/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
tipoldemor i Amerika
Fra : anna
Vist : 988 gange
220 point
Dato : 15-06-01 23:22

Hvordan finder jeg min tipoldemor i Amerika? Hun står i udvandrerprotokollen med afrejse fra Hamborg den 4. maj 1871 og med bestemmelsessted Chicago i staten Illinois.
Det er den sidste oplysning om hende. Hvad der siden skete hende vides ikke.

En slægtsforskerven i USA har sendt mig kopier af skibsankomstlister fra 21. maj og nogle uger fremefter, men hun er der ikke.

Jeg har prøvet mange links, men for at få yderligere oplysninger skal man ofte købe en CD-rom. Og hvad får man så ud af det udover at komme af med en masse penge. Jeg har prøvet det.

Jeg fandt en kvinde med samme navn som min tipoldemor viet i 1883 i staten Illinois, men for at få yderligere oplysninger skulle man købe en Cd: "Marriage Index: Illinois, 1851 - 1900" pris $ 29,99 udgivet af "Family Tree Maker".

Jeg bestilte den og opgav med betænkelighed nr. på mit visa-dankort. Så var det bare at vente. Efter ca. 4 uger blev der hævet et beløb på min bankkonto som var omkring kr. 100,- større end de knap $ 30. Så nu måtte CD-en da snart komme. Og så en dag ringede postbudet på min dør. Der var et brev fra USA som jeg skulle betale kr. 80,- for at få. Det var told og moms. Brevet havde været åbnet og var blevet tapet til igen.

Så nu var det spændende. men CD-en kunne ikke åbnes. Så jeg downloaded slægtsforskningsprogrammet "Family Tree Maker" og tastede nogle få slægtsdata ind, og så lykkedes det endelig at få adgang til de mange data.

Men det var noget af en skuffelse. Jeg fik vielsesdatoen og hvem hun var blevet gift med. Stedet var Rock Island County. Men da amtet Rock Island har 102 sogne, så var den oplysning ikke meget værd, og jeg ved heller ikke om det er den rigtig person jeg fandt.
Derfor er der nogen i gruppen, som har erfaring med at finde personer i USA og oplysninger om dem uden at skulle betale en masse penge for næsten ingen ting?

Hilsen
Anna

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 15-06-01 23:39

Hej Anna

Måske kan jeg skaffe lidt hjælp. Det er så heldig at jeg har har hjulpet en amerikansk kvinde en smule med at efterforske lidt her i Danmark, og hun har boet hele sit liv i Chicago. Her efter at hun har trukket sig tilbage, er hun flyttet på landet syd for Chicago; men stadig i Illinois. (Hendes bedsteforældre kom uafhængig af hinanden i 1888 og 1892, og hun har lidt erfaring i at rode derovre)
Desværre er den nye side http://www.ellisislandrecords.org/ ikke "igang" før 1892. Men kan du til en start ikke lige oplyse navnet på din tipoldemor, og så kan jeg da prøve at sende lidt til "min" Patricia, og vi får se

Med venlig hilsen
Poul-Erik

Kommentar
Fra : anna

Dato : 16-06-01 00:05

Hej Poul-Erik!

Jeg har for nogle år siden været i kontakt med en slægtsforsker i Oak Park nær Chicago. Han fortalte mig at store dele af Chicago brændte i november 1871, og at det derfor var vanskeligt at finde noget, men du må gerne prøve.
Hun hed Anna Kirstine Tinnesen og var født 1. februar 1847 i Oksbøl sogn i Slesvig som det hed dengang.

Hilsen
Anna

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 16-06-01 00:39

Hej Anna

Jeg giver det et forsøg, og du hører nærmere. Har netop fundet hende under dda.dk. Oksbøl..., er vi på Als ?

Poul-Erik

Kommentar
Fra : anna

Dato : 16-06-01 07:43

Hej Poul-Erik.
Ja, vi er på Als, men det var jo Tyskland, da hun rejste, derfor bruges navnet Slesvig i de daværende optegnelser. Hun er med i DDA-udvandrerlister og findes også blandt fødte i mormonernes database.
Hilsen
Anna

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-01 11:31

Jeg har fuld adgang til bl.a. Marriage Index, censur mv.

Jeg kan godt lave et par opslag men det kræver at jeg har nogle data på
hende

Navn og evt fødselsdata

--
Med venlig hilsen
Tom Stryhn
stryhn@email.dk
slægtsside:
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Hvis ingen nogensinde sagde noget uden at vide, hvad de talte om,
ville en forfærdelig stilhed brede sig på jorden.
Sir Alan Herbert

"anna" <anna.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:A%uW6.3033$VQ4.335785@news010.worldonline.dk...
> Hvordan finder jeg min tipoldemor i Amerika? Hun står i
> udvandrerprotokollen med afrejse fra Hamborg den 4. maj 1871 og med
> bestemmelsessted Chicago i staten Illinois.
> Det er den sidste oplysning om hende. Hvad der siden skete hende vides
> ikke.
>
> En slægtsforskerven i USA har sendt mig kopier af skibsankomstlister fra
> 21. maj og nogle uger fremefter, men hun er der ikke.
>
> Jeg har prøvet mange links, men for at få yderligere oplysninger skal
> man ofte købe en CD-rom. Og hvad får man så ud af det udover at komme af
> med en masse penge. Jeg har prøvet det.
>
> Jeg fandt en kvinde med samme navn som min tipoldemor viet i 1883 i
> staten Illinois, men for at få yderligere oplysninger skulle man købe en
> Cd: "Marriage Index: Illinois, 1851 - 1900" pris $ 29,99 udgivet af
> "Family Tree Maker".
>
> Jeg bestilte den og opgav med betænkelighed nr. på mit visa-dankort. Så
> var det bare at vente. Efter ca. 4 uger blev der hævet et beløb på min
> bankkonto som var omkring kr. 100,- større end de knap $ 30. Så nu måtte
> CD-en da snart komme. Og så en dag ringede postbudet på min dør. Der var
> et brev fra USA som jeg skulle betale kr. 80,- for at få. Det var told
> og moms. Brevet havde været åbnet og var blevet tapet til igen.
>
> Så nu var det spændende. men CD-en kunne ikke åbnes. Så jeg downloaded
> slægtsforskningsprogrammet "Family Tree Maker" og tastede nogle få
> slægtsdata ind, og så lykkedes det endelig at få adgang til de mange
> data.
>
> Men det var noget af en skuffelse. Jeg fik vielsesdatoen og hvem hun var
> blevet gift med. Stedet var Rock Island County. Men da amtet Rock Island
> har 102 sogne, så var den oplysning ikke meget værd, og jeg ved heller
> ikke om det er den rigtig person jeg fandt.
> Derfor er der nogen i gruppen, som har erfaring med at finde personer i
> USA og oplysninger om dem uden at skulle betale en masse penge for
> næsten ingen ting?
>
> Hilsen
> Anna
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 220 point
Dato : 16-06-01 12:38

hej
http://home13.inet.tele.dk/buch/
http://www.emiarch.dk/home.php3

måske kan de to her adresser hjælpe dig videre
hjr

Kommentar
Fra : anna

Dato : 16-06-01 20:09

Først svar til Tom.
Jeg vil meget gerne have at du prøver om du kan finde min tipoldemor: Anna Kirstine Tinnesen, født den 1. februar 1847 i Mels, Oksbøl sogn, Sønderborg amt. Da hun udvandrede i 1871 brugte man betegnelsen Slesvig, da det jo dengang hørte under Tyskland. Hendes forældre hed Hans Christian Tinnesen og Ellen Christensen.
Jeg vil blive himmelhenrykt hvis det skulle blive muligt at finde yderligere oplysninger om hende eller få afkræftet at det ikke er hende der blev gift med William Westenberg i 1883 i Rock Island. For så er hun måske aldrig kommet til Amerika. Død på rejsen eller blevet i Hamborg.

Til hjr!
Jeg prøver dine links og håber jeg ikke har prøvet dem før.

Hilsen til jer begge
Anna

Godkendelse af svar
Fra : anna

Dato : 16-06-01 21:36

Hej hjr!
Jeg har prøvet nogle af dine links, men desværre kommer jeg ofte tilbage til ancestry.com og den oplysning jeg kender i forvejen. Så indtil nu er jeg ikke kommet længere, men mange tak for hjælpen.
hilsen
anna

Kommentar
Fra : anna

Dato : 16-06-01 21:36

Hej hjr!
Jeg har prøvet nogle af dine links, men desværre kommer jeg ofte tilbage til ancestry.com og den oplysning jeg kender i forvejen. Så indtil nu er jeg ikke kommet længere, men mange tak for hjælpen.
hilsen
anna

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 18-06-01 09:15

Hej Anna

Har selv fundet hendes dåbsrecord under familysearch.com, og netop modtaget dette fra Illinois; men det giver vist kun hvad du har , dog siger den her 1884 og ikke 1883 :

I will keep your friend's Tinnesen grandmother in mind and if I come up
with any sources, I will let you know. Did she try naturalization records?
I did find one Anna/Anne Tennesen (Tinnesen) in the marriage records on line.
She had middle initial "M" so......... Anyway, she got married in Rock
Island, IL which is not far from Chicago. She married William Westenberg on
September 30. 1884. Could be possible. There were not many Tinnesens and I
looked under Tennesen and found this, but it had the name spelled both ways.
If your friend thinks this is possible, I could find where to send for
license and maybe there would be an application with the license. It was on
the IL marriages data base. Maybe this Westenberg name could be a guide and
she could check out families of that name also.

Hilsen
Poul-Erik

Kommentar
Fra : anna

Dato : 19-06-01 10:41

Hej Poul-Erik!
Du må gerne bede Patricia om hun kan skaffe den pågældende licens for brylluppet. Jeg vil gerne sende penge til hende for de udgifter hun måtte have.
Jeg ved godt at man kan købe de "license", men jeg er ikke så glad for at sende mit kontonr. og ikke vide hvad der bliver hævet på min konto. Men hvis jeg får at vide hvad Patrica skal have, så er der ligesom lidt mere styr på det. Du kan skrive til mig på e-mail:vigm@vinter.vordingborg.dk
hilsen
Anna

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-01 22:18

Hej Anna

Eftersom du har en stat og en by at gå ud fra, vil jeg foreslå du kigger på
følgende web side: http://usgenweb.com/

Ved at klikke på State project linket kan du få adgang til de forskellige
Staters genealogi sider bla. Illinois : http://www.rootsweb.com/~ilgenweb/

Prøv at finde ud af via kortene hvilken "county"(amt) Chicago ligger i.
Der er sikkert en webside alene for den. Du har også amtet for vielsen på
den kvinde der måske er din tipoldemor at forsøge dig med.

Du kan spøge på "queries" (spørgsmål), enten på den brede for staten eller
den mere snævre amt.

Det er også søge funktioner på "queries" listerne, så du kan se om nogen
leder på samme navn.

Nogen gange er andre slægtsforskers navneinteresser angivet.

I min jagt på slægtninge der tog til Iowa, Clinton County (ikke så langt
fra Chicago) har Iowa og Clinton siderne været super. Jeg har derigennem
fået en utrolig god hjælp. Jeg fandt ret hurtigt efterkommere.

Hvis det havde været lidt senere (eller hvis du finder ud af hun fik flere
børn) kan man søge ved navn om vedkommende var tilmeldt til et socialt
system (jeg ved ikke hvad de fik ud af det præcist, blot at det kan være et
godt søge redskab) :
http://www.ancestry.com/search/rectype/vital/ssdi/main.htm

Mormorne (LDS) har familie centre (FHC), også i Danmark. Du kan bestille
soundex for folketælling for Illinois for hendes pigenavn og/eller
giftenavn, alt efter hvornår der var en federal eller stats folketælling.
Hvis der så er bonus kan du bestille selve folketællingen for det amt og
sogn navnet befinder sig i. Jeg mener det er omkring 30-40 kroner centeret
tager per film. Filmen ligger så der i en måned, hvor du kan komme og kigge
på den.

Håber det kan hjælpe dig.

Mvh. Helene Munch

Kommentar
Fra : anna

Dato : 29-06-01 09:14

Hej Helene!

Mange tak for dit lange indlæg. Jeg vil prøve dine anvisninger og håber stadig.

Jeg kan godt finde Anna Tinnesen i flere kilder, jeg kan blot ikke komme ind og få udførlige oplysninger.
Jeg har fundet en mand død i Californien 1984 som godt kunne være hendes søn, men hans fødested er blot Illinois.
Vielsen jeg fandt er i amtet Rock Island som skulle have 102 sogne, så jeg mangler stadig at indkredse sognet.
Desuden ved jeg endnu ikke om den pågældende virkelig er min tipoldemor selvom navnet er ret sjældent. Jeg har set i flere skibslister at der også var Tinnesen fra Norge og fra Randers-området der udvandrede.
Det eneste jeg ved, er at hun står i udvandrerprotokollen med afrejse fra Hamborg den 4. maj 1871 ( jeg ved godt der står 5. april i databasen, men det er forkert).
Jeg har været på Mormonernes slægtsforskningscenter i København, og de har ledt for mig over hele verden, desuden har jeg betalt for at få 3 mikrofilm med skibsankomstlister hjem fra Salt Lake City ( det tog iøvrigt 4 måneder). Der fandt jeg hende ikke ( den ene film var iørigt forkert) .
Hilsen
Anna