|
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 15-10-04 08:50 |
|
Det må være en form for polering af støbejernskrumtappen.
Hvis du polerer med smergellærred kan du opnå samme effekt.
En krumtap som er poleret har en betydelig højere brudstyrke, end en som kommer lige fra støbeformen.
Nilsg
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 15-10-04 09:27 |
|
Det som det i bund og grund handler om er at en støbejernkrumtap ikke kan tåle de belastninger en (hårdt)tunet motor er udsat for. Derfor skal krumtappen "behandles" på den ene eller andet måde for at blive stærkere (som nilsg er inde på). Man kan også få smedet en krumtap fremfor en støbt, men det er IKKE gratis.
I det hele taget skal der virkelig ekspertise til for at "lege/eksperimentere" med disse begreber.
For at få en nærmere forklaring på dette kan du henvende dig hos én af disse:
Petry Motor Imp.: 65361753 (Preben Schultz)
Fyns Cylinder Service: Tlf. 66 14 02 09 (Bent Larsen)
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 16-10-04 00:06 |
|
Bestråle med hagl kender jeg ikke. Til gengæld ved jeg, at man polerer med hagl. D.v.s. man anbringer emnet der skal poleres i en stor, langsomt roterende beholder, der er fyldt med stålhagl, derved bliver overpladen "banket" helt glat, og meget hård. Hvis man ønsker, at fjerne de sidste rester af porøsitet, gentager man behandlingen med blyhagl, der har en vis evne til at afsætte materiale i selv de mindste sprækker.
H-J
| |
|
har i så nogen gode forslag til hvad Tuftridning er, er det et andet matriale man bruger i stedet for stålhagl og hvis det er kan man så købe det nogen steder
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 18-10-04 18:51 |
|
Hej.
Støbejernkrumtap?, skal det ikke være "sænksmedet"
den kan jo hærdes på de vitale punkter (bliver det ved fremstillingen)
Derefter slebet ned på de mål den skal have på bæreflader (hoved/plegllejer)
Tuftridning/stålhagl, er nok en anden metode for finpudsning (nilsg).
En god ballance/vejning skal man også tænke på
/steen b.
NB.
Efter min mening bør krumtappen kun bearbedes hvis omdr. er over 8500/9000
Men så kommer stempelhastighed også til at spille ind, sÅÅÅÅ.
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 21-10-04 07:30 |
|
hov - fik lige ramt SEND INDLÆG knappen
Tuftriding - ern en saltbads nitridering - altså en indsætningshærdning. Materialet hærdes ca. 0,1 til 0,3mm ind i overfladen. Også her opnås trykkræfter og god slidbestandighed i overfladen. Derved mindskes risikoen for revnedannelser og korrosion.
Altså, i begge tilfælde bevares materialets sejhed (fordi det stadig er "blødt" i midten), og overfladen hærdes.
Det er sådan det hænger sammen.
mvh Berpox
| |
| Godkendelse af svar Fra : hejhejdikal |
Dato : 22-10-04 15:51 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|