/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Posemandens hus
Fra : 8sl
Vist : 6559 gange
50 point
Dato : 31-05-02 08:32

Ved indgangen (Rødeport) til Jægersborg Dyrehave fra Klampenborgvej ligger et hus, der kaldes Posemandens hus.
Er der nogen, der ved hvilken funktion, der har givet navn til denne betegnelse. Kort sagt, hvad er en posemand?

Med venlig hilsen
Svend-Erik

Kommentar
Fra : 8sl

Dato : 02-06-02 14:27

Den moderne "posemand", altså en hjemløs person af mandkøn, har sandsynligvis ikke noget at gøre med sagen. Navnet "Posemandens hus" er gammelt, - såvidt jeg ved stammer navnet fra 1800-tallet, altså længe før de posemænd og -damer vi kender idag. Der må altså være en anden, og ældre betydning af "stillingsbetegnelsen".

Mvh
Svend-Erik

Accepteret svar
Fra : Carlslund

Modtaget 50 point
Dato : 15-06-02 14:25

Man kunne tænke sig at det måske var en betegnelse man havde givet en slags tigger/"bommand". Du skriver at det er ved indgangen til en port og specielt ind til dyrehaven. Han har måske stået med en skindpose og tigget af de velslåede borgere der gik i dyrehaven. Det skal siges at jeg absolut intet kender til området eller det omtalte hus, men det var da en mulighed.
mvh.
Sanne

Godkendelse af svar
Fra : 8sl

Dato : 16-06-02 19:44

Hej Sanne.
Dit forslag er det eneste jeg har fået. Tak for det. Det kan være rigtigt. Er der andre der har gode forslag?

Mvh
Svend-Erik

Kommentar
Fra : pbo

Dato : 08-09-02 02:34

Hej Svend-Erik
Jeg tror ikke posemandens hus har noget at gøre med en posemand (hjemløs) i moderne forstand. Jeg tror snarere det har noget at gøre med en slags tolder = posekigger, der skulle sørge for at folk ikke sankede brænde i skoven. Men har du i øvrigt prøvet at kigge efter en posemand i de gamle folketællinger, som du kan finde på http://ddd.sa.dk/DDD.HTM

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-09-02 12:23

Hej 8sl.
Du har fået flere gode gæt, men den rigtige historie har du endnu ikke fået.
Jeg mangler lige at få verificeret én oplysning, så har jeg det rigtige svar på, hvorfor det hedder "Posemandens hus".

Skam du allerede har brugt point til et gæt, der ikke er rigtigt, når du kan få det korrekte svar på mandag d. 8 sep.02. Har du flere point du vil af med?? Så skal du samtidig få forklaringen på begrebet en "BØLLE", som også hænger sammen med Dyrehaven.

Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-09-02 12:32

Hej igen.
Det var en smutter. Kommentaren var til Svend-Erik.

Ram2

Kommentar
Fra : 8sl

Dato : 08-09-02 14:17

Hej Ram2.
Jeg er naturligvis meget interesseret i den helt rigtig forklaring. Og jeg har også flere point.

Mvh
Svend-Erik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-09-02 04:47

Hej Svend Erik. Nu forstår jeg..... 8sl = Svend-Erik.

Jeg vender tilbage senere på dagen.
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-09-02 04:47

Hej Svend Erik. Nu forstår jeg..... 8sl = Svend-Erik.

Jeg vender tilbage senere på dagen.
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-09-02 13:16

Hej Svend- Erik.

Nu kommer forklaringen - Pyt med de point.

Posemandens hus er en omskrivning af navnet Postmann, som var navnet på den skovløber, der på et ikke nærmere angivet tidspunkt i forrige århundrede boede i huset. Hans fulde navn var: Christian Nicolai Postmann. Denne oplysning stammer henholdsvis fra skovriddergården i Jægersborg skovdistrikt, og Bogen om dyrehaven.
Det fortælles, at han ophørte med at arbejde i skoven, og fik det gode værtshus "Jomsborg" i Hellerup

Udtrykket "Bølle" om en flabet rod, kommer fra en flok landstrygere der huserede i Bøllemosen, som jo ligger i Dyrehaven, eller i hvert fald i skovdistriktet, ligeledes i forrige århundrede. Ordet er simpelthen blevet "adopteret" i folkemunde om en person med den adfærd disse landstrygere udviste.

Et lille kuriosum, fra den sexede side af 1600 tallet, er en ubekræftet historie, om at den daværende konge formentlig Chr. d. 4 (måske ham efter) tilplantede dyrehaven med uendelig mange brændenælder, for at beskytte pigernes dyd.
Tæt på det spirende "Dyrehavsbakken", som netop opstod i den periode, ved Kirsten Piil's kilde, var der ridestier. En af dem blev kaldt "Hurtigknepperstien". Da elskov jo ikke var behageligt muligt, p.gr. a. brændenælder alle andre steder, kunne man på denne ridesti, hvis man var lidt kvik, nå en hurtig tur på skjoldmøen mellem 2 ekvipager.
Men som sagt, den historie er ikke bekræftet. (Men go')

Håber du kunne bruge noget af det!
Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : 8sl

Dato : 10-09-02 14:23

Kære Ram2.
Tak for dine anstrengelser i forbindelse med "posemanden". Din research ser ud til at have givet det korrekte svar. Jeg ville gerne have givet dig nogle point, men det ser ikke ud til at det er muligt.
Jeg har prøvet at finde Christian Nicolai Postmann i de folketællinger, der er tilgængelige via nettet, men resultatet var negativt. Men der er også stadig store mangler, - kun en brøkdel er indtastet. Der fandtes dog nogle få personer med efternavnet Posemann!
Også tak for dine tillægsoplysninger om Dyrehaven.

Mvh
Svend-erik

Kommentar
Fra : hoho

Dato : 08-03-04 22:58

Jeg mener at jeg selv har læst et sted, at Posemanden var en fordanskning af et personnavn, min huskeskuffe blev ved med at komme med navnet Porsmann, eller noget i den retning, men Postmand, og især oplyningen om en værtshusholden har givet klokkeklemt i min øregang. mvh. ole o.

Kommentar
Fra : hoho

Dato : 08-03-04 22:58

Jeg mener at jeg selv har læst et sted, at Posemanden var en fordanskning af et personnavn, min huskeskuffe blev ved med at komme med navnet Porsmann, eller noget i den retning, men Postmand, og især oplyningen om en værtshusholden har givet klokkeklemt i min øregang. mvh. ole o.