montere et stik på ledningen til opvaskemaskinen, hvis du har et ekstra "kraftudtag" bag komfuret så ville jeg montere et kraftstik på ledningen, også selvom den sikkert kun skal bruge 220 V - i stikket står der bogstaver ved de enkelte ben. L = fase (brun ledning) N = nul (blå ledning) og jordledningen giver sig selv, det er den grøn/gule. På den måde får du også 220 V ud af et kraftstik
Med hensyn til vandet, så kan du sagtens tilslutte det direkte til hanen, som du er inde på - dog vil jeg tilråde dig, som Keldd er inde på, at få en VVS-mand til at montere et T-stykke og en Ballofix, så du kan tilslutte direkte hertil, det sparer dig for de problemer med hele tiden at skifte om. Men som sagt, som en evt. midlertidig løsning kan du sagtens bruge den eksisterende hane.
Held og lykke med det og god week-end
mvh
Benny

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-05 17:13

docone : må du i følge stærkstrømbekengørelsen sætte en stikkontakt på en installation der er forsikret med 16A NEJ det skal være en samle dåse (det næste problem hvor meget må opvaskemaskinen forsikres med ) 10 - 13A for 99% af alle opvakemaskiner. 3 er ejendommen før 1 april 1976 er der andre regler hvad ang. stikkontakte med 2 ben (uden jord)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-05 17:22

rotw > nu skriver DocOne jo at der i forvejen sidder en "ekstra" stikkontakt bag hans komfur, her må han altså godt isætte et dertil beregnet kraftstik, også selvom han kun udtager 220 V.
Det andet problem er så sikkert rigtigt - hvis vaskemaskinen max. må forsikres med 13 A så kan den løsning ikke bruges.

Benny

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 17:24

Dvs. at jeg så heller ikke kan sætte den til kraftstikket (lavet om til 230V sf) som der blev foreslået længere oppe?

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 17:29

Nu er jeg jo heller ikke elektriker - men hvad er problemet ved at sætte opvaskeren på en større ampere sikring (16A f.eks.)?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-05 17:30

Det kommer lidt an på din opvaskemaskine - men som <rotw> rigtigt skriver, så er de fleste nyere opvaskemaskiner dels til 220 V og dels står der noget bag på den om hvor meget forsikringen skal/må være.
Så hvis du skal følge alle love og regler har du muligvis også der et problem
Hvis du endnu ikke har indkøbt din maskine, så vil jeg foreslå dig at få en god snak der hvor du køber den, du kan indhente masser af gode råd, uden at du behøver "afsløre" din baggrund for spørgelysten

Benny

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 17:32

Kan man så sætte en 13A sikring i istedet (nu spørger jeg rigtigt dumt sikkert)?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-05 17:33

Til dit sidste spørgsmål <DocOne> ..... der er ikke noget egentligt problem, først hvis der opstår en elektrisk fejl i din maskine, kan det medføre "større" skader, da det jo varer lidt længere inden en større sikring "springer" eller slår fra.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-02-05 17:35

Det kunne du sikkert godt, men det er sikkert ikke nok til dit komfur, og helt sikkert ikke nok, hvis du bruger både komfuret og opvaskeren samtidigt.
Hvis det er alm. sikringer du anvender, så kan man skifte "bundskåret" sådan at det passer til f.eks. en 13 A sikring.

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 12-02-05 17:40

Ok. Hvis man så undlod at bruge komfur og opvasker på samme tid - så skulle det kunne lade sig gøre med en 13A sikring? Jeg spørger, fordi jeg så ville sætte opvaskeren til 230V udtaget på komfuret (uden at tænde komfuret naturligvis) - jeg har kun 1 andet 230V stik i køkkenet, og der sidder en del andre ting på - lys, mikroovn etc.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-05 17:47

Jo, DocOne - det skulle kunne lade sig gøre
Jeg var lige ude for st se hvordan vores komfur er tilsluttet, og det kører på en 13 A automatsikring - problemet med springet fra 13 til 16 Ampere i almindelige installationer ligger i, at med 13 A kan man nøjes med et 1,5 kvadrat kabel, hvorimod 16 A kræver at kablet er 2,5 kvadrat.
Men i alt fald som en midlertidig løsning, kan jeg ikke se nogen problemer i det du foreslår.
mvh
Benny

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-05 23:17

bennymanden : hvis du har et komfur på 9-9,5Kw monteret i en dåse på 1,5mm med en 16amp sikring er det ikke lovligt ??

Godkendelse af svar
Fra : DocOne

Dato : 04-06-06 17:08

Tak for svaret bennymanden.