/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmegenvinding - hvad skal man vælge ?
Fra : Niederhof
Vist : 5526 gange
200 point
Dato : 19-12-04 21:36

I vort tidligere hus havde vi et Genvex-anlæg, som vi var tilfredse med - og nu påtænker vi at anskaffe et varmegenvindingsanlæg i vort nye hus, MEN hvad skal man vælge ?
Huset er 160 kvm + 140 kvm kælder, det er dog kun nødvendigt med ventilation i stueetagen. Vi har fjernvarme OG brændeovn - denne er placeret ved en ydervæg i et hjørne af huset

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 20-12-04 08:01

Hej
prøv at kiikke , de har nogle gode produkter
www.nilan.dk/dk/index.php3

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-04 12:03

Uha, udvalget er stort.

Nilan's comfort300 ser ok ud, men har som alle andre elendige filtre

Genvex laver ligedes en række gode små aggregater med modstrømsveksler, men igen elendige filtre.

Hvad vil du investere? Vil du bygge selv, eller hva'?

Pas på, mange af de små "villa-ventilations-firmaer" har et aldeles tvivlsomt videnniveau.

Prøv at søge på kandu, på alle emner med Genvex som søgeord.

Et par korte fif:

Lad anlægget dække hele huset.

Kør med anlægget altid.

Glem fabrikanternes anbefalinger - rent størrelsesmæssigt. Få tingene beregnet.

Vælg et anlæg med modstrømsveksler og helst et anlæg uden ventilatorer af scirocco-typen. Disse er hulens følsomme for tilsmudsning.

Brug et ekstern monteret filterskab til friskluften og smid det indbyggede friskluftfilter væk.

Kobler du tørretumbleren på, indskyd et filter på denne (kan fåes hos systemair).

Brug rimelig kontrolventiler, f. eks. Haltons ULA og URH.

Monter en lyddæmper foran hvert værelse, for at eliminere lydoverhør gennem kanalsystemet.

Blæs ind i nærheden af brændeovnen - sug IKKE der.

Skal emhætten på, skal du bruge en god og egnet type, f. eks EXHAUSTO's.

Meget mere om emnet senere, hvis du skulle have lyst. Jeg kan "custom-bygge" et anlæg til dig, uden skelen til bestemte fabrikanter (modsat alle de andre).

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-12-04 13:56

Hej 3773
Det lyder jo som om du ved noget om sagen - og det kunne da være ret interessant at høre nærmere, men hvordan kommer vi videre ? Dette er jo nok ikke forummet til private debatter....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-04 22:08

hvac@sol.dk

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 08-01-05 09:54

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 10-04-05 17:20

hejsa du skriver en modstrøms veksler er den bedre end en rotorveksler og krydsveksler vi har vist snakker sammen en gang før 3773 men kunne da godt høre mig dit bud på det perfekte anlæg for et hus på 195 m2 110 stue plan og 85 førstesal

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-05 09:11

Rotorveksleren har den højeste virkningsgrad, men kan have en vis "utæthed" selvom der er renblæsningssektion påbygget en sådan. Derfor bruges den roterende veksler ikke hvis der er tale om giftig eller lugtende udsugning, idet man risikere en anelse luftoverføring a'la recirkulation. Fordelen ved den roterende veksler er en særdeles høj termisk virkningsgrad og små indbygningsmål.

"Krydserens" virkningsgrad er markant dårligere, men luftstrømmene er 100´% adskilte.

Modstrømsveksleren er er variation af krydesveksleren. Virkningsgraden er noget højere, dog plejer man ikke at kunne opnå ligeså høje virkningsgrader som den roterende (pas på databladene - man lyver lidt i dem). Næsten ligeså godt er to seriekoblede krydsvekslere koblet i modstrøm.

Bedste anlæg!?!?? Afhænger af hvad du vil bruge af penge?

Færdigbygget. Tag en genvex GE590AC eller en GE890AC.

Eller få NB til at bygge en dobbelt krydsveksler, med indbyggede Camfil kvart-celler. Ventilatorerne kunne du så vælge som System-Air kanalventilatorer. Disse er gode at regulere på, har en særdeles høj virkningsgrad og er prisbillige. Nilan Comfort er jeg lidt ked af pga plasticveksleren.

Men havde du ikke allerede en VEX2,5

Kommentar
Fra : scobbi

Dato : 11-04-05 22:50

jo jeg har gang i en vex 2.5 i mine forældres hus men jeg går og overvejer om jeg skal lave noget i mit eget hus men er meget i tvivl hvilket anlæg jeg skal bruge vil jo gerne have det bedste til ingen penge GGG hvad med ølands hvad de nu hedder er de ikke med modstrømsveksler men er lidt lun på lindabs lvar men jeg tror bare den er for lille den er med rotor veksler og den kan jeg få til en ok pris og vil ikke have emhætten over alligevel

ps er du intresseret i at tegne et komplet anlæg til en jeg kender hvis du får en tegning så skal vi nok finde ud af det sieling@hotmail.com