/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Optage mellem to videoer
Fra : maya123
Vist : 406 gange
150 point
Dato : 26-04-04 11:17

Hej
Ved ikke om det er den rigtige kategori.

Jeg har et ældre videobånd VHS, som jeg skal have lavet et kopi af, jeg har to videoer, men de er af to forskellige mærker.
Hvordan gør jeg det bedst og skal jeg have ekstra udstyr.
Jeg fik så ringet til min svoger i går, han sagde at jeg skulle forbinde dem et scart stik og det har jeg gjort, men der kommer ikke noget på båndet?
Hvad gør jeg forkert eller hvad er det jeg IKKE gør?
Jeg trykker play på den hvor original båndet sidder og trykker på optage knappen på den anden, skal jeg trykke optage + play på den anden, samtidig eller???

MVH maya123

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:19

Lige et sekund, så får du et link!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 11:23

Du forbinder den ene video til fjernsynet (den du skal optage på) og sætter fjernsynet på videokanalen.

Når maskinen med det bånd du skal optage fra er forbundet med et scart kabel stiller du kanalvælgeren på den du skal optage på på en af AV kanalerne, når den står på den rigtige skulle du gerne få billedet fra båndet op på skærmen. (såfremt båndet kører)'

Når du har kontrolleret at dette passer, så spoler du begge bånd tilbage, trykker på optag på den ene, og afspil på de nanden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:28

Ok kan ikke finde den (har ellers givet en udførlig forklaring før.

Har dine videoer mere end et scart stik (det er det rareste).

Den ene (afspille videoen) sætter du et scart stik i.
Den anden (optage videoen) sætter du et scart i Scart2 indgangen (hvis den har). I scart 1 stikket monterer du et kabel til tv'et.

Indstil toeren på Ext2 indgangen. Indstil dit tv til scart/video.

Put et bånd i etteren og check du får billede igennem. Pil dimsen ud bag på cassetten i master båndet (det du optager fra) så er du sikret mod ups'ere.

Put et nyt bånd i toeren. Spol begge tilbage.

Bed toeren optage.

Bed etteren afspille.

Vupti.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 11:35

Hej Better_Performance
Vi har ingen bestemt vidio kanal, vi kan se vidio på alle kanaler, kabel tv København.
Den billige optager, har ikke en kanalvælger som du skriver.
Min normale er indstillet til noget der hedder AV, men den anden er bare en gammel en fra Brugsen, de har dog et program der hedder E1.
Det er den "normale" jeg har det bånd på som for guds skyld ikke må slettes eller gå i stykker, det er en 30 år gammel familie film jeg skal have kopieret.
MVH maya
PS jeg kan jo ikke se noget vidio på TV når jeg tager scart stikket ud og sætter i den "gamle" optager.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 11:37

hej 3773
Det er ikke et link jeg har brug for, men en dumme forklaring, nej den "gamle" har kun et stik.
MVH maya

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:38

Læs hvad jeg skriver mht slette-sikring maya

Skal jeg prøve ogen, eller foretrækker du at BP svarer?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 11:39

Den "gamle" har et program der hedder E1 og den nye AV

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:39

Linket jeg ledte efter, var min egen "skær ud i pap" forklaring til an anden kandu!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:40

Hvilken video præsterer det bedste billede?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:40

Hvilke videoer er der tale. Mono? Stereo?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 11:41

Jeg prøver lige om det virker
MVH maya

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 11:56

Vi prøver igen. Pil den lille firkantede dims ud på ryggen af masterbåndet (kopisikringen).

Den ny video døber vi afspille videoen.

Den gamle optagevideoen.

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Ny bånd i optagevideoen. Masterbåndet i afspille.

Optage skal stå på E1.

Tryk record på optagevideo

Tryk play på afspille.

Vupti.

For kontrol af kvali, skal du montere scartkablet tilbage som oprindelig mellem tv og video. (du få ringere signal gennem antennekabel).

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 11:56

Hej igen 3773
Jeg kan stadig ikke få det til at virke, nu har jeg pillet begge de sorte dimser af bagpå hver kasette.
Det er stereo begge to, problemet med den gamle er at jeg ikke kan finde manualen og fjernbetjeningen.
Det er sikkert mig der gør noget forkert.
MVH maya

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:01

Nej nej. Du skal kun pille dimsen ud på masteren. Det bånd du skal optage til skal være "hel". På med et stykke tape.

Check lige om det duer hvis du vender scartkablet (det er hvis kablet ikke er fuldkablet)

Hvis stadig det driller, så forsøg at vende videoerne, dvs nye bliver optage, start forfra i min vejledning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:02

Forklar nærmere. Kan dit tv finde optagevideoen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:03

Hvis ja, tager du båndet med "noget på" og putter i afspillevideoen. Optage skal stå på ex1. Så skulle der komme billede på tv'et igen, eller hva?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:04

Nå 3773 vi skrev næsten samtidig.

Jeg har omvendt det bånd som ikke må gå i stykker i min nye DVD/Video og et optage bånd i den gamle, jeg har så taget scart stik ud af tv og ind i den gamle. Brækket de sorte dimser af bag på begge bånd, det er alt.
Det er først nu jeg hører om antennekablet, det sidder jo i den nye DVD/Video, er det ikke ok?
Du er helt sikkert ret dygtig 3773 og jeg tager hatten af for din tålmodighed.
Jeg er sgu tung til det her og må sikkert opgive.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:10

Håber du har lidt humor, men du skriver forkert i din vejledning

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Ny bånd i optagevideoen. Masterbåndet i afspille.

Optage skal stå på E1.

Skal alle bånd i optagevideoen
Ok, jeg prøver igen
MVH maya

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:16

Vi prøver igen igen Pil den lille firkantede dims ud på ryggen af masterbåndet (kopisikringen) OG KUN PÅ MASTERBÅNDET.

Den ny video døber vi afspille videoen.

Den gamle optagevideoen.

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen. Når det lykkedes går vi videre.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Flyt båndet til afspillevideoen, check om du har billede igen. Hvis ikke, prøv og vend scart kablet.
Optage skal stå på E1.

Ny bånd i optagevideoen. Masterbåndet i afspille.

Tryk record på optagevideo

Tryk play på afspille.

Vupti.

For kontrol af kvali, skal du montere scartkablet tilbage som oprindelig mellem tv og video. (du få ringere signal gennem antennekabel).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:21

Vi prøver igen igen igen. Pil den lille firkantede dims ud på ryggen af masterbåndet (kopisikringen) OG KUN PÅ MASTERBÅNDET.

Den ny video døber vi afspille videoen.

Den gamle optagevideoen.

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen. Når det lykkedes går vi videre. Pil båndet ud.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Flyt båndet med et eller andet på til afspillevideoen, check om du har billede igen. Hvis ikke, prøv og vend scart kablet.
Optage skal stå på E1.
Pil båndet ud, læg det væk.

Nyt bånd i optagevideoen. Masterbåndet i afspille.

Tryk record på optagevideo

Tryk play på afspille.

Vupti.

For kontrol af kvali, skal du montere scartkablet tilbage som oprindelig mellem tv og video. (du få ringere signal gennem antennekabel).

Print dette ud, kryds af efterhånden.

PS Jo jeg har tålmodighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:22

Det skal fandeme kunne du!

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:22

Ok, jeg opgiver foreløbig det kan jeg ikke....
Desuden er der sort skærm på TV vidiokanalen når jeg tager scart sikket ud og forbinder de to optagere, men jeg kan godt se filmen, når scart stik er i tv. Jeg kan kun høre lyden.
Tak for hjælpen 3773, hvis du finder det link vil jeg alligevel godt have det.....Tilgiv en ældre dame........
MVH maya

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:28

Ah, her har vi fadæsen Maya. Du skal bede tv'et foretage en stationssøgning, så skulle du få billede på. Tv 'et skal kunne finde video'en via antennekablet. Det plejer vist at være ch 27-28 stykker eller deromkring.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 12:35

3773??

Som default er en vide indstillet på kanla 36 ved levering, hvis der på tv'et er kanaler der ligger meget tæt på denne kan man manuelt justere videon til en kanal mellem 29 og 40, men det tror jeg ikke vi skal sætte maya i gang med

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:38

Det skal nok passe DP. Har ikke brugt overførsel af videosignaler af den vej så længe jeg kan huske, og kan derfor ikke huske kanalnummeret, men det lyder rigtigt. Det lyder til den ene video er sådan en combi-dims. Måske man skulle ændre opset'et.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 12:41

Jeg tror ikke der findes en bedre og mere nøjagtig forklaring end den du har givet allerede, så hvis det ikke virker skal maya måske finde en der ved lidt om det til at komme forbi og ordne det

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 26-04-04 12:41

Hvorfor gøre det så svært?
Fjern antennestikket fra væggen til tv'et, og brug afspiller-videoen som om den er antennestikket i væggen.
Så er det bare at optage, som hvis du vil optage et program fra en tv-kanal.
Hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:44

Nemt for dig og mig dbl. Men ikke for Maya. Det er derfor vi har kandu. Hvis du ikke ved et eller andet, kan du spørge nogen der synes det er nemt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:46

For satan da. DP = BP forkortet Better_Performance. Det må være ordblindhed! Undskyld BP

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:47

Nu prøvede jeg lige igen efter 3773 metode, printede ud og krydsede af.... (inden jeg smider det hele ud af vinduet og går op til en proff og betaler de 300).

Det skal lige understreges at ingen af mine videoer fejler noget, den ene er spiltny og den anden er kun taget ned fordi jeg skulle have DVD og hjemmebio.

Ok, jeg nåede hertil:
CITAT 3773
Vi prøver igen igen igen. Pil den lille firkantede dims ud på ryggen af masterbåndet (kopisikringen) OG KUN PÅ MASTERBÅNDET.

Den ny video døber vi afspille videoen.

Den gamle optagevideoen.

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen. Når det lykkedes går vi videre. Pil båndet ud.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Flyt båndet med et eller andet på til afspillevideoen, check om du har billede igen. Hvis ikke, prøv og vend scart kablet.
Optage skal stå på E1.
CITAT SLUT

Ingen billede, kun sne.........alt andet fungerede her til.
Man kan ikke vende scart stikket, så passer det ikke i hullerne.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:50

dbl, tak... hvorfor skal jeg så bytte rundt på alle kablerne, de sad jo fint i min slitnye Vidieo?
Nu skal de jo over i den gamle, både scart og antenne, kig på 3773s opskrift.

MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:51

Video, sorry kan heller ikke stave mere.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 12:53

Altså fint billede i første del af opskriften

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:58

Maya. Du skal pille scart stikke ud og endevende det, Dvs stikket der sad i den ene skal sidde i den anden og vise versa.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:08

Læs scart ledningen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-04-04 13:09

ok, 3773
Det var det samme og der er jo fint billede, indtil vi når det punkt:

Flyt båndet med et eller andet på til afspillevideoen, check om du har billede igen. Hvis ikke, prøv og vend scart kablet.
Optage skal stå på E1.

Nu må jeg altså opgive, jeg skal sove til middag, vågnede kl. 4 i nat..........jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet..........tak for din tålmodighed til nu, du har gjort hvad du kunne.

MVH maya123

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:11

Hvis det heller ikke hjælper, prøver du med fjernbetjeningen at skifte kanal på OPTAGEVIDEON for at se om der er andre AUX indgange.

Duer det heller ikke, så prøv at bytte optage og afspille video, eg gentag proceduren helt forfra.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 26-04-04 19:18

FØR SCART VAR OPFUNDET.
1:Smid dit scart-stik langt væk (ind i et skab eller noget *GH*)
2:Den video du vil optage på, sætter du til tv'et som du altid har gjort.
3:Så sætter du en film i og trykker play, så du kan finde videokanalen på tv'et (ikke AV kanalen). Men på samme måde
som du finder tv-kanaler på din tv.
4:Når du har fundet kanalen, tager du båndet ud, og sætter et tomt bånd i (det du vil optage på).
5:Tag så antennestikket i væggen ud og sæt det i den video du vil afspille fra.
6:Sæt båndet i den video du vil afspille fra, og tryk play.
7:Find så afspillerens signal på optagervideoen, ganske som hvis du skulle finde en tv-kanal.
8:NU SKULLE DU VÆRE KLAR TIL AT KOPIER DIN FILM.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-04-04 06:26

Hej dbl
Tak for opskriften
Jeg besluttede mig for i går aftes at tage endnu et forsøg, om det bliver i dag eller i morgen, ved jeg ikke endnu........
Jeg skal nok skrive her, når jeg prøvet igen.
God dag til alle
MVH maya123

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 27-04-04 08:24

Fint nok dbl, men der er en grund til man anvender scart’en. At overføre video via antennestik, giver nogen forringning af kopien. At overføre via det almindelig kompositsignal du har i scart’en giver en tydelig forbedring. Bedst var det om man havde S-VHS og kunnne få hvidbalancen med. Men overførsel via antennesignalet giver almindeligvis meget kornede og grumsede billeder.

Jeg synes det er en dårlig løsning Maya, prøv først at bytte videoerne, som jeg beskrev.

NY REVIDERET
Vi prøver igen igen igen igen. Pil den lille firkantede dims ud på ryggen af masterbåndet (kopisikringen) OG KUN PÅ MASTERBÅNDET.

Den gamle video døber vi afspille videoen.

Den ny optagevideoen.

Monter et antennekabel mellem optagevideoen og fjernsynet. Sæt et eller andet bånd i optagevideo’en med noget på. Bed den afspille. Bed fjernsynet søge efter videokanalen (kanalsøgning). Når det lykkedes går vi videre. Pil båndet ud.

Monter scart kabel mellem de to videoer.

Flyt båndet med et eller andet på, til afspillevideoen, tryk play på afspille, check om du har billede igen. Hvis ikke, prøv og vend scart kablet. Altså stikket der sad i afspille skal sidde i indspille og vice versa.

Optage skal stå på AV.
Pil båndet ud, læg det væk.

Nyt bånd i optagevideoen. Masterbåndet i afspille.

Tryk record på optagevideo

Tryk play på afspille.

Vupti.

For kontrol af kvali, skal du montere scartkablet tilbage som oprindelig mellem tv og video. (du få ringere signal gennem antennekabel).

Print dette ud, kryds af efterhånden.

PS Jo jeg har meget tålmodighed.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 27-04-04 11:07

Hej 3773!

Det var mere fordi at hun kan åbenbart ikke få det til at virke med scart. Og man har jo brugt antennestik i årvis, før det blev udbredt med scart. Og så er det jo lige så nemt som at optage fra DR1, TV2 m.m.
Men du har da fuldt ud ret i at det går ud over kvaliteten.

Mvh.
dbl

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 27-04-04 11:16

Tak for svaret 3773.
Af hjertet TAK 3773..........DET VIRKER.....er moooaaarrr glad nu, ja det er hun..

Problemet, som jeg først ser i bagspejlet, må have været indstillingerne for kanalerne.
Skidt pyt, nu virker det. Den står derinde og optager lystigt og jeg har lavet en prøveoptagelse, er det ikke bare skøøønnnt
Den film jeg er ved at optage er til min veninde, men nu optager jeg en ekstra til min søn på 30. Filmen er nemlig en fra gamle super8 film, fra sønnens barnedåb og da han var lille, så det gælder om at optage, mens jeg husker hvordan. Om et ½ år har jeg glemt det hele igen.......
Tak til jer andre også og hav en hyper dyber god dag.......
Mange taknemmelige tanker fra maya som stråler som en sol lige nu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-04 11:33

Fedt vi kunne løse det Maya.

Det beviser bare at man ikke skal give op.

Og på kandu er der hjælp at hente!