/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
En beskyttet side
Fra : Xysto
Vist : 374 gange
50 point
Dato : 20-05-01 15:12

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Password</TITLE>
</HEAD>
</html>
<?
require("/usr/local/www/whitehatdk/www/inkl/nykodestump.php");
$rigtigt_kodeord=md5("kodeord");
$indtastet_kodeord=md5($indtastet_kodeord);
if($indtastet_kodeord==$rigtigt_kodeord){
echo "hej, du kom ind";
}else{
?>
indtast det hemmelige kodeord
<FORM METHOD=POST ACTION=<? echo $PHP_SELF;?>>
<INPUT TYPE=PASSWORD NAME=indtastet_kodeord>
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="prøv">
</FORM>
<?
}
?>

Hej.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan sætte en PHP kode ind i ned samme fil. Dvs. at efter man har indtastet password kan man så få adgang til evt at ligge nyheder ud på siden

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 20-05-01 14:33

"Xysto" <Xysto.news@kandu.dk> wrote in message
news:npPN6.23233$zv2.2747366@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan sætte en PHP kode ind i
ned samme fil. Dvs. at efter man har indtastet
> password kan man så få adgang til evt at ligge nyheder ud på siden
Først: fix din liniebredde (tekstombrydning efter fx. 76 tegn = oe standard)

Et par forslag til adgangskontrol, som kan bruges på whitehat:
1)
Brug .htaccess til at kræve brugernavn og adgangskode for et bestemt
bibliotek, hvor du så lægger de scripts kun bestemte folk skal have adgang
til. Søg efter htaccess på http://www.webcafe.dk
Denne løsning er bedst, hvis der kun skal være få brugernavne.

2)
Lav en database indeholdende brugernavne og tilhørende adgangskoder.
Når brugeren logger ind, kontrollerer du om oplysningerne er korrekte, og i
bekræftende fald gemmer du disse i et par session-variabler. Herefter kan du
checke om oplysningerne er korrekte på en anden side uden at brugeren skal
logge ind igen (evt. ved at inkludere den kode der checker om brugeren er
ok).
Jeg bruger selv dette (dog ikke på whitehat) til mit messageboard på
http://www.fyrreklitten.dk
Denne mulighed er velegnet, hvis man skal kunne administrere brugere via et
webinterface.

--
Regards
Martin Petersen
- email: martin@fyrreklitten.dk
- web: http://www.fyrreklitten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-05-01 11:27

>Dvs. at efter man har indtastet password kan man så få adgang til evt at ligge >nyheder ud på siden

Du kan med en .htaccess fil og tilhørende password fil administrere vha "LIMIT GET POST" hvem der har adgang til hhv GET og POST metoderne...

Tjek evt. www.webcafe.dk De har nogen ok artikler om .htaccess filerne

/SF

Godkendelse af svar
Fra : Xysto

Dato : 24-05-01 12:37

Tak for svaret Martin Petersen.