/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
politi lov
Fra : lassse
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 13-09-04 14:55

hej
jeg ville lige hører om der er nogle der ved hvor man kan finde hvilken lov der er om tågelygter..
Hilsen lasse

 
 
Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 14:59

Statens informationstjeneste har en hjemmeside hvor du kan finde alle gældende danske love.

www.retsinfo.dk

Kommentar
Fra : krakgt


Dato : 13-09-04 15:01

Hej Lasse
Dette link giver dig måske lidt yderligere informationer
http://www.motorhistorisk.dk/skema_cj.doc

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : lassse


Dato : 13-09-04 15:01

Hvor kan man søge på den side??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:04

Hvis det er Min du spørger om så prøv her:

http://147.29.40.91/_MAINRF_B537735885/1559

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:11

Når du kommer ind på mit første link, vælger du Kommando i valglinien. Du kommer nu ind på en simpel søgeside. Skriv Tågelygter så finder den 3 dokumenter i hvilke der alle står noget om tågelygter. jeg tror den du er interressereet i er den 2'nd.

Kommentar
Fra : krakgt


Dato : 13-09-04 15:12

Hej Lasse
Hvis det er min, er det nederst på side 2
mvh

krakgt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:12

Ja du skal altså lige vælge Pegasus først for at komme til databaserne.

Kommentar
Fra : lassse


Dato : 13-09-04 15:13

kan det ikke passe der er kommet en ny lov. ang. tågelygter. at man godt må kører med tågelygter og nærlys på engang???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:15

Ja, det var måske lidt kryptisk, men brug først dette link:

http://147.29.40.91/_MAINRF_B544237353/1016

På denne side vælger du Kommando i valglinien. Du kommer nu ind på en simpel søgeside. Skriv Tågelygter så finder den 3 dokumenter i hvilke der alle står noget om tågelygter. jeg tror den du er interressereet i er den 2'nd.


Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-09-04 15:17
Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-09-04 15:18

Tågeforlygter skal være monteret så de kan tændes/slukkes uafhængigt af bilens øvrige lygter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:22

Dova -> Som der står øverst min den side så er det forskrifter fra 2003. På Retsinfo får man altid de sidste nye Love og bekendtgørelser.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-09-04 15:23

I Tyskland f.eks. skal man ikke blive stoppet af Politiet med tågelygterne tændt sammen med nærlyset. Så får man i bedste fald en kraftig påtale eller, hvis det er emsige betjente, en bøde.


Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:25

min = på

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-09-04 15:25

Ja, men jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være blevet lovliggjort herhjemme, eftersom loven trådte i kraft i Tyskland sidste år, og med harmoniseringer inden for EU, tror jeg, at den samme lov er gældende her i landet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 13-09-04 15:29

OK dova. Jeg synes blot at når man har adgang til Retsinfo hvor alle nye og gamle love og bekendtgørelser er frit tilgængelige, skal man ikke nøjes med at TRO noget. Slå op og find det korrekte svar.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 13-09-04 15:53

Ifølge Detailforskrifter for køretøjer 2004, gælder disse regler for tågelygter:
De skal være anbragt højst 400mm fra vilens yderkant,
og mindst 250mm over vejbanen, men ikke højere end nærlyslygter.
De skal være tilsluttet så de kan tændes uafhængigt af bilens øvrige lygter til belysning.
mvh dova
Du må selv søge efter detailforskrifter fo køretøjer 2004, hvis du vil læse det.
Det er en pdf fil på 182 sider, og afsnittet med tågelygter er på side 60-62

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-10-04 20:06

Skulle vi så ikke lige se på det praktiske/tekniske nu da spørgsmålet ikke er lukket.

Hvis man har tågelygter tændt samtidig med nærlyset vil de ikke have nogen gavnlig effekt snarere tværtimod.
Tågelygter kaster en meget flad oval lyskegle som sammen med den lave lygteplacering har til formål at lyse ind under tågen der jo oftest hænger ½ m. over vejbanen. Det gode ved dette lys er at lyskeglen ikke bliver reflekteret af de fine vanddråber i tågen og derfor giver en bedr4e belysning af vejbanen og tænder man nærlygterne vil disse, der er højere placeret og med assymetrisk lyskegle, ramme tågen og lyset vil reflekteres og delvist blænde føreren som vi kender det fra fjernlyset der er endnu værre.

Godkendelse af svar
Fra : lassse


Dato : 03-10-04 12:12

Tak for svaret dova.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste