/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gå uden line
Fra : solveig
Vist : 501 gange
50 point
Dato : 19-07-02 22:24

Hej.
Jeg har en cairnterrier på 2 år, iøvrigt en rigtig dejlig hund. Indtil hun var ca. et år, kunne jeg have hende med på gå tur uden line, dog kun på størrer marker og i skove, aldrig på gå tur i byen. Dette kan overhovedet ikke lade sig gøre i dag, hun løber simpelthen væk, enten fordi hun kan høre noget spændende, eller se andre mennesker som hun lige skal hilse på, selvom de er meget langt væk. Jeg kan overhovedet ikke kalde hende til mig igen.
Er der nogen der har en god idè til hvordan jeg kan lære hende at komme når jeg kalder? Jeg har prøvet alt, lækre godbidder, sjove lege, underlige lyde osv.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 20-07-02 12:20

Hej Solveig

Ja jeg kan ikke komme med "de vise sten", men du kunne jo prøve at kontakte http://www.dansk-terrier-klub.dk/

Og om de måske kender til problemet , man kan jo altid spørge.
Håber du får det løst, så den igen kan gå løs

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : o9

Dato : 21-07-02 01:23

Du skal simpelhen til og i gang med at træne og du skalstarte hjemme i din egen have / mark eller andet indhegnet sted. Du kan ringe til Dkk og få nogle svar der. PÅ dkk sidder der folk til det sammen. eller du kan ringe til Roger Abrantes og få nogle gode svar hos ham og det er gratis.
Jeg har selv en cairn der gjorde det samme , så jeg gjorde det at jeg startede forfra me at træne ham. Da din cairn begyndte at ville lidt ud for sig selv , var lige tiden hvor de kommer i lømmelaldren og der har hun set at hun kunne narre mor. men et desideret råd kan jeg ikke give dig, for der er så mange at vælge imellem , det kommer jo også meget an på hvordan du og din hund har det på gåturene......
Jeg håber at du kan bruge svaret her Hej fra 09

Accepteret svar
Fra : pmj

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-02 08:40

Det lyder til at du har en dejlig selvsikker og initiativrig Cairn terrier. Det er helt naturligt at han vil udforske verdenen på nuværende tidspunkt.
Din opgave er at blive det aller-aller-bedste i verdenen.
Du kan finde en opskrift på et Virkeligt Pålideligt Indkald på min hjemmeside, men det betyder også, at det ikke er hverdagsindkaldet.
Indtil du er tilfreds med dit indkald bør du sætte en 10-15 meter line på ham, så han aldrig får succes med at rende hen og snakke med andre mennesker, hunde o.l.

Et godt indkald skal trænes dagligt. Når det er en naturlig del af gåturen at "mor" fløjter for at give en godbid eller lave noget sjovt/dejligt, kan linen tages af, men der skal fortsat trænes.

Med venlig hilsen

Pia Johnsen
www.entlebucher.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:03

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6Y349.5939$G3.786999@news010.worldonline.dk...

> Er der nogen der har en god idè til hvordan jeg kan lære hende at komme
> når jeg kalder? Jeg har prøvet alt, lækre godbidder, sjove lege,
> underlige lyde osv.
> Mvh
> Solveig

Du finder en stor mark eller lignende. Tag snoren af hende og sig FRI. Lad
hende løbe lidt, hvorefter du kalder på hende. Hvis hun ikke kommer, så løb,
VÆK fra hende. Altså modsat retning af, hvad hun løber. Kald glad på hende
mens du løber. Ros, når hun kommer. Sig FRI igen og gentag øvelsen, så hun
ikke forbinder det, på den måde, at hver gang hun kommer = nu skal hun i
snor.
Denne øvelse skulle virke. Gentag den jævnligt og brug kommandoen FRI, hver
gang du slipper hende løs. Så vil hun til sidst forbinde kommandoen FRI, med
leg, hygge og snusetid.

Hvis en hund ikke får lov, at løbe løs en gang imellem, vil den stikke af,
når muligheden byder sig. Hun er ikke så gammel endnu, så du kan sagtens, nå
at rette op på det.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 14:09

"solveig" skrev d. 07-08-02 08:34 dette indlæg :
> Hej.
> Jeg har en cairnterrier på 2 år, iøvrigt en rigtig dejlig hund. Indtil
> hun var ca. et år, kunne jeg have hende med på gå tur uden line, dog
> kun på størrer marker og i skove, aldrig på gå tur i byen. Dette kan
> overhovedet ikke lade sig gøre i dag, hun løber simpelthen væk, enten
> fordi hun kan høre noget spændende, eller se andre mennesker som hun
> lige skal hilse på, selvom de er meget langt væk. Jeg kan overhovedet
> ikke kalde hende til mig igen.
> Er der nogen der har en god idè til hvordan jeg kan lære hende at
komme
> når jeg kalder? Jeg har prøvet alt, lækre godbidder, sjove lege,
> underlige lyde osv.
> Mvh
> Solveig
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Er det en EDB-fejl eller har du virkelig gentaget sørgsmålet fra sidste
måned.

Se pkt. 8 under Besvarede spørgsmål.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 07-08-02 20:05

Hej
Jeg ved ikke hvad der er sket, men jeg har ikke gentaget spørgsmålet, så der må jo være EDB-fejl.
Mvh
Solveig