/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund stikker af???
Fra : sabrina
Vist : 752 gange
70 point
Dato : 16-06-01 19:41

Hej
Jeg har en Cairn Terrier på 5år - bliver snart seks. Han hedder Tarzan!
Jeg har et kæmpe problem, nemlig at han stikker af, lige så snart han får chancen for det. Jeg kunne smadder godt tænke mig bare at kunne gå en tur med ham UDEN snor!!! Nogle der har et råd???? Er det for sent at lære ham det??? Jeg ser mange der bare kan slippe deres hund fri, og så løber den bare stille og roligt omkring!!!!!!

Hilsen Sabrina!
PS, Kunne godt have tænkt mig at give nogle flere point for et godt svar, men har desværre ikke flere!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 12:24

Hej Sabrina.
Hvad gør du når du slipper din hund løs?
Et trick er at slippe snoren, mens man står med yndlingsguffet i hånden...
Vovse vil have så travlt med at få sat tænderne i guffet, at den måske ikke
når at opdage at den er løs... Tag igen fat i hunden og giv den så guffet.
Lad det vare længere og længere tid inden du giver guf... Hav for en
sikkerheds skyld hunden i en ca 10 meter lang line, så du kan nå at stoppe
den, hvis den alligevel stikker af...

Og hvad gør du for at få den til at komme tilbage til dig?
En ejer, der står og råber og skriger af sin hund, får ikke hunden til at
komme! Enhver hund har trods alt et minimum af intelligens, der fortæller
den at den i hvert fald _ikke_ skal have "klinket noget", hos en sur ejer

Udnyt i stedet hundens nysgerrighed eller "angst" for at blive ladt alene...
Dvs gem dig for den, fodr andre hunde med guf, begynd at hoppe tosset rundt
mens du synger "Højt fra træets grønne top" (I Juni måned!), ræs af sted i
stik modsat retning af vovse, hop afsted på "langlinen", begynd at lege med
yndlingslegetøjet osv, osv.
Gør dig så interessant at hunden opdager at det altså kan betale sig at
blive i nærheden af dig... Tænk, hvis den skulle gå glip af noget sjovt
eller en guf

Hvad gør du når den endelig(!) kommer, efter at have ræset rundt, totalt døv
for ALT der kommer fra din mund?
Igen - en hund som bliver straffet vil selvfølgelig holde sig væk! Det er
faktisk her det allersværeste ligger ved træningen... nemlig at være ovenud
lykkelig og glad, fordi vovse bekvemmer sig til at vise at ejeren også har
en relevans for den! *sss* Ros i stedet hunden, leg med den, giv guf... Lær
den at dens navn _altid_ er forbundet med noget godt - dvs brug ikke navnet,
når en skideballe er i farvandet, nøjes med bare at sige"føjjj" i stedet for
"vovse, føjjj"
Begynd at lave kontaktøvelser osv osv.
Lån et par bøger på biblioteket ang hvalpetræning (sic!) og start indlæring
af indkald helt fra bunden. Kan varmt anbefale "Helhjertet hundetræning" af
Irene Jarnved eller "Hundehvalpen" af Roger Abrantes.

Og så bare lige... Din hund er _ikke_ for gammel til at lære noget nyt!

Mvh Ann

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 17-06-01 18:55

Hej Igen.
Den løber bare væk i fulde fart - UDEN at se sig tilbage
Også selvom jeg foretager mig tossede ting, synger julesa´nge m.m.

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 17-06-01 18:58

Det skal lige nævnes, jeg ikke tør slippe den løs mere - det må jeg ikke. Sidste gang han løb væk, kunne vi ikke finde ham, det blev politiet som opdagede ham og vi fik en bøde på 700kr!!! Derfor har jeg brug for en som kan rådgive mig.

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 70 point
Dato : 20-06-01 08:42

Hej

jeg er lige faldet over denne side måske kan du bruge det:

http://hjem.get2net.dk/susquatch/hundetraening_art.htm

og så er der den side dog ikke samme slags som du men dog også spænden løsning:
http://poicephalus-gruppen.dk/familiemedlem.html

en anden side med gode råd:
http://www.abrantes.com/etologiskinstitut/Hundeproblemer.htm
håber det hjælper dig

hjr

Kommentar
Fra : Perhaps

Dato : 19-01-02 00:23

Dear sabrina
Det er en trist ting, hvis man ikke kan lufte sin hund uden line(snor) uden den med kometfart forlader ens selskab. Hvis det er for at komme ud og opleve damehunde (strejfe) er der en mulighed, som i 90 % af tilfældende virker. Altså kasteration, man (dyrlægen) kan give Tarzan en hormon-sprøjte som så indikerer ret præcis hvordan han vil reagere på et sådan indgreb. MEN det jeg snarre tror kan være årsagen er at du ganske enkelt er for kedelig at GÅ tur med / lege med, så han tager chancen og spæner ud i den spændende verden. Det jeg ville gøre hvis jeg var Tarzans partner, var at finde en af de geniale indhegnet hundeskove her i landet. Og Lave nogle ture uden snor i en sådan. Du kunne feks prøve at gemme dig for ham. Held og lykke. MvH ph

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 14-06-02 22:24

Hej ph.
Du skriver til Sabrina at hun kan prøve at finde en indhegnet hundeskov, hvor hunden kan løbe uden line. Problemet med dette er bare at man skal have 100% kontrol over sin hund, hvis den skal være uden line, også i en hundeskov. Jeg skriver dette, fordi jeg selv har et ønske om at min hund, (cairn terrier) kunne gå uden line, og jeg har undersøgt om det evt. kunne lade sig gøre i en hundeskov, men desværre......
Venlig hilsen
Solveig.