/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmvandsbeholder udskiftes til ???
Fra : gilund
Vist : 3164 gange
50 point
Dato : 23-07-04 01:52

Min varmtsvandsbeholder (110 l "tønde" ophængt på væg) er MEGET gammel og min EL-regning er "pludselig" blevet MEGET STOR.
Min mistanke falder på varmtvandsbeholderen selvom jeg også har et varmegenvindingssystem (med krydsveksler) og et varmelegeme på 8 kw med sidstnævnte er faktisk aldrig tændt.
Jeg opvarmer UDELUKKENDE mit 250 etage-m2 (150 i grund og resten på 1 sal) med mine 2 brændeovne og der ind/ud blæs i alle rum. Varmen hentes fra den ene brændeovn.
Varmelegemet i ventilationssystemet kan - uden brændeovnen er i gang - "vende" det kolde luftindtag (udendørstemperatur på ca. - 3 grader) til ca. + 12-14 grader i den luft der blæses ind i rummene.

Da jeg tror mit voksende EL forbrug skyldes mit MEGET gamle "skrummel" af en varmtvandsbeholder, vil jeg gerne investerer i en ny og forhåbentlig mere økonomisk beholder.

Hvor stor (liter) skal den være og er der en beholdertype/princip der anbefales ??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-07-04 09:45

Hvor gammel er din beholder?Hvilket mærke er det?
Hilsen Keldd(Blik og Rør)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 23-07-04 10:49

Prøv dig frem med at finde ud af hvor fejlen ligger. Hvis det ikke kan lade sig gøre at sætte en separat elmåler (kan lånes v. elværket) imellem, så prøv at slukke for hver ting i et døgn og prøv at regne dig frem til differencen i strømforbruget.

Jeg formoder det er en elvandvarmer du har og ikke en varmtvandsbeholder. Sådan en 110 liters bruger normalt ca 3 kw, og er billigere i brug end 30 ell. 60 liters.
Hvis det er en kombivarmer der er koblet sammen med varmeanlægget, kan der ske det at sikkerhedsventilen går i stykker så den begynder at fungere som opvarmningskilde af huset. Men sådan forstår jeg ikke at dit anlæg fungerer.

Jeg tror du skal undersøge dit 8 kw varmelegeme lidt nærmere.
Hvis det er elvandvarmeren der er skyld i problemet skal det være termostaten der er gået til så den "kører" hele tiden
men det skulle du kunne se på kontrollampen.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-07-04 13:44

kontroller sikkerhedsventilen,hvis denne ikke lukker tæt løber det varme vand lige ud i kloakken.Vandmåleren skal stå helt stille når der ingen forbrug er.Når du har badekar vil jeg anbefale dig en 110 l. beholder,ellers kan du nøjes med en 60 l. de nye beholdere er bedre isoleret og dermed mindre stilstandstab.Kik evtl.på følgende lwww.dqs.dk/vandvarmere.htm

Mvh

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-07-04 14:07
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 14:31

Jeg vil anbefale du tager kontakt til det lokale el-forsyningsselvskab, der har en kyndig tekniker der gratis kommer ud og måler og giver gode forslag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-07-04 19:41

Hvis beholderen er gammel,meget gammel,som du skriver,hvor tit har du så fået den renset for kalk?
Hvis det ligger lidt tungt med det,skal du regne med den er stoppet til med kalk.Få den lukket op
i bunden, så du kan se hvor slemt det er.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : gilund

Dato : 25-07-04 00:57

Jeg er en kvindelig novice på dette område og takker for de gode svar jeg har modtaget.

*Det ér en EL-vandvarmer (der sidder et varmelegeme i "beholderen").
*EL-vandvarmeren blev købt BRUGT og opsat for lidt mere end 7 år siden.
*Der er aldrig blevet fjernet kalk i beholderen.
*Der står en del ulæslig tekst på beholderen men jeg kan læse flg.:
Metro (Melginge-Danmark), 380 V, 3,- , 1981.

Det lyder som en god ide at få en kyndig tekniker fra det lokale el-forsyningsselskab herud, for at måler og giver mig gode forslag.

Tak for jeres hjælp. MVH Gitte

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-07-04 10:35

Ja det kan du gøre,men det er nok en vvs installatør du skal have fat i.
Din beholder er så fuld af kalk,at den ikke kan redes(sorry),og er også meget gammel.
Så hæng en ny 110l op, Ah du må hellere få vvs installatøren til det.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 19:13

gilund, jeg har selv en 17 år gammel elvandvarmer Metro magen til din, og foran på den er der en lille termostatlampe.
Når den lyser, bruger varmelegemet strøm,og ellers ikke. Og den bruger 3,1 kwh
Så kan det måske give dig en ide om, hvorvidt den bruger for meget.
Men som retningslinie skal du regne med, at hvis du tømmer beholderen for varmt vand, og lidt til så den skal opvarme 150 liter i døgnet, så koster det ca 3500,- om året til strøm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-04 19:34

En gammel Metro bruger ikke mere strøm end en ny, energi er uforgængelig, og 1 KWH laver 1KWH varmt vand.
Så bruger man 1L varmt vand fra en gl eller ny beholder, er fuldstændig lige dyrt, det eneste der kan være til forskel er varmeudstrålingen fra beholderoverfladen, og det afhænger jo af overfladearealet og isoleringsgraden.
Nu er de gl. beholdere slet ikke dårlig isoleret, men mange nye er jo nok bedre, men det afhænger også af hvor højt termostaten er skruet op.
Men en ting er sikker, det er at hvis du vil beholde den gl. beholder (og det syntes jeg du skal, da de kan leve "evigt"), så kræver det du passer den. Så du kan sagtens få skildt beklædningen i bunden, og åbne "mandedækselet", for at fjerne kalk, og indsætte en ny zink-tærestav for at beskytte beholderen mod gennemtæring. En zink-tærestav til din model kan købes i byggemarkeder eller ved VVS-mester.
Mange tror fejlagtig at en kalkbelægning omkring varmelegemet giver strøm/varmespild, nej det 3,1KW varmelegeme giver 3,1KW når lyset tænder og den dermed varmer. Men hvis belægningen bliver for stor, kan varmelegemet brænde af, fordi det ikke kan komme hurtigt nok af med varmen, men det er jo ikke sket her.
Men det er klogt at nedsætte temperaturen, med termostaten, hvis den sagtens kan følge med (Børnene rejst), fordi du sparer ved nedsat overfladeudstråling, og mindsker kalkudfældningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-07-04 20:09

Nu er der sikkert ikke ret meget vand i beholderen,men mest kalk,så få den åbnet ,og fortæl så her
om du kan få den tømt for kalk.Jeg har set beholdere,der var så fyldt med kalk,at det ikke kunne graves ud af dem.
Afhængig af hvor højt (Palle)thermostaten har været skruet op,kan kalken sidde utroligt fast,og så kan den altså ikke reddes.
Men kom med en udmeldding,når din VVS Montør har vurderet situationen.
En anden ting jeg (og sikkert de andre i tråden her)godt ville vide er,om du har cirkulation på dit varme vand,altså brugsvand,se om der er en pumpe i nærheden af VV.Beholderen.
Er der det,skal du regne med at en EL.beholder skal tømmes for kalk hvert andet år,da kalkafsætningen er stor,
når der også er pumpe.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 25-07-04 21:00

måske er der god økonomi i flere små beholdere (afhængig af installation ), evtl. 1 ved køkkenvasken på 5-10 l , og en ved bruseren på ca.60l

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-07-04 21:16

Hvis vi havde en plantegning af huset ,jej123,kunne vi bedre rådgive om det,men du er sikkert inde på noget der kan bruges,for huset er jo rimeligt stort.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 00:53

jej123 lige til orientering, er en 110 liter metro billigere i drift end de mindre, der er næsten 3/4 kwh til forskel på f.eks. en 30 liters og en 110 liters. men pallebhansen, de kan altså gå i stykker.
Den metro jeg har, er så en kombi der er koblet på varmeanlægget, og der er "inderkappen" gået til, så den presser brugsvandet ud i varmerørene. Og kun fordi jeg har ventiler på og kan lede anlægsvand uden om vandvarmeren, undgår jeg at der via den, bliver fyldt vand på anlægget hele tiden, så min metro kunne ikke holde evigt. Surt!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : gilund

Dato : 26-07-04 01:14

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-07-04 09:57

Ja,dova,det er set før.Vi kan også bare lade være at vaske os så meget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 11:23

Keldd