/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Indstilling af affjedring på YZF600R
Fra : philip
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 16-06-01 20:24

Jeg har haft lidt hyr med at finde den korrekte indstilling af mine affjedringer på min YZF600R. Jeg har hørt at der i en udgave af Performance Bike skulle være en anbefalet indstilling ved forskellige kørselstiler. Jeg er mest til den racede kørestil. Lige da jeg fik min maskine syntes jeg at den kørte helt fantastisk stabilt (som på skinner) i alle situationer, man da den overstyrede lidt prøvede jeg at blødgøre på for affjedringen, dette hjalp også på overstyringen men kostede betragtelig på stabiliteten. Da jeg efterfølgende stillede den tilbage syntes jeg ikke at jeg fik den oprindelige stabilitet tilbage. Så derfor vis der er nogen som har nogle gode råd eller den pågældende udgave af Performance Bike vil jeg med glæde høre fra jer.

PS: Yamaha YZF600R er en helt fantastisk maskine i alle situationer (på racerbanen, til de små sjove ture, til transport og til længere ture)

Med Venlig Hilsen
Philip

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-01 19:40

"philip" <philip.news@kandu.dk> wrote in message
news:5uNW6.1979$hi6.276896@news000.worldonline.dk...
> Jeg har haft lidt hyr med at finde den korrekte indstilling af mine
> affjedringer på min YZF600R. Jeg har hørt at der i en udgave af
> Performance Bike skulle være en anbefalet indstilling ved forskellige
> kørselstiler. Jeg er mest til den racede kørestil. Lige da jeg fik min
> maskine syntes jeg at den kørte helt fantastisk stabilt (som på skinner)
> i alle situationer, man da den overstyrede lidt prøvede jeg at blødgøre
> på for affjedringen, dette hjalp også på overstyringen men kostede
> betragtelig på stabiliteten. Da jeg efterfølgende stillede den tilbage
> syntes jeg ikke at jeg fik den oprindelige stabilitet tilbage. Så derfor
> vis der er nogen som har nogle gode råd eller den pågældende udgave af
> Performance Bike vil jeg med glæde høre fra jer.

Jeg er av den oppfatning, at artikler med konkrete anbefalinger av
oppsetning, mere er et salgsfremmende tiltak, enn av reel verdi. Det er alt
for mange variable som spiller inn når man skal sette sin maskine opp, og
avhengig av ens vekt, er det ikke sikkert at de innstillinger som f.eks. PB
har anbefalt, vil fungere i det hele tatt. PBs artikler er forsåvidt gode,
idet de til en viss grad foklarer hva det er de ønsker å oppnå. De skriver
imidlertid sjelden om forutsetningene for de resultater de kommer til.

Det er mye bedre å forsøke å lære litt teori om innstilling, sikre seg at de
fjedre maskinen er utstyrt med, passer til ens vekt, og heretter sette den
opp i en grunninnstilling og arbeide videre derfra. Når det gjelder YZF600R,
så er denne utrustet med temmlig myke fjedre, og veier du meget over 75kg,
vil du aldri lykkes med å sette den opp i korrekt grunninnstilling.

Nedenfor har jeg lagt ved noen links om emnet. Prøv å les dem, og sjekk
etterfølgende om du kan sette sag som anbefalt i artikkelen i øverste link.
Håper det kan være til litt hjelp.

Kontroll av fjedre/justering av sag:
http://www.race-tech.com/articles/SuspensionAndSprings.htm

Link til flere artikler om chassisoppsetning:
http://www.crosswinds.net/~suspensionsetup/

Suspension setup:
http://www.ohlins.nl/content/products/setup.html

JS

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-01 23:08

<origo@earthling.net> skrev i en news:9gg956$bkc$1@sunsite.dk...
>
> "philip" <philip.news@kandu.dk> wrote in message
> news:5uNW6.1979$hi6.276896@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har haft lidt hyr med at finde den korrekte indstilling af mine
> > affjedringer på min YZF600R.
> > ....da den overstyrede lidt prøvede jeg at blødgøre på
for-affjedringen, dette
> > hjalp også på overstyringen men kostede betragtelig på stabiliteten.
Da jeg
> > efterfølgende stillede den tilbage syntes jeg ikke at jeg fik den
oprindelige
> > stabilitet tilbage.
> Jeg er av den oppfatning, at artikler med konkrete anbefalinger av
> oppsetning, mere er et salgsfremmende tiltak, enn av reel verdi. Det
er alt
> for mange variable som spiller inn når man skal sette sin maskine opp,
og
> avhengig av ens vekt, er det ikke sikkert at de innstillinger som
f.eks. PB
> har anbefalt, vil fungere i det hele tatt.
> Det er mye bedre å forsøke å lære litt teori om innstilling, sikre seg
at de
> fjedre maskinen er utstyrt med, passer til ens vekt, og heretter sette
den
> opp i en grunninnstilling og arbeide videre derfra. Når det gjelder
YZF600R,
> så er denne utrustet med temmlig myke fjedre, og veier du meget over
75kg,
> vil du aldri lykkes med å sette den opp i korrekt grunninnstilling.

Jup!

Men jeg er blevet lidt forvirret!!

Overstyring er når den styrer mere end forventet - Altså skarpere, og
netop at slække for forfjedren vil medføre en stejlere forgaffel og
dermed en større styrevillighed => mere overstyring!!! Så det virker som
at du er gået den forkerte vej :-/
Din oplevelse af at den er blevet mere ustabil falder også fint i hak
med stejlere forgaffel og styrevillighed - Hvorfor tror du f.eks. at
costum'erne har så lang og lavt vinklet forgaffel? For ubetinget
stabilitets skyld!

Lidt principper (som det undrer mig at Jørund ikke diskede op med
istedet for alle linkene):
Mere understyring og stabilitet:
"Læg forgaflen ned á en costum" => løft forenden (strammere fjeder!)
og/eller sænk bagenden (slappere fjeder)
Større styrevillighed (på bekostning af stabiliteten):
(Det modsatte) - Sænk forenden og/eller hæv bagenden!

Retur-dæmpningen er ikke en seperat justering; men skal følge
fjederindstillingen:
En blød affjedring endsamt dæmpning, der strammes op alene på fjederen,
vil trække dæmperen ud alt for hurtigt, hvorfor retur(!) -dæmpningen
skal strammes med i takt!
Kompressionsdæmpningen vil i vis udstrækning også følge
fjederforspændingen, når denne anskues ud fra et affjedrings-synspunkt:
Har man brug for stram fjeder for at modstå buler og huller i vejbanen
vil en hårdere kompressionsdæmpning til en vis grænse kunne fange noget
af dette; men kan også hurtigt blive for hård såvel for dækkets bid, som
rent komfortmæssigt (håndled og røv/ryg)!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 00:02

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9ggngt$28fu$4@news.cybercity.dk...

> Overstyring er når den styrer mere end forventet - Altså skarpere, og
> netop at slække for forfjedren vil medføre en stejlere forgaffel og
> dermed en større styrevillighed => mere overstyring!!!
Jeps, men det er ved innstyring. Jeg har opplevd at styrevilligheten gikk
over til en tendens av understyring med for steilt oppsett, men først kun
ved relativt høy hastighet.

> Lidt principper (som det undrer mig at Jørund ikke diskede op med
> istedet for alle linkene):
Jeg er doven, dessuten har vi jo deg

JS

Kommentar
Fra : philip

Dato : 17-06-01 15:40

Tak for jeres svar. Jeg tror forklarede forkert hvad det var som jeg havde gjort med min for affjedring. Det var dæmpningen som jeg havde gjort en tand blødere (den øverste skrue på gaffelbenet). Maskinen gik fra overstyring til almindelig styring. Jeg er godt klar over at man bør prøve sig frem men faktorerne er jo næsten uendelige. Men jeg skal lige forstå det ret skal man vis man strammer affjedringen 1 tand så samtidig stramme retur- og inddæmpning 1 tand og gælder det altid? Der er flere indstillingsmuligheder på retur- og inddæmpningen end på affjedringen. Er der iøvrigt nogen kommentarer omkring spidsning af forgaflen.

På forhånd tak.

Venlig Hilsen
Philip

Kommentar
Fra : philip

Dato : 17-06-01 15:41

PS: tak for links'ne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 22:07

<origo@earthling.net> skrev i en news:9ggohk$736$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9ggngt$28fu$4@news.cybercity.dk...
>
> > Lidt principper (som det undrer mig at Jørund ikke diskede op med
> > istedet for alle linkene):
> Jeg er doven, dessuten har vi jo deg

Luskebuks!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-01 12:47

Jeg har også en YZF600R og var meget interesseret i at finde ud af
hvordan man indstiller affjedringen korrekt, så jeg læste bl.a. de
artikler JS refererer til andetsteds i denne streng. Men det slog mig
hurtigt at man helst skal have både et værksted og et par hjælpere til
rådighed, samt en god portion tålmodighed når man skal lave
småjusteringer og derefter teste dem. Jeg er ikke i besiddelse af
hverken hjælpere eller værksted, og min tålmodighed er kun nogenlunde,
så jeg opgav tanken og satte alle fjedre til
fabriksstandardindstillingen. Det synes at fungere nogenlunde, men nu
bruger jeg den heller ikke til ræs.

Alt i alt har jeg sympati for dit ønske om at skyde genvej til en bedre
opsætning af 'Cat'en, og hvis du finder ud af noget, må du meget gerne
skrive igen.

Men hvis andre - ligesom Jørund S. hvis jeg forstod ham ret - mener at
der ikke findes nogen nem måde, eller rigtig gode tommefingerregler, så
vil det være rat at vide.

Christian
YZF600R

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-01 12:55

"Christian Jensen" <chrjen@worldonline.dk> wrote in message
news:3B2DEA18.C40AB52F@worldonline.dk...

> Men hvis andre - ligesom Jørund S. hvis jeg forstod ham ret - mener at
> der ikke findes nogen nem måde, eller rigtig gode tommefingerregler, så
> vil det være rat at vide.

Tommelfinger regle finnes det, og til en viss grad kan man godt forsøke å
sette maskinen opp som beskrevet i et blad. Min pointe var, at man skal være
litt kritisk med hensyn til bruk av andres innstillinger. Avhengig av ens
egen vekt og kjørestil, er det ikke sikkert at de fungerer overhodet.

Når det gjelder innstilling av fjedrene, så er den beksrivelse som var gitt
i det første link jeg postet tidligere riktig god. Man trenger riktig nok en
hjelper eller to, men ellers er det temmelig simpelt å finne
grunninnstillingen. Ellers er det som Armand skrev: Har man strammet på
fjederen i forhold til standard, skal returdemping økes og vice versa.
Kompresjonsdemping får man prøve seg frem til, generelt skal det benyttes så
myk innstilling som mulig uten at avfjedringen bunner.

JS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-01 11:30

origo@earthling.net wrote:
>
> Når det gjelder innstilling av fjedrene, så er den beksrivelse som var gitt
> i det første link jeg postet tidligere riktig god. Man trenger riktig nok en
> hjelper eller to, men ellers er det temmelig simpelt å finne
> grunninnstillingen. Ellers er det som Armand skrev: Har man strammet på
> fjederen i forhold til standard, skal returdemping økes og vice versa.
> Kompresjonsdemping får man prøve seg frem til, generelt skal det benyttes så
> myk innstilling som mulig uten at avfjedringen bunner.

Tak for rådene. Når jeg en dag har et par hjælpere til rådighed, vil jeg
prøve at indstille 'sag'. Så må jeg eksperimentere videre selv derfra.

Christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-01 16:28

Christian Jensen <chrjen@worldonline.dk> skrev i en
news:3B2F29BE.42A9A120@worldonline.dk...
>
> Tak for rådene. Når jeg en dag har et par hjælpere til rådighed, vil
jeg
> prøve at indstille 'sag'. Så må jeg eksperimentere videre selv derfra.

Derved at "sag" er at regne for det som modellens fjedre sætter sig med
dig i sadlen(?), er det en simpel sag at spænde en strips nederst
omkring såvel teleskopets inderben, som stempelpinden på bagdæmperen og
derefter sætte dig roligt op på modellen.
Derefter stiger du af og stiller modellen på (helst) centerbenet og kan
så måle hvor langt at strips'en er skubbet op ad teleskop/stempelpind

Simply my dear!

--
Armand.

Godkendelse af svar
Fra : philip

Dato : 02-07-01 11:56

Tak for svaret Armand.