/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømforsyning lugter svedent
Fra : tadeo
Vist : 862 gange
70 point
Dato : 19-05-04 11:12

Jeg har lige købt en ny PC, Antec Sonata med CPU 3 Ghz, strømforsyningen lugter ikke godt og bli´r meget varm, der er monteret en ventilator bag på kabinettet, skal den blæse ud eller ind, jeg mener den skal blæse ind, leverandøren siger den skal blæse ud, hvad er rigtigt?
Jeg har taget sidebeklædningen af, det har tilsyneladene hjulpet, lugten er blevet mindre, kan strømforsyningen ha´ taget skade?

Mvh.

tadeo

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 19-05-04 11:19

Den skal blæse ud. Den skal jo af med det varme luft, ikke suge varm luft ind
/Thomas

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 11:36

Ny elektronik lugter ofte. De er de famøse Brom brændhæmmere og isoleringen du kan lugte. Lugten aftager efter omkring 24 timers konstant brug. Altså lad den køre 1 døgn. Sluk den nogle timer og så skulle det værste være overstået.

..og ja den skal blæse ud. Hvis der er et indtag med blæser andre steder f.eks. ved CPU'en skal den blæse ind.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 80 point
Dato : 19-05-04 12:18

Ud eller ind er i princippet rystende ligegyldigt. Luftskiftet i kabinettet bestemmer resulterende køleeffekt. Små køleblæsere er normalt altid forsynet med skyggepolsmotorer og kan kun rende en bestemt vej. Normalt suger blæserne altid ud fra kabinettet og diverse gæller mv er udformet således at erstatningsluften kommer ind der hvor behovet er. Om luften suges ind i kabinettet eller tvinges ind vha blæseren har kun marginal forskel.

Strømforsyning kan som Molo sige "svede" lidt i lakken. Aftager det ikke efter et par dage, bør du overveje at gøre vrøvl. Som Molo siger, lad den gøre, vil den brænde af, gør den det, og du smækker den på disken og forlanger en ny.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 12:51

Mht. CPU køleren er det ikke ligegyldigt om den blæser ud eller ind. Den SKAL blæse ind. Princippet er det samme som en støvsuger : Sæt hånden foran en støvsuger munding der suger. Ikke megen retningsbestemt køling der. Prøv så (..hvis din støvsuger kan) at vende luftstrømmen så den puster i stedet og sæt hånden foran mundstykket. Der er en tydelig forskel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-04 13:21

For slet ikke at snakke om forskel på varmt og kold luft! Så det er en god ide at have en blæser nederst i fronten der suger koldt luft og så 1 extra blæser i toppen bagerst der suger den varme luft ud! Det giver en god ventilation i kabinettet!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-04 16:28

Molo. Du roder grusomt i principperne. En støvsuger præsterer en relativ lille luftmængde og et højt tryk. ALmindeligvis omkring 150 m3/h ved 20000 Pa. Dette giver en ganske alvorlig temperaturstigning idet al den indfyrede effekt i motoren omdannes til varme. 15 - 20° er ikke ualmindeligt. En lille pc-blæser præsterer måske 100m3/h ved 3 - 4 Pa. Der vil temperaturstigningen være mindre end 1°. Sammenligningen er derfor ægte æble/pære-sammenligning og nærmest hen i hundens unævnelige. Korrekt at du på tryksiden af en lille axialventilator har en smule impuls der kaster luften væsentlig længere end du kan suge den - om man så må sige.

Vil du vide noget om ventilator/pumpe-teori og køling så spørg, istedet for at gætte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-04 16:29

..og det er ikke CPU køleren vi taler om, men køleblæseren til kabinettet.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 16:57

3773 -> Mht. kabinet har du så evig ret, men med hensyn til CPU køling er du altså på gyngende grund. Det er mængden af luft og hastigheden af denne, der bevæger sig over en overflade der afgør 'chill-faktoren'

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 19-05-04 18:41

Tak for svaret 3773.

Der er jo garanti efter købeloven, jeg ser om strømforsyningen står af, lugten er aftaget, så tiden vil vise hvad der sker.

Mvh.

tadeo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-04 19:14

Blæseren ved udgangen af stømforsyningen suger normalt fra kabinettet og ud.
Det er vigtigt at luften så kan komme videre ud og ikke tilbage til kabinettets indsugning - altså comp må ikke stå "indelukket"
Emesen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 19-05-04 21:25

Det er rigtigt som du skriver emesen med hensyn til comp placering, jeg har da også ændret lidt på luftens afgang fra comp så der er fri udblæsning som jeg vil udtrykke mig, det er nok en overset faktor for andre en jeg, netop når der sidder en stor blæser under strømforsyningen.
Comp er holdt op med at "svede" den har kørt siden middag, men jeg overvejer da at montere en blæser i front.

Tak for kommentarer og råd.

Mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-04 08:36

DU tager så evigt fejl Molo. En køleflade er ikke lavet af kød og blod. Ergo er der ikke tale om chill faktor, men simpel varmeoverføring. Da vi allerede har fastlagt at luftmængden i kg/h time er ens både på suge og trykside af ventilatoren er det i princippet ligegyldigt og du trykker eller suger. En ganske anden parameter er at ventilatoren har en hastighedsenergi på tryksiden - det har du næsten ingenting af på sugesiden. Derfor trykker du ind på CPU'en. Derfor trykker du sjældent ind o kabinettet - idet du derved vil kunne danne en luftstråle ind i kabinettet - dette vil være uønsket, idet du derved får en dårlig luftfordeling..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-04 15:33

I det arktiske klima er man udsat for ekstreme vind og temperatur forhold og jo mere det blæser , jo koldere føles det.

Den ækvivalente temperatur (Chillfaktor), der i stille vejr giver samme afkøling af menneskekroppen som den, man oplever når man samtidig eksponeres for lave temperaturer og vind, er et vigtigt redskab når man skal beskytte sig mod kulden.

Aluminium (køleribber) er jo ikke af kød og blod. Ved strygning af en køleribbe med køleluft er den lavest opnåelige temperatur lig den luften har. Dette kræver iøvrigt en uendelig høj lufthastighed. Når man taler om chill-faktor - ja så se ovenfor beskrevet.

Så lærte du det Molo!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-05-04 17:19

En kommentar til alle I (nørder), en betegnelse jeg absolut ikke er glad for, men lad det nu være.
Jeg er glad for den hjælp jeg har fået, men at dette skulle udvikle sig til en diskution med varierede opfattelser og definitioner om alle de faktorer der påvirker hvordan man har placeret en blæser i en comp, det kan ikke interessere ret mange brugere af kandu.dk da jeg ikke tror at mange forstår disse faktorer.
Venligst formuler jer så alle ikke med en højere uddannelse, kan forstå hvad det handler om, det tror jeg mange brugere vil sætte stor pris på.

Jeg vil tillade mig , at komme med min egen opfattelse af disse problemer med varmeproblemer i en comp, uanset om der er perforeringer øverst i kabinettet eller ikke, skal en blæser placeret på bagsiden blæse ud, så det er en god ide som tidligere beskrevet, at få boret nogle huller øverst i comp, noget har jeg lært af besvarelserne, vær også opmærksom på om comp. uhindret kan få (fuld udblæsning), også beskrevet i svarerne i dette spørgsmål, jeg har beskrevet hvad jeg vil gøre for en forbedring af klimaet i min nye comp.

Jeg håber ikke ikke at jeg har fornærmet nogen, det er ikke min hensigt, men gem de højere udredninger om alle disse faktorer der bevirker det ene eller det andet, det kan kun interessere meget få brugere af kandu.dk.

Dermed takker jeg for alle de gode råd, men vil dog gerne høre om jeg er helt ude i hampen.

Mvh

tadeo