/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Konvertering flex => 5%
Fra : Michael_H
Vist : 1083 gange
160 point
Dato : 23-07-02 10:06

Jeg har i øjeblikket et flexlån som udløber i 2003 og jeg vil meget gerne over i 5% obligation....

Mit spørgsmål er følgende:

Min bankrådgiver oplyser at man ikke kan konverterer før mit flexlån udløber. Jeg mener noget andet men kan ikke bakke det op med nogle argumenter. Kan man ikke konvertere før tid mod at betale et eller andet gebyr?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 11:57

Santa2002 det var dog et svar, men er det ikke en smule kortfattet ?

Du kan altid komme ud af det, spørgsmålet er bare hvor mange penge din bank skal have for det.
Din bankmand argumenterer sikkert bare fordi de sikkert tjener en masse penge på det og ikke vil miste denne fortjeneste.
Det burde da altid være i bankens interesse at gøre det bedste for kunden, selvom det ikke virker som tilfældet her.
Hvilken bank, snakker vi om ??
Du kunne jo også tage en snak med et realkredit institut, bruger selv Realkredit Danmark, som jeg er glad for.
Men hvis det er uafhængighed man vil have, skal man nok tage en snak med BRF Kredit. Da de er et af de få uafghængige kreditinstitutter. De fleste er desværre bundet sammen med en bank idag.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 12:04

Desuden ville jeg nok vælge en 6%, da den er tættes på kurs 100 og det vil koste dig lidt for meget at gå ned i 5%.
Kig her for dagens kurser på 20 og 30 årige lån :

http://www.rd.dk/Link/dagenskurser/

Der vil du se, at 20 årig 6 % er nærmest kurs 100. Men det kommer jo an på hvad du selv vil.... ??

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 23-07-02 12:14

Tjaaa zonker det har du nok ret i at det var LIDT kortfattet *GG* Men hva faen jeg ved jo kun hva jeg skulle ha givet da jeg ville ha ændret mine obligationer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 16:21

PS : vær opmærksom på at det jeg har vist IKKE er kurserne på flexlån, men derimod fastfroentede obligationslån på 20 og 30 år.

Hvis du går ind på www.rd.dk og vælger privat -> renter og kurser -> renteudviklingen vil du samtidig fpå et godt redskab til at beslutte hvornår du skal omlægge dine lån. Lige nu er kursen på vej ned, så det var måske en ide at vente og se om den kom længere ned ??

Accepteret svar
Fra : Jens_peter

Modtaget 160 point
Dato : 23-07-02 21:41

Jeg tror du og din bankrådgiver er gået fejl af hinanden. Du kan selvfølgelig altid indfri dit flexlån. Det er det man kalder et inkonvertibelt lån - og du kan derfor kun indfri det (inden det udløber) ved at opkøbe obligationerne i markedet. Kursen vil sikkert være tæt på 100 p.t. Ved udløb i 2003 kan du altid indfri til kurs 100.

Enhver bankrådgiver ved ovenstående - og det er ikke et argument at han/hun går glip af en forretningen. Forretningen er jo lige god - om du vælger rentetilpasninslån eller fastforrentede lån.

Iøvrigt en spændende øvelse du er inde på - den er vi mange som overvejer i øjeblikket.

Mit råd: Tal med din rådgiver igen - jeg er sikker på i er gået fejl af hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : Michael_H

Dato : 24-07-02 10:04

Tak for svaret Jens_peter.

jeg ved godt at kursen er for lav i øjeblikket... men med den udvikling aktiemarkedet har i øjeblikket skal kursen nok komme op. jeg regner med at konvertere hvis kursen er 95 eller derover.

Med venlig hilsen Michael