Hej home2.
Tillykke med din nye bil..
Mht. din ujævne tomgang har dette ikke så meget med tomgangsskruen at gøre(rigtig tomgang er 800 O/min), men er nok nærmere som du selv siger du før har hørt, nogle utætte vacuumslanger..( er det i 9 ud af 10 tilfælde)
Måden du kan kontrolerer dette på hjemme i indkørslen uden at skulle bruge diverse testudstyr er:
Du starter med at køre bilen varm..(kør evt. ned til tanken og hent en dåse diesel/bezin-start, for den skal du bruge senere)
Når dette er gjort la' du den stå i tomgang til motoren "falder til ro"..
Så tar' du den dåse diesel/bezin-start og sprøjter forsigtig nede omkring karburatoren, indsugnings-manifoldet og ALLE vacuumslangerne. (pas på ikke at sprøjte direkte eller for tæt på luftfilterkassen da dette kan gi negativt resultat uden at det er en egentlig fejl.
Hvis motoren ændre adfær (Omdrejninger mv.) er det en utæthed der trækker falsk luft.
Hvis der ingen ændring er, ligger fejlen jo så et andet sted og dette er altså svært at svare på uden at have set eller hørt bilen..
Startproblemer:
Lige præcis den motor med den karburator er meget kendt for sine start problemer ved varm motor, så dette er svært at gøre noget ved da det skyldes slitage på karburatoren..
Måden at starte en toyota 2E motor med variabel venturi karbrator (som er den du har på) er at holde speederen i bund når nøglen drejes til "start".. (speederen skal s'følig slippes i det øjeblik at motoren starter (hvilket den som regel gør langsomt på disse motorer)
Startproblemer ved kold motor er nu ikke så normalt på 2E motoren.. Hvis man ellers lige træder 2 gange på speederen inden man drejer nøglen plejer de at springe igang..
Men hvis det er ved kold motor du har start problemer kunne det måske tyde på at du havde en eller anden karburator fejl... Den karburator du har på er nu heller ikke verdens bedste.. den er kendt for en del fejl.
At få renset så'n en 2E-vv karburator koster omkring 400,- kr på et Frit Autoværksted (prisen er betydelig højere på et Toyota værksted)
En direkte fejl på karburatoren der er så slem at bilen køre så dårlig som du beskriver er utrolig sjældent på den type karburator, så mit råd er nok at efter du har prøvet det lille hjemme-trick er , at du kigger ind forbi et godt værksted og får dem til at lægge et øre til, og evt få en 4-gas test..
Held og lykke..
NitroOS