/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Problemer med bla. trådalger
Fra : skodkim
Vist : 1502 gange
10 point
Dato : 25-06-02 08:54

Jeg har nu igennem ca. et år haft et selskabsakvarium og har haft stor glæde af det. Der har altid været et acceptabelt niveau af alger deri, ikke noget som de to sugemaller ikke kunne kontrollere. Desværre har jeg med en ny plante fået introduceret nogle brune trådalger i akvariet, og de breder sig nu til resten. Hvad kan man gøre ved dem. Jeg har hørt at pragtbarber samt siamesiske algeædere kan spise dem. Er der nogen der har erfaringer med dette ?
Og hvordan er selskabeligheden for siamesiske algeædere (har guppier, plattier og neonfisk) ?

Desuden har jeg problemer med små runde mørkegrønne hårde klumper af alger på glasset. Nogen forslag til bekæmpelse ?

Jeg må erkende at akvariet får lidt for meget naturligt sollys i sommermånederne, men har ikke mulighed for at flytte det. Jeg har nu sat perioden med kunstigt lys ned fra 13 til 12 timer pr. dag. Håber at det kan hjælpe.

MVH
Jokke

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 10 point
Dato : 25-06-02 11:22

Hejsa
Det er sikkert sollyset, der er problemet. Prøv at dække siden mod solen af og brug rigeligt med neonlys, da det også mangles. Pas på med de siamesiske, de kan blive store og suge på de andre fisk,(egen erfaring).
Køb en rudeskraber og prøv ovenstående, så tror jeg, dit problem er løst.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-02 14:45

"skodkim" skrev
> Jeg må erkende at akvariet får lidt for meget naturligt sollys i
> sommermånederne, men har ikke mulighed for at flytte det. Jeg har nu sat
> perioden med kunstigt lys ned fra 13 til 12 timer pr. dag. Håber at det
> kan hjælpe.

Det er ikke fordi jeg har meget forstand på det, har selv kun haft
selskabsakvarium i et års tid.
Men mine alger forsvandt efter en måneds tid, da jeg begyndte rense filteret
og at skifte 1/5 af vandet ud ( med en slange, der sugede bundlaget rent)
hver 14. dag, og samtidig gik ned til kun 8 timers kunstig lys dagligt i
sommermånederne og 10 timer i vintermånederne. Jeg pillede de værst ramte
blade af, inden jeg gik i gang.
Måske vil det også kunne lykkes for dig?

Jeannette

Kommentar
Fra : skodkim

Dato : 25-06-02 16:23

Tak for de hurtige svar.

Til Nocom: Vi har i sommeråret forsøgt os med at sætte noget op til at beskytte mod sollyet. Siamesiske algeædere lyder ikke som noget for os ...

Til Jeanette: Vi skifter ca 1/5 af vandet ud hver uge. Som regel bliver bunden da støvsuget for "overskydende" skidt. Pumpen har vi indtil videre renset i alm. postevand hver uge, men efter at have læst bøger om emnet samt konsulteret dyrehandlere går vi nu over til kun at rense den ca. hver 4. uge og da i akvarievand.

til sidst vil jeg nævne, at vi her til sommer har haft problemer med at holde temperaturen nede i akvariet. Vi har på et enkelt tidspunkt set at den har været helt oppe på 29- 30 grader. Måske er dette også medvirkende til den store algevækst i akvariet for tiden.

MVH
Jokke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-07-02 20:23

"skodkim" <skodkim.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:_lUR8.86215$N46.2319626@news010.worldonline.dk...
> Jeg har nu igennem ca. et år haft et selskabsakvarium og har haft stor
> glæde af det. Der har altid været et acceptabelt niveau af alger deri,
> ikke noget som de to sugemaller ikke kunne kontrollere. Desværre har jeg
> med en ny plante fået introduceret nogle brune trådalger i akvariet, og
> de breder sig nu til resten. Hvad kan man gøre ved dem. Jeg har hørt at
> pragtbarber samt siamesiske algeædere kan spise dem. Er der nogen der
> har erfaringer med dette ?
>>
Har selv harft probs. med trådalger jeg købte 2 siamesiske flying fox prøv
det de er sq effektive