/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
P4 2.6 800, virker men vil ikke starte o~
Fra : mdj71
Vist : 260 gange
140 point
Dato : 28-03-04 16:47

jeg har en 2.6 P4 800 som jeg ved virker (har prøvet den i en anden pc) og som har virket her men i sidste uge ville den ikke starte op mere, jeg har smækket min celeron i nu og ved derfor at det ikke er bundkort den er gal med, er der nogen der har en ide om hvad der så kan være galt??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 16:50

Du fik den til at starte op med celeronen?

Kommentar
Fra : smut

Dato : 28-03-04 16:50

prøv og opdatere din bios det kunne måske afhjælpe dit problem

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 16:52

Det er den nyeste version af bios og jeg har som sagt haft den i hvor den virkede fint, lige pludselig så ville den ikke starte op mere.

Men celeronen duer fint i maskinen, når jeg sætter P4 eren i så vil den ikke endgang boote til bios!?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 16:55

Prøv at sætte bios til default eller factory når du har celeronen i! Og prøv så med P4'eren igen! Hvis det stadig ikke virker, så tyder det jo på en bundkortfejl alligevel!

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 17:01

hvordan kan der være en bundkort fejl når celeronen virker men P4´eren ikke gør?

Det eneste jeg kan tro er at der er noget galt med min psu, da den eneste forskel på en celeron og en P4 er at P4 sluger mere strøm, selvfølgelig er der også FSB osv men de bruger jo samme socket osv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 17:06

Så stor forskel er der jo ikke på strømforbruget!

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 17:07

hvad kan det så være på bundkortet som er røget når en celeron virker men en p4 ikke gør?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 17:18

Jeg ved det ikke, men det kan jo være chipsettet? Tror ikke de 2 processorer addresserer chipsettet på samme måde! Kunne måske osse være ram? Kører selv AMD, så jeg har ikke det store kendskab til Intel's forskelligheder! Har du prøvet at sætte bios til default via celeronen?

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 17:31

ja, det var det første jeg gjorde.

Men hvordan tester jeg så om det er i chipsættet fejlen ligger?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 17:34

Godt spørgsmål Prøv lige at tænke tilbage til den sidst virkede! Lavede du nogle ændringer hardware eller softwaremæssigt?

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 17:51

Nej intet, men den opførte sig underligt i tiden op til.

hvis jeg resettede så skulle jeg nogen gange trykke reset 3 gange før jeg fik skærmen "med" og nogen gange når jeg slukkede for den og prøvede at starte op lige efter så ville den ikke og den blev så nødt til at stå i en ½ time uden strøm og jeg resatte så CMOS og så virkede den igen, men sidste gang det skete så virkede den så ikke efter flere timer uden strøm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 17:55

Ok, så har du måske nok ret i at det er strømforsyningen! Har du mulighed for at prøve en anden?

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 18:01

ikke før jeg køber en ny.

Men hvis det er strømforsyningen så syntes jeg det er mærkeligt at den HAR virket før med P4´eren og at den stadigvæk virker nu med celeronen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 18:03

Ja computere er mærkelige Men er der ikke noget med at P4 kræver et specielt strømstik?

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 28-03-04 19:29

Jo, ATX og det har jeg selvfølgelig sat til, igen, det har virket med den her opsætning og P4´eren før!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 29-03-04 11:38

Og du er HELT sikker på din P4-CPU ikke er gået sig en tur?
lyder for mig som om den er brændt a'... selvom du siger den virker andet steds...
og den starter overhovedet ikke maskinen?

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 29-03-04 18:59

den virker hos min bror, og jeg har også prøvet min brors p4 i mit bundkort, intet held!

For at gøre det kort: Celeron virker i PC´en, P4 gør ikke!?!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 00:21

Prøv at lån din brors strømforsyning! Så er den fejlkilde jo elimineret!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 00:22

Eller tag din strømforsyning med til din bror!

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 30-03-04 12:53

Jeg har fået indkredset problemet en lille smule, det er Rammen eller DIMM slottet den er gal med.

Når jeg piller alt ram ud så brokker bundkortet sig over at der ikke er ram i, det gjorde den ikke før.
jeg har så ved at skifte rundt på rammen fundet ud af at jeg har mindst én defekt ram klods og måske et defekt DIMM slot.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:56

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar

Kommentar
Fra : mdj71

Dato : 30-05-04 20:18

Jeg har fået ordnet problemet, men det var ikke nogen af jeres forslag der gjorde det.

Hvordan er det herinde?
Giver man point alligevel eller hvordan?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 20:26

Ja det er kotymen! Dels for at få lukket spørgsmålet, dels for at du selv kan få returpoint! Og så er der jo osse nogle der har invensteret tid og energi på at få løst dit spørgsmål

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 140 point
Dato : 30-05-04 20:28

Og måske er det godt lige at fortælle hvordan du løste problemet? Så kan andre i samme situation få glæde af spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : mdj71

Dato : 30-05-04 20:51

Tak for svaret og din tid tedd.

Det var som jeg skrev at der er noget galt med enten DIMM slot eller RAM, jeg rodede lidt med rammene og så virkede det lige pludseligt og jeg har ikke haft problemet siden.