/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Problemer ang. hund!
Fra : sabrina
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 09-06-01 11:07

Hej!
jeg har en Cairn Terrie på 5 år, der er nogle små problemer med ham, som jeg håber nogle brugere af kandu.dk kan hjælpe mig med:

1. Han stikker af lige så snart han får mulighed for det. Jeg vil så gerne have, jeg bare kan gå en tur med ham UDEN SNOR! Kan nogle hjælpe mig?

2. Han gider ikke stå stille, når han skal soigneres? Hvis det f.eks. er i hovedet, drejer han hovedet til den anden side eller nedad/opad! Jeg er ved at være godt træt af det! Har nogen et råd?

3.Er der nogle der har erfaringer med selv at trimme en Cairn Terrie eller en race der ligner? Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det gik og måske få nogle tip?

Jeg vil blive meget glad, hvis nogle gad skrive tilbage.

Hilsen Sabrina.

PS. Min mail er: savanna_pony@hotmail.com

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 110 point
Dato : 09-06-01 11:53

Hej

Ja det kan være svært indimellem, men husk du er aldrig alene:

http://books.dreambook.com/terrier/terrier.html
http://www.dansk-terrier-klub.dk/
http://www.1klik.dk/emneindeks/category.asp?catID=906
http://www.edderkoppen.dk/Hobby_og_Fritid/Dyr/Hunde/side3.htm

her kan du spørge nogle andre der har samme hund som dig selv og måske finde det helt rigtige svar:
http://www.terrier.dk/skotte/guest/
hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 09-06-01 12:22

Hej Sabrina

Vores erfaringer med terrier, som er meget kloge hunde, at de godt kan lide at bestemme selv, når han løber sin vej, tolker vi det, som den vil fortælle dig noget, måske vil den sige til dig, at du ikke rigtig er tilstede når i går tur. Er jeres vaner blevet ændret fornylig? Hvor går i tur hende, er der noget som forstyrrer? Har i ritualer, sådan at han ved hvornår i går tur? Hvordan sankker du til ham? Min samlever fortæller mig, at det er meget vigtig (ikke mindst når vi her taler om en terrie), at hunden ved hvem der bestemmer, så du skal være bestemt, men også meget kærlig, i din kontakt med hunder. Hvad hedder han forøvrigt? For mig er en hund noget så personligt, at det føles underligt, at tale om ham uden at vide hvad han hedder.

Vi kunne godt bruge at vide om problemerne er nylig opstået, er de det, er det sansynligt at hunden reagerer på et eller andet i familen, da en terrier er meget intuitiv, og så er problemet et helt andet. Har han altid opført sig sådan, er det såmænd ikke forsent, med en kærlig, men bestemt omgangsform, det er vigtigt for dyr med ritualer, bestemte tidpunkter osv.

At han ikke vil stå stille, er vist ikke usædvanelig, at han vender den anden side til, kunne igen tyde på at han vil fortælle dig noget, akkurat som børn kan være demonstrative. Det er vigtig, at være meget tålmodig, bare blive ved, smakke kærligt med ham imens, du bestemt gennemfører den soignering du har til hensigt, love ham en godbid bagefter.

Vi kunne også godt bruge at vide om du er alene men hunden, eller I er en familie, hvis han generelt er svær at styre, er det lettets for hunden, hvis det er en bestemt, der for det meste tager sig af opdragelsen, er der mange i en familie, kan det være forvirrende, hvis hunder modtager modstridende signaler. Er du alene med ham, kan problemet være, at han følger dine svingninger, en hund kan fortælle meget om sin herre. Er der mindre børn tilstede, kan dette også være grund til at en hund begynder at opføre sig anderledes, føle sig overset osv.

Vi har ikke selv opdraget en terrier fra lille af, men har en rimelig godt kendskab til terrier rasen som helhed, vi har selv to hunde, som da også godt kunne trænge til lidt opdragelse ind i mellem.

Med Hilsen
Annette og Erik

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 09-06-01 14:53

Hej Annette og Erik.
Mange tak for jeres fine kommentar.
Min hund hedder Tarzan. Jeg er alene om at have ham.
Ang. at gå tur: Der er ikke blevet ændret noget,vi går tur på en rolig blind vej og kun en bil kommer i gennemsnit kørende når vi går tur. Jeg snakker roligt til ham under hele turen, roser ham når han sætter sig osv. Vi går for det meste kl. 7.15 og 18.00. Vi har prøvet alt muligt for ikke at få ham til at stikke af, det første halve år af hans liv gik vi tur med ham med snor - når vi så på tilbage vejen kom til vores egen vej kunne vi slippe ham løs, så gik han hele tiden 3 meter foran os, pludselig en dag, da han var ca. ½ år, blev det for kedeligt og han stak af lige da vi havde løsnet snoren. Siden da er det bare gået ned ad bakke. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham vænnet fra at stikke af!
Håber at hører fra jer igen, mange tak for rådet ang. soignering

Med venlig hilsen
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-01 19:14

Hej Sabrina

Prøv at skriv en mail til Jeanette Clausen. Hun er cairn-specialist. Har
selv tre og er træner i terrierklubben. Hendes email er:
cairnette@mail.tele.dk

Du skal bare hilse fra mig.

Held og lykke

Søs

sabrina <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en
news:XGlU6.1240$rs4.193876@news010.worldonline.dk...
> Hej!
> jeg har en Cairn Terrie på 5 år, der er nogle små problemer med ham, som
> jeg håber nogle brugere af kandu.dk kan hjælpe mig med:
>
> 1. Han stikker af lige så snart han får mulighed for det. Jeg vil så
> gerne have, jeg bare kan gå en tur med ham UDEN SNOR! Kan nogle hjælpe
> mig?
>
> 2. Han gider ikke stå stille, når han skal soigneres? Hvis det f.eks. er
> i hovedet, drejer han hovedet til den anden side eller nedad/opad! Jeg
> er ved at være godt træt af det! Har nogen et råd?
>
> 3.Er der nogle der har erfaringer med selv at trimme en Cairn Terrie
> eller en race der ligner? Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det
> gik og måske få nogle tip?
>
> Jeg vil blive meget glad, hvis nogle gad skrive tilbage.
>
> Hilsen Sabrina.
>
> PS. Min mail er: savanna_pony@hotmail.com
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-01 22:32

Hej

At være i tæt fysisk kontakt, virker truende på hunde, derfor vender din
hund hovedet væk (et dæmpende signal), hvis du så bliver irriteret eller
vred, må hunden bruge endnu kraftigere dæmpende signaler, og du er ude i en
ond cirkel.

Jeg vil meget varmt anbefale dig at købe Turid Rugås: De dempende signaler
(på norsk), den kan købes her www.canis.no

Havde jeg kendt denne bog, da jeg havde min sidste hund (en mangelfuld
præget og derfor bange hund), er jeg sikker på, jeg kunne vær kommet endnu
længere med ham, end jeg kom.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats
E-mail: feca@edb.dk
http://www.feca.dk

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:XGlU6.1240$rs4.193876@news010.worldonline.dk...
> Hej!
> jeg har en Cairn Terrie på 5 år, der er nogle små problemer med ham, som
> jeg håber nogle brugere af kandu.dk kan hjælpe mig med:
>
> 1. Han stikker af lige så snart han får mulighed for det. Jeg vil så
> gerne have, jeg bare kan gå en tur med ham UDEN SNOR! Kan nogle hjælpe
> mig?
>
> 2. Han gider ikke stå stille, når han skal soigneres? Hvis det f.eks. er
> i hovedet, drejer han hovedet til den anden side eller nedad/opad! Jeg
> er ved at være godt træt af det! Har nogen et råd?
>
> 3.Er der nogle der har erfaringer med selv at trimme en Cairn Terrie
> eller en race der ligner? Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det
> gik og måske få nogle tip?
>
> Jeg vil blive meget glad, hvis nogle gad skrive tilbage.
>
> Hilsen Sabrina.
>
> PS. Min mail er: savanna_pony@hotmail.com
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>