/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
dyrplageri
Fra : snusi
Vist : 852 gange
75 point
Dato : 22-06-04 20:03

Hej.

Jeg var på shoppingtur i dag, og da jeg kom tilbage til bilen, så jeg en hund sidde i en parkeret bil. Jeg bliver simpelthen så harm over at mennesker kan være så onde. Er de ikke klar over hvor varmt der er i en bil på denne årstid.

Da jeg kom lidt tættere på bilen, så jeg en seddel som sad fast ved vinduesviskeren, og jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at se hvad der stod .

"Dyrplageri" stod der, og vi kom til at snakke om hvad der kan ske hvis der nu er nogen der har set vedkommende sætte sedlen der. Må man det?

Jeg har faktisk ofte selv tænkt på at sætte sedler på de biler hvor der sidder hunde i, når det er så varmt, men da jeg er en "kylling" har jeg ikke gjort det

snusi

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 22-06-04 20:06

Kedelig oplevelse. Disse mennesker burde selv have lov til at side der i et par timer...

Men jeg vil ikke tro at det er ulovligt at lægge en seddel under viskeren. At kalde én for dyrplager er ikke ulovligt, men hvis der nu havde stået noget så som, dumme nar, svin eller lign. kan dette andmeldes til politiet.

Mordex.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-04 20:07

Det er da ikke ulovligt at sige sin mening.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-06-04 20:08

jeg tør heller ikke man kan netop blive rigtig overfuset. ¨Men jeg syntes at det er dyrplageri. også inden for dette. Så i TV. iaftes om en dame og hund, hun havde sultet bare fordi at hun skulle have den med i kabinen.
Öm man må eller ikke må- ved jeg ikke- men der er nok nogle her da kan give svar.
Karin

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 22-06-04 20:11

Hvorfor en seddel og ikke bare ringe og melde dem?????????????????????????

Accepteret svar
Fra : DCH

Modtaget 85 point
Dato : 22-06-04 20:16

Hej alle

Jeg er helt enig med jer I at man burde sætte en seddel - dog er det iflg loven tilladt hvis hunden lider - fx. der ikke er åbnet et vindue at smadre et side vindue på bilen. Så længe man ikke smadre forruden eller bagruden vinder man "sagen".

Kan faktisk fortælle at en af mine bekendte smadrede et vindue på en bil forleden og ejeren blev vildt sur, men da politiet hørte om det fik hundeejere en bøde..

Med venlig hilsen

DCH

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 20:18
Kommentar
Fra : jilianda

Dato : 22-06-04 20:19

OG DERFOR SKER SÅDANNE DYRE-MISHANDLINGER IGEN OG IGEN OG IGEN, JEG TROR AT MAN, MENS MAN STÅR OG HARMES OVER DET STAKKELS INDLUKKEDE DYR, OG DER MÅ JO VÆRE FLERE, SKULLE MAN VENTE TIL EJEREN KOM OG, SÅ SIMPELTHEN KOLLEKTIVT RÅBE OG SKÆLDE PERSONEN HÆDER OG ÆRE FRA, DET KUNNE JO SÅ VÆRE AT, VEDKOMNE TÆNKTE SIG OM NÆSTE GANG HUNDEN SKULLE SIDDE ALENE I BILEN !! ALTSÅ.........VI SKAL IKKE ALTID BRUGE SÅÅÅÅ LANG TID PÅ AT TÆNKE MEN VI SKAL FANME VÆRE BEDRE TIL AT HANDLE !!

Kommentar
Fra : return

Dato : 22-06-04 20:20

har en gang læst om en lile hund der sad inde i en bil og hvor vinduerne var lukket og direkte i solen de to som kom forbi den bil knuste simpelthen en rude og hev hunden ud så den kunne få vand og luft men den kom sig aldrig og døde nogle dage senere ja nogle mennesker tænker kun på sig selv og ikke deres kæledyr før det er for sent i sådanne situationer

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-06-04 20:29

Hey helt enig return.. hvis jeg ser en hund i den samme situation. så smadre jeg fadme osse ruden.. det er sikkert..

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-06-04 20:30

Hov Glemte at skrive at hvis de så bliver sure så kan de jo prøve at melde mig.. så skal de se hvad der sker... evt en god ide at tage et billede af den stakkels hund inden man smadre..

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 22-06-04 20:38

Hej
Så skulle jeg godt nok smadre mange vinduer i biler, jeg ser ofte hunde sidde i en varm bil, og vil gerne gøre et eller andet, men er i tvivl om hvad.

Håber at hundeejeren som havde fået sedlen, har det rigtig dårligt.
Jeg ville gerne have været på p-pladsen da ejeren kom tilbage til bilen, for at se hans/hendes reaktion.

Det kunne faktisk være en rigtig god idè hvis vi alle ville sætte sedler på de biler hvor vi ser hunde sidde i denne varme.

Snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-04 21:06

Hvis det nu havde været et barn man var vidne til blev "mishandlet" havde man pligt til at anmelde det. Jeg tror faktisk det samme gælder for dyr. Og der er det så nok en god ide at vide ca. hvor længe dyret opholdt sig i bilen. Det er jo ikke sikkert det har drejet sig om særlig lang tid. Men det er utroligt at folk aldrig bliver klogere, det er jo næsten hvert år man hører om hunde der dør efterophold i varme biler, og jeg tror nu at den eneste der kan have noget imod at der sidder en seddel på bilen, er hundeejeren fordi det , forhåbentligt, giver vedkommende dårlig samvittighed.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 22-06-04 21:44

Hej.

Der bliver meget hurtigt MEGET varmt i en bil på denne årstid.

Bilejeren er jo næsten ikke inde i bilen, før alle ruder bliver rullet ned, hvilket vel betyder at de heller ikke kan holde ud at opholde sig i en bil i den varme.

snusi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-04 21:57

Det er nok ikke ondskab, men tankeløshed (læs: dumhed) der får folk til at lukke deres bil hermetisk så hverken inventar eller hund bliver stjålet.
En varm sommerdag på en en parkeringsplads i en by hvor ikke en vind rører sig vil bilen blive frygtelig varm selv om vinduerne er rullet ned så vovsen skal entenmed hele vejen eller slet ikke!

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 22-06-04 23:00

Tak for svaret DCH.

Når det er tilladt at smadre et sidevindue, er det vel også tilladt at sætte en seddel på bilen, tror jeg.

Derfor accepterer jeg denne kommentar, det var ikke nemt. Det er dog dejligt med så megen respons på mit spørgsmål. Det er også dejligt at se at vi faktisk alle er enige om at enten skal hunden blive hjemme, eller også skal den med hele vejen. Den skal IKKE blive i bilen.

Jeg kunne dog ønske at vi sammen kunne blive enige om at sætte sedler i de biler hvor vi ser at hunde opholder sig i denne varme.

snusi

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 22-06-04 23:02

Det jeneste jeg kan og vil sætte, er min knytnæve i ansigtet på ejerne af de stakkels dyr

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-04 23:05

Jeg tror man kan regne ud, om det er for varmt for en hund i bilen. Hvis man har siddet i en bil en dag hvor solen skinner, ved man, at man bliver stegt levende, bare det er omkring 20 grader udenfor. Hvis hunden sidder og gisper, så tyder det på, at hunden har det for varmt. Vi tager ALDRIG vores hund med, undtagen om vinteren, hvis den skal sidde så meget som to min. i bilen, hvor den står stille (lyskryds undtaget).
Når/hvis jeg ser en hund efterladt i en bil, vil jeg enten vente på ejeren og så give ham/hende en god gammeldags skideballe (så kan de blive sure eller lade være), eller også vil jeg ringe til politiet og anmelde dyremishandling. Hvis hunden ser ud til at have det dårligt, vil jeg smadre ruden - og hvis jeg ikke kan det, få en anden til det. En ejer der er så dum at lade sit dyr sidde i bilen, burde fradømmes retten til at have dyr. Og så vil jeg give Mordex ret. Lad dem selv sidde nogle timer under samme forhold som hunden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Signepigen81

Dato : 22-06-04 23:19

Hej,

Jeg er helt enig - ALLE burde sætte små sedler under viskeren, når man er vidne til sådan dyreplageri!
Jeg ved bare ikke, om det er lovligt. Jeg var engang med min klasse til en rundvisning og spørgetime på et ministerie inde i Kbh (kan ikke huske, hvad det var for et). Men jeg kan huske, at manden fortalte at det var ulovligt at kalde et andet menneske for noget - hvilket man jo egentlig gør ved at sætte en seddel i forruden på vedkommendes bil.
Mandens eksempel var, at danskerne ikke må kalde XXX for rascist (en kendt dansk politiker). Mange synes jo, at XXX er det, men man må ikke skilte offentligt med, at man synes det... (Noget i den retning). Men hvis man har billeder af selve handlingen, så har man jo også bevis for sin udtalelse - Gad vide om det så er okey...?
Nååh, det skal man nok andre steder hen for at finde ud af...

Men er i hvert fald helt enig...

Måske man skulle lave en forening som lavede disse små sedler til mishandlernes forruder...

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 23-06-04 07:43

Hej Snusi og alle I andre........

Ja det er det da også - små sedler der på en eller anden måde fanger interesse da man ofte oplever (synes jeg) de reklamer der bliver sat i vinduet ryger ud inden man har kigget på dem.....
Men husk på at loven er på din side hvis du ser en stakkels hund sidde i en varm bil.

God sommer

DCH

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 23-06-04 08:58

Hej alle sammen

Jeg kan sagtens følge jer alle sammen - og jeg har også selv været med til at ringe til politiet fordi en hund havde siddet længe i bilen - men når man læser at nogle af jer ligefrem vil vente på ejeren og give ham/hende en på tuden eller overfuse dem verbalt - så står jeg faktisk af. For hvem af jer ved, hvor længe hunden har siddet i bilen. Fordi en hund sidder og gisper er det jo ikke ensbetydende med, at den har siddet i bilen længe. Når jeg har været ude og løbe med min hund - så gisper den også. Og det gør den fordi den kun kan svede med åben mund - en hund kan ikke svede ud gennem kroppen som vi andre kan. Og jeg må indrømme, at hvis jeg standsede på vej hjem fra stranden efter en løbetur - og jeg lige skulle ind til bageren - og jeg så blev mødt af en flok højtråbende aggressive mennesker fordi hunden havde siddet 2 min. i bilen - så er jeg stået af. Før man reagerer er man jo nødt til at sikre sig, at hunden virkelig er "mishandlet" - man kan efter min mening ikke bare drage konklusioner fordi hunden sidder og gisper - det gør min lab. altså meget tit - jo større hunde, jo mere gispen.

God sommer til jer alle
KH Mapse

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 23-06-04 09:46

Ja, spørgsmålet er jo besvaret, men jeg synes alligevel jeg lige vil komme med en kommentar.

Jeg går en del på udstilling med mine hunde. Til disse udstillinger advarer DKK eller arrangøren altid omkring hunde i varme biler. Men, men..... Alligevel sidder der altid hunde i bilerne, som ikke har det godt, og som bliver hjulpet ud af andre mennesker. HVAD sker der over i hovedet på disse ejere??? Har de ingen fornuft, medfølelse osv. for deres hunde. Og det er endda mennesker, som koncentrerer sig meget om hunde (men åbenbart ikke om deres velbefindende).
Sidste sommer var min kæreste, vores 2 hunde og jeg på stranden en dejlig sommeraften. Der var varmt og der var rigtig mange mennesker. Da vi går ned mod vandet opdager vores hunde en pibende hund (Golden Retriever) i en MEGET varm bil. Hunden så frygtelig ud, gispede efter vejret og kradsede på bildøren. Uden jeg nåede at tænke mig om havde min kæreste smadret sideruden med en stor sten og hunden stak hovedet ud. Desværre fik den en lille rift på snuden, men havde det der "tak-blik" i øjnene. Derefter ringede vi efter politiet, som kunne konstatere at ejeren før har fået en påtale omkring at have hund i varm bil.
Ejeren var åbenbart ikke lige i nærheden, så vi fik ikke "æren" af at hilse på ham. Men politiet ventede tålmodigt på ham, og ved gud, hvor vil jeg håbe at han har fået frataget retten til at have dyr.

Dette var blot hvad jeg havde på hjertet. Og så en lille reminder: "Husk at nogle folk har Air-Condition i bilen (inkl. mig selv), hvorfor hundene ikke altid, men ofte, sidder i en varm bil".

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 23-06-04 10:33

Jeg er fuldstændig enig med dig MissXX - for selvfølgelig skal vores hunde behandles ordentligt - og godt at vi er mangen der reagerer på hunde der bliver mishandlet, men som du også selv skriver - "Husk at nogle folk har Air-Condition i bilen, hvorfor hundene ikke altid, men ofte, sidder i en varm bil".

Man skal selvfølgelig altid have i baghovedet at bilen hurtigt bliver MEGET varm og derfor SKAL hundene ikke sidde ret længe før de har det for vamt - men jeg mente bare med min kommentar, at man lige skulle vejre situationen inden man smadrede bilruden.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 23-06-04 10:33

Jeg er fuldstændig enig med dig MissXX - for selvfølgelig skal vores hunde behandles ordentligt - og godt at vi er mangen der reagerer på hunde der bliver mishandlet, men som du også selv skriver - "Husk at nogle folk har Air-Condition i bilen, hvorfor hundene ikke altid, men ofte, sidder i en varm bil".

Man skal selvfølgelig altid have i baghovedet at bilen hurtigt bliver MEGET varm og derfor SKAL hundene ikke sidde ret længe før de har det for vamt - men jeg mente bare med min kommentar, at man lige skulle vejre situationen inden man smadrede bilruden.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 23-06-04 10:33

Jeg er fuldstændig enig med dig MissXX - for selvfølgelig skal vores hunde behandles ordentligt - og godt at vi er mangen der reagerer på hunde der bliver mishandlet, men som du også selv skriver - "Husk at nogle folk har Air-Condition i bilen, hvorfor hundene ikke altid, men ofte, sidder i en varm bil".

Man skal selvfølgelig altid have i baghovedet at bilen hurtigt bliver MEGET varm og derfor SKAL hundene ikke sidde ret længe før de har det for vamt - men jeg mente bare med min kommentar, at man lige skulle vejre situationen inden man smadrede bilruden.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 23-06-04 10:34

Jeg er fuldstændig enig med dig MissXX - for selvfølgelig skal vores hunde behandles ordentligt - og godt at vi er mangen der reagerer på hunde der bliver mishandlet, men som du også selv skriver - "Husk at nogle folk har Air-Condition i bilen, hvorfor hundene ikke altid, men ofte, sidder i en varm bil".

Man skal selvfølgelig altid have i baghovedet at bilen hurtigt bliver MEGET varm og derfor SKAL hundene ikke sidde ret længe før de har det for vamt - men jeg mente bare med min kommentar, at man lige skulle vejre situationen inden man smadrede bilruden.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-06-04 20:10

Hej igen

Der stod "dyrplageri" på sedlen og ikke dyrplager, så det er jo ikke ejeren der bliver kaldt noget overhovedet. Vedkommende bliver bare gjort opmærksom på at det han/hun gør ved hunden er dyrplageri.

Jeg synes ikke at man skal stå og vente på ejeren, ingen ved jo hvor lang tid der går før vedkommende kommer tilbage igen, og hvordan han/hun vil reagere når vi råber til dyrplager efter ham/hende.

Jeg synes stadig at vi skulle sætte sedler i viskeren, og som nogen skriver vil sedlen måske blive smidt væk, som de forskellige reklamer der jo ofte sidder i viskeren, men jeg tror alligevel det giver stof til eftertanke hos bilejeren, hvis der står "dyrplageri" på en seddel. Man har jo lov at håbe

snusi