/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Juhler/Hjuler
Fra : Lykke
Vist : 1583 gange
100 point
Dato : 07-06-01 22:21

Hej

Jeg forsker i min mands slægt, -familien Juhler fra Gram i Sønderjylland.
Det starter med Anders Lauritsen (Hjuler) 1724-1806. Han var hjulmager i Tiset.
Han var gift tre gange og havde 14 børn.
Navnet Juhler begyndte ved hans børnebørn, men der er ingen tvivl at det kom af hans profession.

Det pudsige ved det hele, er at jeg har kontakt til en amerikaner, som også nedstammer fra en Anders Lauritsen Hjuler fra Tiset. Han var også hjulmager i byen fra 1813, dvs han var ca 70 år yngre end førstnævnte.
Tiset er en lille by og vi kæmper hårdt for at finde en sammenhæng, men det er ikke lykkedes for os endnu. Det kan også bare være tilfældigt.

Slægten bringer mig også til Varde, hvor Laurids Gjerlevsen (1813-?) og hans far Gjerlev Lauridsen (1776-1852) begge var Blegmænd. Der har jeg fået en utrolig god hjælp af Lokalhistorisk arkiv, som lå inde med en masse papirer på disse to mænd.

Jeg kommer til Fole, hvor en Jens Thomas Lausen (1872-?) er slagter.

Det fører mig til Agerskov, hvor jeg er stødt ind i navnet Sternsdorf. Mette Sina Sternsdorf (1796-?) datter af Christen Hansen Sternsdorf.

Hvis der er nogen der kender noget til disse navne, så vil jeg blive meget glad for at høre fra Jer.

Med venlig hilsen

Lykke Juhler

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-01 14:55

Hej

Den er nok lidt langt ude - men jeg har en Hjuler Lauritz Pedersen fra Hejls
: http://www.mobilixnet.dk/~mob93994/per01408.htm#0

Hilsen Thomas

"Lykke" <Lykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rmRT6.9789$R84.1221923@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg forsker i min mands slægt, -familien Juhler fra Gram i
> Sønderjylland.
> Det starter med Anders Lauritsen (Hjuler) 1724-1806. Han var hjulmager i
> Tiset.
> Han var gift tre gange og havde 14 børn.
> Navnet Juhler begyndte ved hans børnebørn, men der er ingen tvivl at det
> kom af hans profession.
>
> Med venlig hilsen
>
> Lykke Juhler
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Lykke

Dato : 08-06-01 18:01

"Thomas Jørgensen" skrev d. 08-06-01 14:55 dette indlæg :
> Hej
>
> Den er nok lidt langt ude - men jeg har en Hjuler Lauritz Pedersen fra Hejls
> : http://www.mobilixnet.dk/~mob93994/per01408.htm#0
>
> Hilsen Thomas
>
> Hej Thomas
Nej det er ikke langt ude. Jeg har faktisk også en med det navn, men han bevæger sig ikke 5 km fra Gram, så det er nok ikke den samme person, men alligevel tak for din oplysning.
Lykke
>
> "Lykke" <Lykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:rmRT6.9789$R84.1221923@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg forsker i min mands slægt, -familien Juhler fra Gram i
> > Sønderjylland.
> > Det starter med Anders Lauritsen (Hjuler) 1724-1806. Han var hjulmager i
> > Tiset.
> > Han var gift tre gange og havde 14 børn.
> > Navnet Juhler begyndte ved hans børnebørn, men der er ingen tvivl at det
> > kom af hans profession.
> >
> > Med venlig hilsen
> >
> > Lykke Juhler
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-01 09:33

On Thu, 07 Jun 2001 20:20:47 GMT, "Lykke" <Lykke.news@kandu.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg forsker i min mands slægt, -familien Juhler fra Gram i

Der er en radio/TV-journalist ved navn Annette Juhler-Kjær, vistnok på
DR, men man ved jo snart aldrig... )

>Det fører mig til Agerskov, hvor jeg er stødt ind i navnet Sternsdorf.

I Jonstrup-delen af Værløse bor en Ole Sterndorf - altså uden s -
flinkt fyr; musiker og højskolelærer bl.a.

Venligst
John

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 100 point
Dato : 10-06-01 11:15

Hej

Hvis du søge på krak.dk får du kun 3 med navnet Sternsdorf:
http://www.krak.dk/scripts/firmaresultat.asp?pub_id=KVWW&navn=Sternsdorf&vej=&HUSNR=&POSTNR_FRA=&BY=&omraade=&tlf=&soegeord=&data=t&soeginfo=%A0%A0%A0%A0%A0%A0S%F8g%A0%A0%A0%A0%A0%A0
det kan da være at nogen har samme rødder som din mand

håber det hjælper dig lidt videre
hjr

Kommentar
Fra : varg48

Dato : 06-01-03 11:55

Hej Lykke,
Min tip-tipoldefar hed Niels Lauritzen og var fra Tiset. Som ung giftede han sig til en gård i den nærliggende landsby Skjoldager. Han døde i 1815. Kan det være en bror eller et familiemedlem til din Hjuler?
med venlig hilsen
Asbjørn Skjoldager
varg48@hotmail.com