/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
GPz vs FJ (andet forsøg)
Fra : Thomas_Birch
Vist : 1646 gange
120 point
Dato : 22-07-04 13:46

Undskyld, det var vidst manglende erfaring med Kandu. Det var ikke min mening at lukke spørgsmålet, bare at sige tak til Pallenok. Jeg vil stadig gerne høre jer andres erfaringer med de to MC'er, hvad jeg skal passe på, hvordan jeg gennemskuer problemer inden jeg har købt den o.s.v. Jeg skulle bare lige have sparet et par points sammen først inden jeg kunne prøve igen.

Original spørgsmål:
Efter 12 år uden MC, er tiden kommet igen. Spørgsmålet er bare,hvad jeg skal købe.
Jeg er 34 år, og har egentligt ingen intentioner om at køre ræs, dog må dyret da gerne kunne komme rimeligt hurtigt over krydset. Og så skal den kunne bruges som touring-MC, d.v.s. marchfart 120 uden alt for mange omdrejninger.
Jeg kredser meget om GPz 900r og FJ 1100/1200, men kan ikke rigtigt bestemme mig. Hjælp mig lige lidt på vej. Er der nogen der kender til fordele/ulemper ved disse to. Hvad skal jeg tage mig i agt for. Hvordan ser det ud med reservedele/reservedelspriser. Jeg regner med at sigte efter årgang 84-86, måske en selvhenter fra tyskland.
Jeg glæder mig til jeres komentarer.
Mvh Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-04 13:50

Gå til en MC forhandler og hør hans mening, og hvis du får mulighed, så prøv en tur på begge modeller, måske bliver det en helt 3. model du sidder og kører bedst på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-04 16:51

Ud over det jeg foreslog i dit første spørgsmål, vil jeg foreslå noget helt,helt andet ,bl.a. fordi du skriver det med lave omdrejninger.
Nu ved jeg ikke hvordan du har det hvis man siger BMW.
Nogen rynker straks næsen helt op i panden mens andre skriger af grin og kalder det en gammelmandsMC.
Men den årgang og det behov du nævner som krav til din kommende MC, lyder helt sikkert som BMW K100.
Du skal lede meget længe for at få mere driftsikker og velkørende maskine. Reservedele er billige og aldrig problemer med at skaffe.
Og sporty kan den absolut også være. Går ud fra du kender modellen, FJ 1200 fik på et tidspunkt skyld for at have skelet temmelig meget til K 100 RS-erens design.

Måske kan prisen afskrække, jeg kender ikke rigtig priserne på de to du nævner i forhold til.

Kommentar
Fra : jcda

Dato : 23-07-04 14:25

Hej Thomas.
Du skal selvfølgelig købe en Yamaha fj 1200.
Den motor er efter sigende ikke til at slide op og så er den bjørnestærk i mellemområdet.
Kørestillingen er også mere touringpræget end gpz 900´s ,og så er der mange flere at vælge mellem.
Mvh J.C.Damsgaard

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 19:28

Politiet fik på et tidspunkt nogen FJ 1200, Og de havde efter sigende mange problemer med dem.
Jeg talte med en af dem engang, og spurgte hvad han syntes om Yamahaen: Det var en oplevelse, men ikke en han håbede at andre ville få. Det hjalp jo ikke meget at skidtet kunne køre stærkt når de aldrig ville starte når der virkelig var brug for at de skulle rykke hurtigt ud.

Jeg ved ikke med lige Fj 1200 med hensyn til at skaffe stumper, men Yamaha i det hele taget har ry for at være sløve med leveringstider på reservedele.
Har læst adskillige historier i Touring-nyt om folk der har måttet vente 4-6 måneder på en reservedel, og så er der jo ikke meget sæson tilbage.

Kommentar
Fra : jcda

Dato : 29-07-04 09:56

Har du overvejet en Honda CBR 1000 ?
Den rykker også helt pænt.

Kommentar
Fra : Thomas_Birch

Dato : 01-08-04 13:54

Hej J.C.Damgaard og dova.
Vedr. CBR, så er den vist lige den tak dyrere, og så vidt jeg har hørt, også i reservedele. Jeg kender meget lidt til den, men OK, det er da en fed kværn. Måske lidt for meget pakket ind i kåbe efter min smag. Og vedr. BMV, så er den da også ret sej, men den lider lidt under samme problem som CBR'en: En tak for dyr til mig. Mit budget siger max. 45-50.000 incl. en dragt. Lidt stramt, men det er desværre vilkårene:-|
Men måske skal jeg revurdere min opfattelse, da det ikke lyder som om, at der er ret mange der har noget godt, (eller bare noget) at sige om mine to drømmecykler. Er reservedele virkelig så svære at skaffe til Yamaha'en? Er der ingen der kender noget til GPz'en?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 120 point
Dato : 01-08-04 16:02

GPz´en er en pæn MC.
Kender den ikke så meget,
men fandt lidt om den ved at søge på nettet.
Du skal blive langt væk fra årgang 84 og 85 og også 86 hvis det er en 85-model der førest er indregistreret i 86.
De årgange havde mange "børnesygdomme":

Træg i styretøjet
For varm motor p.g.a.forkerte termostatfølere
Dårlig accelleration
Klapren i venstre side af motoren p.g.a. sideslør i knastkæden
Startproblemer og ustabil tomgang
Generel dårlig motorydelse
Og periodevis total strømsvigt til tændingen

Men det skulle så være rettet på de senere modeller (det må man sgu da håbe)

Jeg kender et par stykker der har Fj 1200. De er sådan set glade for dem, men har haft en del udgifter til renovering af motoren. Men det afhænger vel også lidt f hvordan de bliver behandlet.
Men du må da ud at kigge på brugtmarkedet, måske bestemmer du dig for noget helt andet.
Jeg vil alligevel nævne en XJ 900 igen.
Hvis jeg skulle skifte min lille Suzuki ud med en Yamaha, blev det helt sikkert sådan en der vandt.

Men fortsat Held og Lykke i jagten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 16:05

Glemte lige:
Det om GPZ en fandt jeg på en tysk side der hedder Patricks Kawasaki GPZ900R Page
www.900r.de/

Kommentar
Fra : Thomas_Birch

Dato : 01-08-04 19:06

Tak dova. Det var et godt svar, og sådan noget jeg ledte efter.
Er der andre der har lignende erfaringer, vil jeg gerne høre dem.
Mvh Thomas

Kommentar
Fra : krathlusker

Dato : 08-08-04 23:20

Hej Thommas.

jeg vil bare lige fortælle dig at der er en dansk www.fjclub.dk side der kan svare på alle dine spørgsmål.

mvh krathlusker

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Birch

Dato : 24-08-04 19:42

Tak for svaret dova. Jeg er glad for de små fif om GPz'en, det var ellers ikke helt usandsynligt at jeg var sprunget på nakken af sådan en fætter og havde købt den. Fremover vil jeg kigge efter de lidt nyere (og dyrere, desværre:-/)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 19:49

Jamen god fornøjelse med det

Hilsen dova