/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine med vand i tromlen
Fra : bfredslund
Vist : 2903 gange
20 point
Dato : 06-01-05 15:10

Vores vaskemaskine tager vand ind, når den er slukket. TRomlen fyldes langsomt med vand, efter et par dage er der mange liter i den. Hvis vi sætter den til at pumpe vandet ud, lige inden vi vasker, så fungerer den fint og vasker tøjet som den skal. Hvad er der galt? og hvordan reparerer vi det?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 15:19

Det kan være fordi der er noget galt med en ventil eller pakning omkring vandindtaget. Men jeg må selv med røde øre tilstå, at da jeg havde samme problem skruede vvs manden bare ned for trykket på den hane der forsynede vores vaskemaskine med vand.
Der var alt for stort tryk på.
Så prøv at skrue lidt ned på den hane der lukker helt af for vandet til maskinen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 06-01-05 15:27

Det lyder helt sikkert som om den magnetventil der åbner for vandet ikke kan lukke helt tæt. Der er sikkert snavs i den, men få den udskiftet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 15:31
Kommentar
Fra : Pede1313

Dato : 06-01-05 15:50

Der sker det samme med vandventiler , som med pakningen i vandhanen. Når der sætter sig lidt "smågrus" i klemme, så begynder den at dryppe eller løbe lidt. Der er kun en vej en ny ventil.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:11

Og du sænker ikke trykket i lukket tilstand ved at skrue ned for vandhanen - du ændrer kun gennemløbshastigheden når den er åben.
Jeg holder også som BjarneD på, at der er snavs i ventilen/defekt/slidt

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 19:14

Hvis det er rigtgt emmesen, hvilket det nok skal være, hvorfor virkede det så på min maskine? det gjorde det og jeg måtte slippe 375 kroner for at han skruede ned?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:32

vandværk:::::3bar:::::ventil skruet ned::3bar::::::lukket vaskemaskineventil..
vandværk:::::3bar:::::ventil skruet ned::2bar::::::åben vaskemaskineventil..

Når vaskemaskineventilen er lukket vil trykket bygge sig op foran ventilen indtil vandværkstrykket er opnået. Men hvis der åbnes og lukkes kan det skidt som BjarneD nævner evt. forsvinde fra ventilsædet.

En (afspærrings)ventil ændrer mængden pr min.
En regulator ændrer trykket og tillader vandet at vedblive på samme mængde pr min.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:34

Fejl
vandværk:::3bar:::ventil skruet ned::nedsat mængde pr min:::åben vaskemaskineventil..

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 19:34

Hold kæft mand. Jeg er røvet 375 kr.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:44

Jeg har selv kørt som montør/reparatør på større opvaskeanlæg og lidt husholdningsmaskiner.
Regnskab:
005 kr.... for et Slag med hammer
370 kr.... for at vide hvor der skal slås
375 kr. ialt.

Kommentar
Fra : bfredslund

Dato : 06-01-05 19:53

Hejsa

Det er nogle vældig gode svar I giver (og spændende diskussion...). I kan helt sikkert også svare mig på, hvor sådan en ventil sidder henne i vaskemaskinen...er den lige til at gå til? (Kvinder og teknik, I ved...)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 20:01

På de fleste sidder den lige under toppladen, bare følg slangen fra vandhanen.

Godkendelse af svar
Fra : bfredslund

Dato : 07-01-05 14:46

Tak for svaret BjarneD.